چشمه غربالبیز نگینی در دل کویر/ عدم ساماندهی قابل توجیه نیست

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
یکشنبه - 29 بهمن 1391

عليرضا صادقي خبرنگار : چشمه غربالبیز به دلیل وجود مناظر زیبا و بدیع و هوای مناسب همچون نگینی در دل استان کویری یزد می درخشد اما مردم این منطقه سالیان بسیاری است که چشم انتظار ساماندهی این منطقه تفریحی هستند.

 

حجت السلام دخیل عباس زارع زاده، نماینده مردم مهریز در مجلس در نشست ساماندهی چشمه غربالبیز با بیان اینکه مسئولان مهریز باید اهتمام بیشتری در ساماندهی این منطقه داشته باشند، گفت: اگر چنین فضایی در نقاط دیگر کشور و حتی استان بود شاید بیشترین بهره برداری و جذب درآمد و توریست را می توانست به خودش اختصاص دهد اما به دلایلی که قابل توجیه نیست مردم شهرستان مهریز همچنان در انتظار ساماندهی این منطقه تفریحی هستند.

وی افزود: نسبت به موضوع ساماندهی این مکان تفریحی تاکنون با تسامح و تساهل رفتار شده است و هر سال به بهانه ای مثل بازسازی یا نبود بودجه و غیره این فضای گردشگری به صورت نامناسب باقی مانده است.
وی با اشاره به اهمیت منطقه تاریخی، تفریحی، گردشگری چشمه غربالبیز، اظهار داشت: شهر مهریز از جمله شهرهای مهم گردشگری استان یزد با پتانسیل ها و ظرفیت های مطلوبی است که با داشتن ویژگی های بارز اکوتوریسمی همچون چشمه تاریخی تفریحی غربالبیز در استان و کشور چون نگینی می درخشد.

وی افزود: چشمه غربالبیز مهریز دارای عرصه های طبیعی زیبا، باصفا، و خاطره انگیز است که با فراهم سازی امکانات کافی و مناسب در بخش های رفاهی، اقامتی و گردشگری و فرهنگی هم برای شهروندان و هم مسافران روزی به یاد ماندنی و خاطره انگیز را فراهم می کند.

حجت السلام زارع زاده بیان داشت: اجرایی شدن کامل طرح هایی چون سامانه های روشنایی، آلاچیق، اجرای سیستم آبنما، فراهم سازی امکانات رفاهی و اقامتی، پیاده رو سازی و فرهنگ سازی و مسجد در بهبود شرایط موجود چشمه غربالبیز تاثیر بسزایی دارد.

وی با بیان اینکه شرایط موجود در این مکان تفریحی شایسته مردم شهر مهریز و مهمانان این شهرستان نیست، افزود: یکی از دلایل عدم پیشرفت در مدیریت منطقه تفریحی، تاریخی، گردشگری چشمه غربالبیز تعدد در مدیریت آن است که این امر رشد و توسعه این منطقه مهم گردشگری استان را سالها بدون تغییر و راکد نگه داشته است.
نماینده مردم مهریز تصریح کرد: وجود یک مدیریت متمرکز و ساماندهی این منطقه در راستای توسعه این مکان گردشگری می تواند بسیاری از مغایرت های موجود را برطرف کرده و با برنامه ریزی مدون و اصولی راه رونق این مکان تفریحی استان و شهرستان را ایجاد کرد.
گفتنی است، چشمه غربالبیز  در ناحیه‌ای خوش آب و هوا و خوش منظر در نزدیکی شهرستان مهریز و در 40 کیلومتری یزد واقع شده و به صورت یک فرورفتگی طبیعی است.

همه ساله در اوایل بهار آبی گوارا و زلال از کوه‌های این منطقه جاری می‌شود و در این فرورفتگی می‌ریزد و به دریاچه‌ای طبیعی تبدیل می‌شود که در سال‌های پرآبی در این دریاچه امکان قایقرانی تفریحی وجود دارد.

 

وجه تسمیه غربالبیز را برخی به وجود چشمة موجود و نحوة غلیان و جوشش آب از حفره‌ها و لا بلای سنگ ها می‌دانند و عده ای آن را به سبب وجود بافت متخلخل سطح تحتانی دریاچه موجود در محل دانسته که در هر دو حالت نحوه حرکت آب شبیه عبور از منافذ یک غربال است.

منبع:یزد فردا


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۳
برچسب ها:

You cannot copy content of this page