سل

دسته: علمی - پزشکی
بدون دیدگاه
پنج‌شنبه - 19 بهمن 1391

 

یک مشکل تهدید کننده سلامت جهان در سالهای اخیر بیماری سل بوده است به گونه ای که سالیانه ۸میلیون مورد جدید از بیماری سل بوجود آمده و برای ۲ میلیون نفر مرگ ایجاد می شود که این عدد ۲۶درصد مرگ های قابل پیش گیری بالغین را شامل می شود.
مرگ و میر عمدتا در سنین ۱۰تا۶۰سالگی اتفاق می افتد یعنی اثر مستقیم بر نیروی کار یک جامعه و اقتصاد آن دارد.
سل یک بیماری واگیرداری است که توسط باسیل سل پخش شده در هوا توسط افراد بیمار بوجود می ا ید.
اگر فرد سالم در یک محیط سربسته با فرد بیمار تماس مداوم داشته باشد میکروب وارد ریه او شده واستقرار می یابد. میکروب سل توسط حشرات, خون,ظرف غذا واب منتقل نمی شود فرد بیمار باسرفه,عطسه,محبت کردن,خندیدن,میکروب را در محیط پخش می کند ودر نهایت مهمترین عامل انتقال بیماری عبارتند از تماس نزدیک و طولانی مدت .
به هر حال میکروب پس ازاستقرار زمانی اجازه بیماری زایی پیدا می کند که فرد مقابل سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشد مانند کودکان, افرادمسن یا افرادی که به علت بیماری ایدز یا بیماری سرطان سیستم ایمنی شان ضعیف شده باشدومصرف کنند گان الکل نیز از جمله دیگر این گروه می باشد که در معرض خطرند.
میکروب با درگیری بافت ریه وتخریب ان , منجر به علائمی چون تب, تعریق شبانه, تنگی نفس, سرفه,خلط وگاه خلط خونی, کاهش وزن واحساس ضعف وخستگی را به وجود می اورد.
امروز به علت شیوع بیماری ایدز وکاهش سطح ایمنی فرد ایدزی تعداد مبتلا به سل افزایش یافته زیرا باکاهش سطح ایمنی بدن میکروب های دیگر از جمله میکروب سل قادر به ایجاد عفونت می شودوبیمار ایدزی علاوه بر دست و پنجه نرم کردن با بیماری مخوف خود با سل نیز مواجه می شود.
در صورتی که فردی با علائم ذکر شده از قبیل تب, تعریق شبانه, کاهش وزن ,تنگی نفس و خلط خونی برخورد نمود جزو افراد گروه در معرض خطرمی باشدباید شک به بیماری سل نمود و ازمایش خلط جهت تشخیص برای وی صورت گیرد.
درمان بیماری سل نیز شش ماه به طول می انجامد که دوره اول, دوماه با چهار دارو و دوره دوم, چهار ماهه با دو دارو است.
با ارزوی سلامتی
دکتر محمد رضا ایت اللهی


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۷
برچسب ها:

You cannot copy content of this page