برگزاری دومين جلسه كارگاه آموزشي مهارت هاي زندگي وي‍ژه همسران طلاب بافقي مقيم شهر مقدس قم

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - 4 اردیبهشت 1392

دومين جلسه كارگاه آموزشي مهارت هاي زندگي وي‍ژه همسران طلاب بافقي مقيم شهر مقدس قم با حضور سركار خانم خلعتي  برگزار گرديد.

10

در اين جلسه سركار خانم خلعتي به وظايف زن و مرد در خانواده پرداخت و با اشاره به جايگاه نيت در ميزان تاثير گذاري بر  تقرب الي الله افزود: ملاك مومنان در زندگي و انجام اعمال و رفتار خود چيزي جز تقرب الي الله نيست و اين مساله جز با انجام وظايف ميسر نمي شود بنابراين هر كدام از زن و مرد در خانواده بايد به دنبال شناخت وظيفه خود نسبت به همسر و انجام آن وظايف باشند و كوتاهي كردن همسر در بر ابر حقوق همسرش را نمي توان بهانه اي براي ترك وظيفه دانست. حال  اگر خانمي در زندگي خود به وظايفش عمل كرد ولي در مقابل، از همسرش بي رغبتي و كم توجهي را مشاهده نمود نبايد نسبت به وظايف محوله به خود كوتاهي كند فقط به اين دليل كه همسرم به وظايف خود عمل نمي كند چرا كه هر كس در مقابل اعمال خود مسئول است در برابر خداوند بايد پاسخگو باشد.

رفتار زنان در خانه به سه گروه تقسيم مي شود

اين كارشناس مسائل خانواده با اشاره به آيه ” وَ لَا تَسْتَوِى الحَْسَنَةُ وَ لَا السَّيِّئَةُ  ادْفَعْ بِالَّتىِ هِىَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِى بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلىٌِّ حَمِيم ” (فصلت 34) [1] بيان داشت زنان و مردان در خانه نبايد به دنبال انتقام گيري از همديگر بوده و در مقابل بايد با رفتارهاي مثبت و با روش هاي سازنده، اخلاق طرف مقابل خود را كنترل كنند.

وي افزود: زنان خانواده در چگونگي تعامل خود با همسر به سه گروه تقسيم مي شوند؛

گروهي از همان اول زندگي خود، شمشير را از رو بسته و به تعبير خود مي خواهند گربه را دم حجله بكشند

گروهي هم از همان ابتداي زندگي خود با تغافل و مداراي كامل زندگي خود را شروع مي كنند و تا آخر هيچگونه حرفي در زندگي نزده و هيچ اظهار نظري نمي كند.

اما گروه سوم كه حد وسط اين دو گروه است آنهايي هستند كه گاهي مدارا كرده و گاهي هم اظهار نظر كرده و بر نظر خود تاكيد و اصرار مي كند.

ايشان با اشاره به اينكه محل زندگي ما را خانه مي نامند نه توپخانه و اساس زندگي ما را تغافل و مدار تشكيل مي دهد افزود:  البته تغافل و مدارا هم محدود و مقيد است به اين معني كه نبايد كاملا مدارا كرد و يا برعكس كاملا شمشير را از رو بست بلكه گاهي زن بايد نظر خود را نيز در مورد مسائل مختلف خانه با همسر خود در ميان بگذارد البته مشروط به  اينكه نظر خود را با محبت و مهرباني مطرح كند تا منجر به ايجاد اختلاف نشود و اگر با مخالفت جدي همسرش مواجه گرديد بر آن اصرار نورزد.

9

زنان بايد قدرت عقلاني استدلالي خود را تقويت كنند

سركار خانم خلعتي با مطرح كردن ويژگي هاي عقلاني استدلالي مردان و فراواني احساسات در زنان به يكي از ويژگي هاي خانواده متعادل اشاره كرد و گفت: يكي از مهمترين روش هاي زندگي روش استدلال است و خانواده متعادل خانواده اي است كه براي هر كار خود دليل و استدلال دارد و هر خانمي كه در امور خانه كمتر از احساسات خود استفاده كرده و جنبه عقلاني و استدلالي خود را بالا ببرد قطعا همسرش در كارها با او مشورت كرده و از او نظر خواهي مي كند چرا كه مردان بيشتر جنبه استدلالي را در نظر مي گيرند.

