صید 45 تن ماهی قزل آلا در بافق

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
شنبه - 6 اسفند 1390

مدیر جهاد کشاورزی بافق خبرداد :

صید 45 تن ماهی قزل آلا در بافق

خبرگزاری فارس: مدیر جهاد کشاورزی بافق گفت : طی بهمن و اسفند سال جاری بیش از 45 تن ماهی قزل آلا در مزارع پرورش ماهی شهرستان بافق صید شده است

حمید عسکری باقر آبادی امروز در گفت و گو با خبرگزاری فارس در بافق  با تاکید بر ضرورت توجه  به توانمندی ها و ظرفیت های بالای شهرستان در زمینه پرورش ماهی افزود: بچه ماهی قزل آلا از جمله ماهیان سردآبی است که در اواسط مهر تا آبان ماه در مزارع پرورش ماهی شهرستان بافق رهاسازی شده و از اواسط بهمن تا اواخر اسفند صید می شود.

وی خاطر نشان کرد: وزن ماهیان قزل آلا در هنگام رهاسازی بین 30-20 گرم بوده که طی یک دوره پرورشی به میانگین 600 گرم  می رسد.

مدیر جهاد کشاورزی بافق با اشاره به طرح پرورش متراکم ماهی قزل آلا در استخر های بتنی هشت وجهی  گفت: این طرح با اعتبارات مدیریت شیلات و امور آبزیان استان یزد و بخش ترویج جهاد کشاورزی شهرستان بافق در حال اجرا است .

عسکری مزایای طرح پرورش متراکم قزل آلا را یادآور شد و بیان داشت : خودپالایی ، صید آسان و راحت ، افزایش پرورش متراکم ماهی از مهمترین مزایای این طرح است  که در صورت اجرای صحیح تولید ماهی قزل آلا به بیش از 100 تن در سال  می رسد.

مدیر جهاد کشاورزی بافق  توسعه پرورش ماهی قزل آلا در شهرستان بافق را ضروری خواند و افزود: فعال سازی سایتهای پرورش ماهی ، فعال نمودن استخر های ذخیره آب کشاورزی شهرستان جهت استفاده دومنظوره و پرورش ماهیان سردابی و گرمابی و ماهی دار کردن قنات های شهرستان  از مهمترین اقداماتی است که در این راستا از طرف جهاد کشاورزی بافق در حال انجام است .

وی این اقدامات را در راستای افزایش بهره وری موثر عنوان کرد و گفت: در این راستا واحدهای پرورش ماهی در شهرستان به 16 واحد افزایش می کندو  در سال 91 همه این واحدها فعال می شوند.

عسکری خاطر نشان کرد : انتظار می رود واحدهای پرورش ماهی قزل آلا در بافق که  با  همکاری بخش خصوصی فعال می شود  ، زمینه اشتغال برای  بیش از 50 نفر را به طور مستقیم  فراهم کند.

کارشناس مسئول شیلات جهاد کشاورزی بافق نیز در این گفتگو با اشاره به افزایش 400 درصدی رشد پرورش ماهی طی دوسال اخیر در شهرستان بافق گفت:به همت بزرگمردان عرصه تولید در دل کویر خشک و لم یزرع اما بخشنده بافق و با استفاده از آب چاه و قنات ، انواع ماهیان سردابی و گرمابی پرورش داده می شود.

آذر مرادی پور با بیان برخی از خصوصیات ماهیان قزل آلا افزود: گرچه پرورش ماهی قزل آلا با آب چشمه و قنات نیز امکان پذیر است اما گوشت این ماهی در آب چاه که دارای املاح غنی و فراوان است از کیفیت بهتری برخوردار و دارای طعم لذیذتری است .

وی با اشاره به مشخصات ظاهری ماهی قزل آلا تصریح کرد: این ماهی دارای بالچه چربی بوده و  به دلیل اینکه هنگام بلوغ دوطرف پهلوی ماهی نوار طلایی و قرمز رنگی ایجاد می شود به ماهی قزل آلای رنگین کمان معروف است .

این کارشناس مسئول همچنین شرایط محیط پرورش ماهی قزل آلا را یادآور شد و گفت: ماهی قزل آلا از ماهیان سردابی بومی کالیفرنیا می باشد که مناسب ترین دما برای پرورش آن بین 16-15 درجه سانتیگراد است .

مردادی پور با مقایسه تغذیه ماهی پرورشی با ماهیان طبیعی افزود: در حال حاضر به دلیل اینکه رنگدانه بتاکارون به غذای پلت (غذای آماده شده) ماهی قزل آلا اضافه شده موجب می شود گوشت این ماهی همچون گونه های طبعیی خود دارای رنگ صورتی بوده و از طعم بهتری برخوردار باشد.

سایت پرورش ماهی شهرستان بافق در فاصله 10 کیلومتری این شهرستان قرار گرفته است که دارای چهار واحد مزرعه فعال پرورش ماهی و هر کدام  شامل 10 استخر  با ظرفیتی بیش از 5 هزار متر مربع انواع گونه های ماهی سردابی و گرمابی را پرورش می دهد.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۵
برچسب ها:

You cannot copy content of this page