25 توصیه كليدي رهبر معظم انقلاب به دانشجویان

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
پنج‌شنبه - 16 آذر 1391
ضمن تبریک روز دانشجو به تمامی دانشجویان عزیز 25 توصیه کلیدی رهبر معظم انقلاب را برای حرکت صحیح به سمت توسعه و عدالت در اینجا می آوریم.
به گزارش جهان، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدارهای متعددی که با دانشجویان و تشکل های دانشجویی برگزار کردند، نکات مهمی را گوش زد کردند که بازخوانی و تامل در آنها وظیفه مردم و بالاخص دانشجویانی است که در این عرصه مشغول فعالیت هستند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره بر ضرورت کسب آگاهی‌های سیاسی و هوشیاری دانشجویان تاکید داشته‌اند و آنها را به تامل در مسائل سیاسی و تغییر و تحولات در عرصه سیاسی کشور فراخواندند.

مرور توصیه‌های مطرح‌شده در دیدار اخیر دانشجویان – مردادماه سال 91
برای دیدن تصویر در اندازه واقعی بر روی آن کلیک کنید

مقام معظم رهبری همچنین بارها در دیدارهای خود با دانشجویان بر بینش سیاسی آنها تاکید کردند و در این خصوص دانشجویان را به تلاش سیاسی، کار سیاسی، مطالعه سیاسی و مباحثه سیاسی برای بدست آوردن  قدرت تحلیل و بینش صحیح سیاسی امر کردند.

مطالبات رهبرانقلاب از دانشجویان

همزمان با روز دانشجو گزید‌ه‌ای از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی را به انتخاب مشرق می‌خوانید:

*** شما دانشجويان نقش خودتان را فراموش نكنيد. آگاهى سياسى كسب كنيد و نسبت به آنچه كه مى‏ گذرد، هوشيار باشيد و انگيزه و تپش جوانانه‏ى انقلابىِ متناسب با قشر شما، در خدمت هدفهاى نظام قرار گيرد.

*** به نظر من دانشجوى موفّق کسى است که خوب درس بخواند؛ خوب تهذیب اخلاق کند و خوب به ورزش بپردازد. من براى دانشجوى موفّق، سه شاخص دارم. البته ممکن است یک جوان موفّق در خانه، معیارهاى دیگرى داشته باشد؛ یک کاسب موفّق، یک ادارى موفّق، معیارهاى دیگرى داشته باشد؛ اما دانشجوى موفّق، به حیث دانشجویى، این است: باید خوب درس بخواند، به اخلاق و تهذیب نفس بپردازد، ورزش هم بکند.

*** به نظر من، جوانان انقلابى دانشگاه – چون بحث دانشجو را داریم – سعى کنند خوب درس بخوانند؛ خوب فکر و معرفتشان را بالا ببرند. سعى کنند در محیط خودشان اثر بگذارند؛ فعال باشند، نه منفعل؛ روى محیط خودشان، اثر فکرى و روانى بگذارند. این شدنى است. یک جوان گاهى اوقات مى ‏تواند مجموعه پیرامونى خودش را – کلاس را، استاد را و حتّى دانشگاه را – زیر تأثیر شخصیت معنوى خودش قرار دهد. البته این کار با سیاسی کارى به‏ دست نمى‏ آید؛ با معنویت به‏ دست مى‏ آید، با صفا به ‏دست مى ‏آید، با استحکام رابطه با خدا به ‏دست مى‏ آید.

*** شما دانشجوها – چه دختر و چه پسر – و حتى دانش ‏آموزهاى مدارس، روى اين ريزترين پديده‏ هاى سياسى دنيا فكر كنيد و تحليل بدهيد. فرض كنيم تحليل هم بدهيد كه خلاف واقع باشد؛ باشد. خدا لعنت كند آن دستهايى كه تلاش كرده ‏اند و مى‏ كنند كه قشر جوان ما و دانشگاه ما را غير سياسى كنند.

