پرورش ماهي در دل كوير/ جهادی از جنس آب

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
یکشنبه - 25 فروردین 1392
 در مقوله كارآفريني، نام كوير كه به ميان مي آيد، هر شغل و كسبي ممكن است به ذهن خطور كند به جز پرورش ماهي اما در سرزمين آفتاب، آنجا كه خورشيد با تيغ سوزانش بر پيكر كوير خراشي از خشكي ايجاد مي كند، جواناني دست به پرورش ماهي زده اند. اين اقدام به جهاد شبيه است، جهادي از جنس آب جهادي كه علاوه بر توليد، اشتغالزايي قابل توجهي در بافق ايجاد كرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، دو جوان بافقی به نام های هاشم افضلی و محمدمهدی فلاح، جوانان 35 و 38 ساله بافقي با بهره گیری از فرهنگ اسلامی و پیروی از شیوه ائمه معصومین که در دوران زندگی خود همواره به فعالیت مشغول بودند، كار و تلاش را آغاز كردند و اكنون در دل كوير به پرورش ماهي مشغولند.

اين دو جوان كارآفرين توانسته اند یک سایت پرورش ماهی راکد را که 15 سال به حال خود رها شده بود را احيا و پرورش ماهي در آن به راه بياندازند.

خلاقیت این دو جوان بافقی و عشق آنها به کارهای تولیدی در كنار هم فكري و تعامل با کارشناسان آبزی‌ پروری اكنون توانسته موفقيتي بزرگ نصيب آنها كند به نحوي كه ميزان ماهيان پرورش داده شده توسط اين دو، بيش از ظرفیت سایت شده و آنها اكنون به سوددهي رسيده اند.

این دو جوان با مدیریت زمان که یکی دیگر از ویژگی های کارآفرینی است، توانستند در دو فصل زمستان و تابستان به پرورش ماهی های سرد آبی و گرمابی بپردازند به نحوي كه در زمستان ماهي قزل آلا و در تابستان ماهي تیلاپیا پرورش دادند و اكنون مشغول برداشت قزل آلا از استخر خود هستند.

هاشم افضلی یکی از پرورش دهندگان ماهی در شهرستان بافق به خبرنگار مهر گفت: با رها سازی هزار قطعه بچه ماهی با وزن 20 تا 25 گرم در آبان ماه، اکنون توانستیم شش تن ماهي به وزن میانگین هر كدام 500 تا 600 گرم برداشت كنيم.

وي راز موفقيت در اين كار را، فعاليت گروهي و عمل به برنامه ريزي دانست و افزود: اين قبيل كارها، در صورتي به موفقيت مي رسد كه پشتوانه آن، كار گروهي و برنامه ريزي كارشناسي شده باشد.

افضلي در مورد سرمايه گذاري خود در اين استخر پرورش ماهي اظهار داشت: سرمايه اوليه ما، 130 ميليون تومان بود كه با اين رقم هم براي خود و هم براي پنج نفر به طور مستقيم و 50 نفر به طور غيرمستقيم اشتغال ايجاد كرديم.

با توجه به اینکه کارآفرینی فلسفه زندگی است و روحیه تولید در این افراد بالاست،جوانان بافقي بیکار ننشستند و در حالي كه اقتصاد مقاومتي مورد تاكيد است، براي خود و شهرشان قدمي بزرگ برداشتند و در دل كوير با تلاشهاي خستگي ناپذير و استيلا بر شرايط بد اقليمي، كاري عظيم در راستاي توليد انجام دادند.

اين پرورش دهندگان ماهي از سختي هاي كار خود نيز سخن به ميان آوردند.

هاشم افضلی به مهر گفت: شرایط طاقت فرسای جوی و فیزیکی کویر که در زمستان سرد و خشک و در تابستان گرم و سوزان است، كم آبي و بسياري موارد ديگر، هرگز نتوانست بر ما غلبه کند و عشق ما به کار باعث پیشرفتمان در این زمینه شد.

وي ادامه داد: اگر می‌خواهیم کشوری توسعه‌ یافته داشته باشیم، دولت ومسئولان باید با حمایت خود زمینه رشد و پیشرفت جوانان جویای کار تولید را فراهم كنند و با همکاری با توليدكنندگان بتوانند زمينه تنوع بيشتر در توليد را فراهم كنند.

افضلي، بسته بندي و بازاريابي را نيز يكي ديگر از نيازهاي كارهاي توليدي دانست و بر تفكر جدي در اين زمينه تاكيد كرد.

محمد مهدی فلاح نيز در اين گفتگو اظهار داشت: اميدواريم با حمایت دولت و مسئولان، بتوانيم استخرها را از حالت سنتی و خاکی بیرون آوريم زيرا در استخرهاي خاكي، هدر رفت آب زياد است و اين امر كار را با مشكل مواجه مي كند.

فلاح به جوانان جویای کارهم توصیه کرد: خودشان را معطل نکنند و به دنبال کارهای پشت میز نشیني نباشند و کارهای گروهی و تولیدی را آغاز کنند، به کارهایی که علاقه دارند بپردازند زيرا به طور قطع، موفقيت، رشد و پيشرفت در توليد بيشتر از پشت ميز نشيني است.

در سالهای اخیر، کشاورزی رونق ویژه اي به شهرستان بافق داده و کشاورزانی که دارای منابع آبی هستند می‌توانند در کنار کشاورزی و دامپروری در استخرهای ذخیره آب تولید ماهی داشته باشند و با پرورش ماهی در استخرهای کشاورزی علاوه بر سوددهی لازم به تولیدکنندگان، مي توان شاهد کاهش مصرف کودهای شیمیایی برای زمین‌های کشاورزی بود.

امید می رود در سالهای آینده پرورش ماهی در استخرهای دو منظوره رونق بیشتری داشته باشد.

بر اساس آمار شركت آب منطقه‌ای شهرستان بافق، در حال حاضر 136حلقه چاه کشاورزی در شهرستان بافق وجود دارد که این خود یک امتیاز ویژه برای پرورش ماهی است.

——————
گزارش: محمدعلی عبداللهی
عکس: آذر مرادی زاده


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۲
برچسب ها:

You cannot copy content of this page