در پروژه های مردمی یک سری زیرساختها، فرهنگ سازی، و همکاری نظام مهندسی و برخی دیگر ارگانها را نیاز داریم

دسته: اقتصادی
بدون دیدگاه
دوشنبه - 15 آبان 1391

 

مدیر آزمایشگاه فنی مکانیک خاک استان یزد در خصوص هدف از سفر به شهرستان بافق، عنوان داشت: دوره تفسیر نتایج آزمایشات خاک، بتن و آسفالت براساس مصوبات کمیته آموزش شورای فنی استان در سایر شهرستان های استان نیز برگزار می شود. وی افزود: سال گذشته این دوره ها در مرکز استان  برگزار شد و با توجه به مشکلاتی که برای شرکت نمودن کارشناسان به دلیل بعد مسافت وجود داشت امسال در شهرستان ها برگزار می شود.

عباس صفاری ادامه داد: این دوره ها در شهرستان های میبد و اردکان بطور مشترک و در شهرستان طبس نیز برگزار گردیده و استقبال خوبی را شاهد بودیم.

وی گفت: هدف از این دوره  بیان موضوعات و نکات کاربردی آزمایشات خاک، بتن و آسفالت بود تا نتایج آزمایشهایی که از سوی کارشناسان ما تهیه و به منظور تفسیر تحویل مهندسین دستگاه نظارت می شود بصورت  مطلوب و کاربردی بیان شود.

 صفاری با اشاره به اهمیت نیروی انسانی و مردمی توصیه کرد: در مبحث کنترل و کیفیت درپروژ ه های عمرانی کم و بیش این موضوع در حال انجام است اما در پروژه های مردمی یک سری زیرساختها، فرهنگ سازی و همکاری و مساعدت نظام مهندسی و برخی دیگر ارگانها را نیاز داریم.

وی یادآورشد: آزمایشگاه در کنارناظرین و مهندسین یک رکن اصلی است و اگر آزمایشهای کنترل کیفی انجام شود تاثیر مهمی در بالا بردن کیفیت ایفا می کند.

وی در خصوص کاهش بهای آزمایشهای این مرکز، عنوان داشت : قیمتهای تعیین شده آزمایشگاه دولتی بوده و این شرکت بصورت خودگردان هزینه های خود را تامین می کند ولی این قول را در استان می دهیم در صورتی که قرارداد همکاری و تفاهمنامه ای با نظام مهندسی منعقد شود حداقل 20 تا 25 درصد برای مردم تخفیف دهیم.

صفاری در زمینه ارزیابی اش از تولید های شن و ماسه و مصالح ساختمانی استان، بیان داشت: برخی مصالح ساختمانی دارای استانداردهای اجباری و بعضی تشویقی هستند که اقلامی چون؛ آجر، میلگرد وسیمان ازمصالح ساختمانی از نوع اجباری است.

وی ادامه داد: از سال 81 کارهای خوبی در استان صورت گرفته  و ماسه خاکی از مصرف در پروژه های عمرانی حذف شده و در بیشتر شهرستانها تولیدهای آماده بتن ایجاد شده و همچنین صنف تولیدهای شن و ماسه تشکیل شده، اما کافی نیست و نیاز داریم نظارت مستمر در شهرستان  و استان بیشتر شود.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما تشکیل کمیته کنترل کیفیت و نظارت در شهرستان بافق ایجاد شود با حضور نظام مهندسی ، شهرداری، فرمانداری و همکاران ما از تولیدهای شن و ماسه و کارگاه ها بازدید و راهنمایی، پیشنهاد و یا در صورت نیاز آزمایشهایی را انجام دهند و این امر در شهرستانی مثل طبس  و برخی شهرستانها شروع شده و مثمر ثمر بوده است.

وی در زمینه فعالیت در جاده بافق_یزد نیز گفت: از چندسال پیش که این طرح شروع شده ما به عنوان آزمایشگاه مکانیک خاک باتوجه به این که پروژه ملی استانی هست آزمایشگاه مقیم در پروژه که کارگاه آن در ایستگاه راه آهن چاه خاور است با کارشناسی که تخصص آن عمران است مستقر شدیم تاکلیه آزمایشات درخواستی مهندسین ناظر را روزانه انجام میدهیم و بحث کنترل کیفیت در حد قابل قبول و یک سری مصالح از جمله قیرها که خارج از استان  و از سوی برخی شرکتهای انحصاری تولید می شود که گاها کیفیت قیرها کم و زیاد می شود.

این مقام مسئول در زمینه بیان مهمترین نواقص مرتبط با فعالیت کاریش در استان یزد، عنوان داشت: مهمترین نقصی که می بینم بحث آموزش نیروهاییست که کار ساخت و ساز را انجام می دهند که برخی کارگرها و مهندسین تخصص دارند ولی کاربردی نیست.

  وی ادامه داد: برخی مهندسین دارای علم و تخصص علمی هستنداما از نظر کاربردی شاید با اشکالاتی مواجه باشندتا فعالیتشان به صورت کاربردی صورت پذیرد.

وی در خصوص ارتباط با دانشگاه بیان داشت :پیشنهادی که ما به منظور ارتباط بیشتر دادیم به منظور آشنایی بیشتر بازدیدهای علمی و کارآموزی ها به صورت رایگان و بدون دریافت هزینه صورت گیرد و بازدیدی نیز سال گذشته از سوی دانشگاه ازاد بافق از این اداره صورت گرفته است.

وی افزود: برگزاری کلاسهای تخصصی شناخت مصالح برای دانشجویان نیز از دیگر موراد قابل همکاری است که آماده ارائه آن هستیم.

صفاری  برای گسترش فرهنگ استفاده از خدمات این آزمایشگاه، پیشنهاد داد: این فعالیت بایستی از سوی سازمان نظام مهندسی و شهرداری که به ساختمان ها شناسنامه کیفیت می دهند که یکی از آیتم های آن می تواند استفاده از آزمایشگاههای تشخیص صلاحیت شده و باگرید باشد.

وی ادامه داد:بحث استاندارد سازی مصالح در برنامه چهارم و پنجم است و باید از سوی رسانه ها به ویژه صدا و سیما و ارگانهای دخیل مثل شهرداری و نظام مهندسی دیده شود که تا کنون کارهایی نیز صورت گرفته ولی باید مستمر باشد.

وی مژده داد: با صحبت ها و رایزنی هایی که با آقای مهندس ملایی پور رئیس نظام مهندسی شهرستان بافق داشتیم مقرر شد با معرفی اشخاص از طرف سازمان نظام مهندسی به آزمایشگاه نخفیف هایی 20 تا 25 درصدی به مردم داداه شود و شاید بخشی از هزینه ها از سوی نظام مهندسی نیز پرداخت گردد.

 وی تاکید کرد: به آموزش بناها ، کارگرها و مهندسین باید توجه شود تا بحث کیفیت افزایش یابد.

وی با اشاره به شعار«زلزله ترسناک نیست، ساخت و ساز غیر استاندارد ترسناک است»، هشدار داد: باتوجه به زلزله خیز بودن مناطق بافق  و بهاباد باید به سرمایه نیروی انسانی توجه شود و نباید بگذارند ساخت و سازهای بی کیفیت و بدون تخصص لازم انجام شود.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۲
برچسب ها:

You cannot copy content of this page