*** جوانان دانشجو در محيط هاى دانشگاه، به درس و علم و روحيه ‏ى انقلابى و اسلامى، حداكثر اهميت را بدهند. جوانان ببينند كه امروز و آينده، چه‏ قدر به وجود آنها احتياج است؛ خودشان را براى آينده بسازند. امروز هم جوان دانشجو بايد مثل هميشه، پيشتاز و پيشگام حركت انقلابى باشد و خودش را شايسته و صالح براى اين مسؤوليت هاى بزرگ قرار بدهد.

*** دانشجويان عزيز، اين جوانان، اين فرزندان و جگرگوشه‏ هاى ملت، اين بهترين و پاكترين عناصر جامعه‏ ى ما در دانشگاهها، بايد در خط اسلام و در جهت عظمت كشور و بلند كردن پرچم اسلام و بيدار كردن ملتهاى عالم و روح بخشيدن به اين دنياى مرده به وسيله ‏ى دستهاى استكبارى، درس بخوانند و كار و تلاش كنند، تا مطمئن بشوند كه فرداى ايران اسلامى، به مراتب از امروز بهتر خواهد بود. اين، هدف شماست.

*** شما دانشجويان و دانش ‏آموزان – چه پسرها و چه دخترها- وظايف سنگينى بر دوش داريد. غير از وظيفه‏ ى درس خواندن كه وظيفه ‏ى دانشجويى و دانش آموزى است، وظيفه ‏ى انقلابى بر دوش داريد، وظيفه ‏ى اسلامى و دينى بر دوش داريد – چه در محيط دانشگاهها، چه در محيط مدارس. اين مبارزه، مبارزه ‏ى امروز و يك روز و دو روز و يك سال و دوسال نيست، مبارزه‏ ى نسل هاست. آن نسلى كه از مبدأ انقلاب – از آغاز انقلاب – فاصله گرفته است، اگر بخواهد ايران را به عزت برساند و بسازد و عظمت ببخشد و الگوى زنده‏ي ى در مقابل ملتهاى ديگر قرار بدهد و بينى استكبار را به خاك بمالد، بايد يك نسل انقلابى و اسلامى و متدين باشد؛ و او شما هستيد. امروز دانشجوييد، امروز دانش ‏آموزيد، فردا شما گردانندگان چرخ هاى اين كشوريد. امروز خودتان را بسازيد، دانشگاهها را بسازيد، محيط دانشگاه را محيط انقلابى و اسلامى كنيد، محيط دبيرستان ها را هم همين‏طور.

*** كشورى كه جوان هايش اصلاً در باغ مسايل سياسى نيستند، مسايل و جريانهاى سياسى دنيا را نمى‏ فهمند و تحليل درست ندارند، مگر چنين كشورى مى ‏تواند بر دوش مردم حكومت و حركت و مبارزه و جهاد بكند؟! بله، حكومت ديكتاتورى باشد، مى ‏شود.

*** یک جمله هم در باب تشکل ‏هاى دانشجویى عرض کنم؛ البته منظور تشکل‏هاى سیاسى، اجتماعى دانشجویان است؛ تشکل‏هاى علمى، بحث دیگرى دارد. تشکل‏هاى دانشجویى نقش ‏آفرینند؛ بدون تردید. منتها باید توجه داشت که تشکل دانشجویى، حزب به این اصطلاحى که امروز در دنیا هست و احزاب با آن اصطلاح شناخته می شوند، نیست و با آن فرق دارد؛ تشکل دانشجویى با حزب فرق دارد. احزاب و سازمان‌هاى سیاسى در وضع رایج و متعارف عالم، تشکیلاتى هستند که براى رسیدن به قدرت به وجود آمده ‏اند. احزاب در دنیا این‌جورند. یعنى مجموعه ‏هایى تشکیل می‌شوند براى اینکه قدرت سیاسى را در جامعه در دست بگیرند. این خاصیت حزب این است. تشکل‏هاى دانشجویى مطلقاً براى این به وجود نمى‏ آیند و نمی‌خواهند قدرت را در دست بگیرند. تشکل‏هاى دانشجویى براى رسیدن آرمان‌ها به وجود مى‏ آیند که فراتر از مسئله‏ به قدرت سیاسى رسیدن و حکومت را به دست گرفتن، است. این – قدرت سیاسى – برایشان مطرح نیست.

