لزوم برطرف کردن غبار فراموشی از فریضه زکات

دسته: فرهنگی، هنری، مذهبی
بدون دیدگاه
یکشنبه - 26 آذر 1391
در جلسه ستاد زکات بافق مطرح شد
لزوم برطرف کردن غبار فراموشی از فریضه زکات
 مسئول ستاد زکات استان یزد گفت: مهم‌ترین عامل احیا و ترویج فریضه زکات در جامعه اعتماد سازی و مشارکت در طرح‌های مسجد محور است.
   حجت‌الاسلام علی محمد اسلامی منش در دومین نشست شورای زکات بافق با حضور امام جمعه، سرپرست فرمانداری بافق و اعضای این ستاد در دفتر امام جمعه این شهرستان با اشاره به آیات و روایات قرانی در مورد اهمیت فریضه زکات اظهار داشت: با اینکه در کتاب آسمانی مسلمانان بیش از 32 آیه در مورد زکات آورده شده، تاکنون نسبت به این فریضه کم توجهی شده است.
وی با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر همگان به این فریضه الهی افزود: مهم‌ترین مسئله‌ای که باید در این راستا به آن توجه شود، موضوع اعتمادسازی بین مردم برای پرداخت زکات است.
اسلامی منش به نقش روحانیون در این زمینه اشاره کرد و یادآور شد: فعالیت روحاینون در بحث مشارکت‌های مردمی عامل مهمی است که می‌تواند در ترویج و احیا زکات موثر باشد.
وی همچنین با اشاره به طرح‌های اجرایی شده توسط کمیته امداد امام خمینی در این زمینه عنوان کرد: اجرای طرح‌های مسجد محور و ارتباط با روحانیون مساجد و شرکت این قشر دراین طرح‌ها و تشویق مردم مبنی بر پرداخت زکات، جمع‌آوری و واگذاری آن به نهادهای حمایتی نقش بسیار مهمی دارد.
مسئول ستاد زکات استان یزد ضمن تقدیر از خدمات ارزنده کمیته امداد در راستای برطرف کردن مشکلات و توانمندسازی نیازمندان گفت: کمیته امداد یکی از نهادهای بسیار موفق در زمینه ریشه‌کن کردن فقر و محرومیت و توانمندسازی محرومان جامعه است.
وی یکی از عوامل ایجاد ناهنجاری‌ها ی اجتماعی و ایجاد فقر و فساد در جامعه را عدم توجه به پرداخت زکات عنوان کرد و بیان داشت: اعتبارات زکات در استان در هشت ماه نخست سال جاری بیش از 350 میلیون تومان شامل زکات واجب و مستحبی است که در 20 مورد مصرف داشته است.
اسلامی منش خاطرنشان کرد: بیشتر موارد زکات استان محصولاتی نظیر خرما، پسته و گندم بوده است که درآمد آن صرف ساخت مسجد، حسینیه، مرمت قنوات و راه سازی شده است.
امام جمعه بافق نیز در این نشست با بیان اینکه دستورات صریح اسلام در مورد زکات تکلیف را برای همگان روشن کرده است، گفت: بهترین شیوه برای احیا و ترویج فریضه زکات در جامعه، اجرایی شدن دستورات اسلام در این زمینه است.
حجت الاسلام سیدجواد سلیمانی با اشاره به برداشت محصول خرما در بافق افزود: با توجه به برداشت خوب محصول خرما در بافق، ضرورت دارد در این زمینه با توجیه خرماکاران برای پرداخت زکات اقدام شود.
رئیس ستاد زکات بافق خاطرنشان کرد: روحانیون باید با تبلیغات در این راستا، زمینه احیای زکات و ترویج آن را در بین مردم فراهم کنند.
وی تصریح کرد: بهترین راه برای گذر از چالش‌های اقتصادی در جامعه، پرداخت زکات است که تبلیغات آن از طریق صدا و سیما و ساخت برنامه‌هایی در این زمینه، می‌تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد.
سرپرست فرمانداری بافق نیز در این جلسه زکات را مهم عنوان کرد و گفت: زیبنده نظام اسلامی نیست که در جامعه فقیر باشد در حالی که همگان دیندار و مسلمان هستند.
علیرضا صمدی با بیان اینکه مباحث اقتصادی جزو ذات نظام اسلامی است، افزود: اسلام همواره یک نگاه اساسی به اقتصاد دارد که نمونه بارز آن پرداخت زکات است.
وی اظهار داشت: احیا و ترویج این فریضه الهی که در اسلام به آن سفارش زیادی هم شده است، در واقع فاصله بین غنی و فقیر را کم می‌کند و عدالت را در جامعه رواج می‌دهد.
در این نشست اعضای ستاد زکات بافق با ارائه راهکارهایی در زمینه احیا و ترویج فریضه زکات در بین مردم و تبیین ضرورت آن تبادل نظر کردند و برای اجرایی شدن آن راهکارها تصمیماتی نیز اتخاذ شد/ عبداللهی

پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۲
برچسب ها:

You cannot copy content of this page