موقوفات جدید بافق نیات زیبایی دارند

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - 27 دی 1391
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بافق:
95 درصد اطلاعات وقفی بافق در سامانه ثبت شد/ موقوفات  جدید بافق  نیات زیبایی دارند.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بافق ضمن معرفی جدیدترین وقف شهرستان بافق از ثبت 95 درصد اطلاعات وقفی بافق در سامانه سراسری سازمان اوقاف خبر داد.
حجت‌الاسلام محمدعلی فلاح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه شهرستان بافق از لحاظ ورود اطلاعات در سامانه وقف کشور عقب‌تر بود، اظهار داشت: با همکاری مسئولان و همت کارکنان اداره اوقاف و امور خیریه بافق در یک اقدام جهادی بیش از 95 درصد از اطلاعات مربوط به موارد وقف در شهرستان بافق ثبت سامانه اطلاع رسانی اوقاف شد.
وی افزود: در راستای ساماندهی به امور وقف در بافق همه اسناد وقفی شهرستان بازنویسی شده که با این اقدام مقدار وقف و نیات واقف به طور کامل حتی با از بین رفتن فیزیکی، سند موجود و مشخص خواهد بود.
فلاح از اسکن تمامی پرونده‌های موجود در امور وقفی خبر داد و خاطرنشان کرد: با بررسی پرونده‌های وقفی و ساماندهی و اسکن آن موجب روشن شدن وضعیت پرونده‌ها شده و تنها در پیگیری یک پرونده مبلغی بالغ بر 30میلیون تومان به حساب امامزاده عبدالله بافق منظور شده است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بافق تصریح کرد: مهم‌ترین مزیت ورود اطلاعات در سامانه وقف نظم و انضباط مالی اوقاف است که در شهرستان بافق این امر محقق شد.
نحوه هزینه کرد نذورات داخل ضریح مشخص است
فلاح همچنین به نحوه هزینه‌کرد مبالغی که از داخل ضریح امامزاده عبدالله بافق شمارش می‌شود، بیان کرد: مبالغی که هر بار در قالب غبارروبی شمارش می‌شود در زمینه مدیریت آستان، برنامه‌های عمرانی و فرهنگی و حق‌التصدی خزانه دولت هزینه می‌شود.
منزل بزرگترین واقف بافقی در مسیر خیابان قرار گرفته است .شهرداری بیشترین تعرض در مسیر وقف را داراست
وی در بخش دیگری از سخنان خود به سرنوشت برخی از موقوفات شهرستان بافق اشاره کرد و گفت: در بررسی‌های انجام شده بزرگترین موقوفه بافق مربوط به مهدی بافقی است که با نیت اطعام افطاری در ماه رمضان انجام شده است.
فلاح افزود: منزل بزرگ‌ترین واقف بافق که قبلا نامعلوم بوده است متاسفانه هم‌اکنون در با شناسایی در مسیر خیابان قرار گرفته است و تخریب شده است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بافق بیشترین تعارض در امر وقف در بافق را رقباتی عنوان کرد: در مسیر خیابان قرار گرفته است و متولی آن به نوعی شهرداری است.
احیاء موقوفه حاج رضا جمالی بعد از 40 سال
وی با اشاره به احیا کردن موقوفاتی که درآمد آن ناچیز بوده است، افزود: در این راستا مشکل مربوط به آب 14هکتار از زمین کشاورزی که موقوفه حاج رضا جمالی در جاده باقرآباد بافق بعد از 40 سال حل شده و مجوز کاشت درخت در آن اخذ شده است که به زودی انجام خواهد شد.
فلاح تصریح کرد: به زودی با برنامه ریزی‌های انجام شده این موقوفه  به بزرگ‌ترین موقوفه از لحاظ درآمد در شهرستان بافق تبدیل می‌شود.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بافق به احیای قنات جلال‌آباد بافق اشاره کرد و گفت: بیش از 600 سهم این قنات وقف است که با همکاری جهاد کشاورزی به زودی احیا می‌شود.
10وقف در بافق  به ثبت رسید ه است