*** یک نکته اساسی … که من همیشه در مواجهه با دانشجویان، روی آن تکیه می کنم؛ و آن، پیدا کردن قدرت تحلیل مسائل و جریان های مهم کشور است. سیاست در دانشگاه ها – که بنده همیشه روی آن تأکید کرده ام – به این معناست. ما دو کار سیاسی داریم: سیاست زدگی و سیاست بازی؛ این یک جور کار است. این را من به هیچ وجه تأیید نمی کنم؛ نه در دانشگاه و نه در بیرون دانشگاه؛ به خصوص در دانشگاه. یکی هم سیاست گری است؛ یعنی حقیقتاً فهم و قدرت تحلیل سیاسی پیدا کردن که یکی از وظایف تشکل های دانشجویی این است. من تأکید می کنم، تشکل های دانشجویی …نوع برنامه ریزی و کار را به کیفیتی قرار دهید که دانشجو قدرت تحلیل سیاسی پیدا کند؛ هر حرفی را به آسانی نپذیرد و هر احتمالی را به آسانی در ذهن خودش راه ندهد یا رد نکند؛ این قدرتِ تحلیل سیاسی، خیلی مهم است. ما غالباً چوب این را خورده ایم؛ نه ما، بلکه ملت های دیگر هم بر اثر خطاها و خبط هایی در فهم سیاسی شان، گاهی مشکلات بزرگی را از سر گذرانده اند. این، یک مسئله مهم است.

*** مبادا عده‏ اى به صورت فريب ‏انگيز و با ترفندهاى گوناگون بيايند و به چند جوان ساده تفهيم كنند كه دانشجو بايستى فرياد بكشد! بله، فرياد بايد كشيده شود؛ ولى بر سر امريكا و قدرتهايى كه مزاحم مسؤولان و اداره‏ كنندگان نظام هستند. در هر دانشگاهى كه تحصيل مى‏ كنيد، حضور دانشجويى خود را به صورت قوى و با خط درست حفظ كنيد.

*** من معتقدم بين گروههاى دانشجويى، با هر سليقه ‏يى كه هستند، بايد روابط حسنه برقرار باشد. شما نگاه كنيد، كشورهاى دنيا، گروههاى مختلف اجتماعى و سياسى در عالم، با وجود اختلافات فراوانشان، دور يك ميز مى‏نشيند، حرف مى‏ زنند، مذاكره مى‏ كنند؛ بالاخره به جايى هم مى ‏رسند. معنا ندارد كه در محيط دانشگاه اسلامى، افرادى كه به اصول واحدى معتقدند، اسلام را قبول دارند، امام را قبول دارند، انقلاب را قبول دارند، ارزشها را قبول دارند، اما سلايق مختلفى هم دارند، اينها با همديگر كنار نيايند؛ من نمى‏ توانم اين را بفهمم و قبول بكنم.

*** بنده یک وقت عرض کردم دانشگاهها باید سیاسی باشند و دانشجو باید سیاسی باشد. معنای حرف آن است که دانشجو باید قدرت تحلیل سیاسی داشته باشد تا جبهه بندی های دنیا را بشناسند تا بفهمد امروز دشمن کجاست و از کجا و با چه ابزاری حمله می کند. این برای شما لازم است. اگر شما تلاش سیاسی، کار سیاسی، مطالعه سیاسی و مباحثه سیاسی نداشته باشید، این توانایی را پیدا نمی کنید. البته توجه داشته باشید که دشمن از همین امر استفاده نکند. دشمن با کمال هوشیاری ایستاده است. امیرالمؤمنین علیه الصلاه و السلام فرمود «و من نام لم ینم عنه» مراقب باشید که اگر شما غفلت می کنید دشمن از شما غفلت نمی کند. دشمن با کمال هوشیاری مراقب است.

*** یکی عنصر علم و تحقیق و کارایی علمی و جوشیدن استعدادهای علمی و این قبیل چیزهاست و یکی هم عبارت از روحیه و تدین و حرکت صحیح و سالم سازی معنوی و روحی دانشجو. این دو عنصر بایستی بدون تفکیک از یکدیگر با قدرت و با ظرفیت کامل کشور، تعقیب شود.

*** بارها در مجامع دانشجویی گفته ام که در این نظام مردمی، دانشجویان که طبقه پیشرو و پیشاهنگ و زبده و با نشاط پیکره اجتماع هستند، باید در سازندگی آینده و ترسیم حرکت عمومی جامعه، بیش از جاهای دیگر نقش و اثر داشته باشند.

*** بحمدالله دانشگاههای ما از استاد مؤمن، از دانشجوی مؤمن و از مدیران مؤمن سرشار است؛ … البته به شما دانشجوها می گویم سنگربان این سنگر [دانشگاهها] شمایید مواظب باشید خاکریزهایتان سست نشود دایم خاکریزها را ترمیم کنید. خاکریزها، خاکریزهای فرهنگی و فکری است اینها را ترمیم کنید. خودسازی فکری و اخلاقی و انقلابی درونی دانشجویان یک فریضه است.

*** شما [دانشجویان] و عزیزان با نهج البلاغه انس پیدا کنید. نهج البلاغه خیلی بیدارکننده و هوشیار کننده و خیلی قابل تدبر است. در جلساتتان با نهج البلاغه و کلمات امیرالمؤمنین انس پیدا کنید. اگر خدای متعال توفیق داد و یک قدم جلو رفتید آن وقت با صحیفه سجادیه – که علی الظاهر فقط کتاب دعاست اما آن هم مثل نهج البلاغه، کتاب درس حکمت و کتاب عبرت و کتاب راهنمای زندگی سعادتمند انسان است – انس بگیرید.

*** امروز جوانان ما، دانشجویان ما، … اگر می خواهند در زمینه افکار اسلامی عمق پیدا کنند و پاسخ سؤالات خود را پیدا کنند باید به کتاب های شهید مطهری مراجعه کنند که امام درباره کتابهای این بزرگوار، تعبیری قریب به این مضمون دارند که «همه آنها خوب و مفید است»

*** امروز خودتان را بسازید – دانشگاهها را بسازید – محیط دانشگاه را محیط انقلابی و اسلامی کنید… در محیط دانشگاه، جوانان انقلابی و مسلمان باید مانند یک دست، یک تن، با یک فکر، فکر اسلام و انقلاب حرکت کنند… از هر چیزی که مخلّ به این یگانگی در راه خدا و در راه انقلاب باشد پرهیز کنید. تا بتوانید دانشگاهی را بسازید که فردای ایران را تأمین کند، جمهوری اسلامی را در مقابل دشمنان و بدخواهان و ملت ایران را در مقابل دوستان و امیدواران عالم روسفید کند.

*** شما دانشجویان، متوجه باشید که یکی از بزرگترین وظایف شما، خودسازی اخلاقی است، اخلاق خود را تکمیل کنید، شما جوانان فرصت را دارید. دوران، دوران شماست، شما در دوران خوبی زندگی میکنید؛ در سایه حکومت قرآنی و فرهنگ اسلامی زندگی می کنید؛ بنابراین، از لحاظ روحی و معنوی، فرصت برای والا و شایسته شدن دارید، این فرصت را مغتنم بشمارید . علم باید در کنار اخلاق و پیشرفت صنعتی و علمی و مادی در کنار رشد اخلاقی باشد. توجه به خدا هم مایه اصلی رشد اخلاقی به حساب می آید.

منابع:
بیانات در دیدار با دانش آموزان و دانشجویان 10/8/74
سخنرانی مقام معظم رهبری در دیدار با گروهی از خانواده های شهدا و … دانشجویان دانشگاه هنر 1/8/70
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورای انقلاب فرهنگی 20/9/70
بیانات مقام معظم رهبری در مراسم بیعت جمع کثیری از دانشجویان و دانشگاهیان 23/2/68
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار از دانشگاه صنعتی شریف 1/9/78
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاه صنعتی امیرکبیر 9/12/79
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در جلسه پرسش و پاسخ دانشگاه تهران‏ 77/2/22
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با جمع کثیری از کارگزاران و معلمان 15/2/78
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار دانش آموزان و معلمان و … 13/8/71
و …


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۴
برچسب ها:

You cannot copy content of this page