وی در ادامه با بیان اینکه در طول 40 سال گذشته روند وقفیات در شهرستان بافق با کندی روبه‌رو بوده است، افزود: با فراهم شدن زمینه و اطلاع رسانی در زمینه اهمیت وقف در جامعه در سال‌های اخیر تاکنون 10 وقف به ثبت رسیده است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بافق با اشاره به اهداف سازمان اوقاف و امور خیریه در سطح کشور گفت : فرهنگ سازی برای ایجاد وقفیاتی است که با نیات روز جامعه و موضوعات فرهنگی جامعه مرتبط است .
وقف بر امور ورزشی  برای توسعه ورزش و وقف بر شهدای گمنام و فرهنگ ایثار و شهادت  دارای نیات زیبا و جدیدی هستند
حجت الاسلام محمد علی فلاح  افزود: در همین راستا در هفته وقف در شهرستان بافق سه وقف جدید صورت گرفت که از لحاظ نیت جزء وقف های خوبی هستند.
وی  با اشاره به مهم‌ترین این وقفیات بیان داشت: وقف بر شهدای گمنام دولت‌آباد سبزدشت به منظور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، و زنده نگهداشتن این فرهنگ این وقف صورت گرفت .
فلاح ادامه داد : موقوفه جدیدی در بهاباد ایجاد شد  دو مجموعه باغ پسته جهت وقف بر طلاب علوم دینی و مدارس علمیه  از سوی واقف در نظر گرفته شد که وقف بسیار بزرگ و خوبی است .
وی همچنین گفت : وقف بر باشگاه فرهنگی و ورزشی بهاباد برای توسعه ورزش و امور فرهنگی، از دیگر این موقافت است که امیدواریم با این کار بسیاری از مشکلات فرهنگی این منطقه را حل ک
فلاح افزود : وقف باغ پسته بر حوزه علمیه و طلاب و وقف مادر و همسر شهید برای ساخت مرکز فرهنگی شهید کماندار از مهم‌ترین و جدیدترین وقفیات در شهرستان بافق است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بافق در زمینه ترویج فرهنگ وقف و اهمیت آن در جامعه گفت: به این منظور احکام تخریب مساجد و موقوفه‌ها طبق فتوای مقام معظم رهبری چاپ شد و در اختیار همه نهادها و ادارات شهرستان قرار گرفته است.
ادارات اوقاف بافق و بهاباد به زودی مستقل می شوند
فلاح با بیان اینکه به زودی اداره اوقاف شهرستان‌های بافق و بهاباد از یکدیگر جدا خواهند شد، این اقدام را کمکی بزرگ در مسیر ساماندهی بحث موقوفات این دو شهرستان عنوان کرد.
برنامه های فرهنگی آستان امام زاده عبدالله بافق ساماندهی شده است
وی در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه‌های فرهنگی استان امامزاده عبدالله بافق اشاره کرد و بیان داشت: با تغییراتی که در هیئت امنا و مدیریت این بقعه متبرکه ایجاد شده زمینه برگزاری هرچه بهتر برنامه‌های فرهنگی و مذهبی فراهم شده است.
فلاح از اجرای طرح بزرگ حافظان قرآن کریم در آستان امامزاده عبدالله بافق خبر داد و افزود: در این راستا بیش از 500 نفر ثبت‌نام کرده‌اند که این تعداد چهار برابر ظرفیت اعلام شده شهرستان است.
وی گفت: این طرح با همکاری مراکز قرآنی و دارالقرآن‌های شهرستان به مدت چهار سال در شهرستان بافق اجرا می‌شود.
همه گروه های فرهنگی و فرهیختگان  بافق  در اجرای برنامه های فرهنگی امامزاده عبدالله مشارکت نمایند
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بافق همچنین با اشاره به توزیع بسته‌های فرهنگی در همه مناسبت‌ها افزود: به منظور ارتقا سطح برنامه‌های فرهنگی در آستان امامزاده عبدالله، با مراکز فرهنگی و قرآنی کشور تبادل فکری و ارتباط برقرار شده و در همین زمینه مجموعه نمایشگاه‌هایی در همه مناسبت‌ها برپا شده است.
فلاح به برگزاری طرح تلاوت نور و قرائت قرآن با حضور اساتید قرآنی شهرستان در آستان امامزاده عبدالله بافق نیز اشاره کرد و خواستار همکاری بیشتر گروه‌های فرهنگی و نخبگان مذهبی و فرهیختگان شهرستان برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر برنامه‌های فرهنگی آستان مقدس امامزاده عبدالله بافق شد.

گزارش: محمد علی عبداللهی


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۶
برچسب ها:

You cannot copy content of this page