اختلافات جزئي در خانواده ها طبيعي است

اين استاد حوزه و دانشگاه با طرح اين سوال كه آيا اختلاف بين زن و شوهر در خانه بايد باشد يا خير در مقام پاسخ به آن بر  آمد و بيان داشت با توجه به اختلافات خانوادگي و فرهنگ هاي متفاوت وجود اختلاف نظر بين زن و شوهر طبيعي است و قطعا مرد و زن بعد از ازدواج با اختلاف نظرهاي همديگر روبرو خواهند شد و اختلاف در هر خانه اي به صورت شدت و ضعف وجود دارد و گاهي زن و شوهر با درك شرائط همديگر از اختلافات خود مي كاهند و سطح توقعات خود را پايين مي آورند.

آثار مخرب اختلافات زياد در خانواده

وي افزود اختلاف زياد در خانواده ها تاثيرات منفي در جسم و روح خانواده و افراد آن مي گذارد كه برخي از آنها عبارتند از:

  1. از بين رفتن شادابي و نشاط
  2. ضعيف شدن مديريت در خانواده
  3. بي اشتهايي به غذا به گونه اي كه خانم بعد از غذا پختن ميلي به خوردن آن ندارد
  4. بروز بيماري هاي جسمي در زن ، مرد و يا فرزندان
  5. بي خوابي و كم حوصلگي
  6. پرخاشگري در خود يا فرزندان
  7. ايجاد افت تحصيلي در فرزندان
  8. رفاقت با دوستاني كه اهل آرامش باشند هرچند مقيد به شرع نباشند
  9. از همه مهمتر اينكه اختلافات در خانواده، انسان را از پيشرفت در امور معنوي و مسائل سير و سلوك باز مي دارد و ايجاد كينه ها و كدورت ها انسان را از نام و ياد خدا فاصله انداخته و از ارتقاء معنوي او جلوگيري مي كند و گاهي اختلافات پدر  و مادر و خصوصا رفتار سوء پدر باعث فاصله گرفتن فرزندان از نماز و عبادت مي شود .

البته بايد توجه داشت كه اين گونه موارد كلي نيست و اينگونه نيست كه هركس دچار مسائل فوق شده باشد پس بين او و همسرش اختلاف وجود دارد بلكه اختلاف در خانواده، يكي از عوامل مبتلا شدن به موارد فوق محسوب مي شود.

11

اقتدار  پدر و مادر در خانه بايد حفظ شود

ايشان با بيان اينكه اقتدار پدر و مادر بايد در مقابل فرزندان محفوظ بماند و اين نكته را هردو بايد مد نظر داشته باشند افزود: هيچكدام از پدر و مادر نبايد در مقابل فرزندان خود از ديگري بد گويي كرده و اقتدار او را زير سوال ببرد و حتي اگر گاهي بين  پدر يا مادر با فرزندان خود اختلافي رخ مي دهد طرف مقابل نبايد جلوي فرزندان در مقابل او جبهه گيري كرده و شخصيت او را خرد كند بلكه در عين حالي كه براي اقتدار و شخصيت او احترام قايل مي شود بايد با روشي بسيار ظريف از ادامه اختلاف جلوگيري كند و حتي اگر اشتباهي هم از آنها رخ داده باشد فرزندان نبايد به اين اشتباه پي ببرند بلكه بايد در تنهايي و دور از چشم بچه ها تذكر داده شود.

رابطه صميمانه با فرزندان، آنها را از انحراف دور مي سازد

سركار خانم خلعتي در پايان اين جلسه با اشاره به وجود ارتباط صميمانه بين والدين و فرزندان، آن را از ديگر ويژگي هاي خانواده متعادل از نظر اسلام برشمرد و گفت:  خانواده متعادل خانواده اي است كه رابطه بين فرزندان و والدين صميمانه باشد و فرزندان بتوانند به راحتي مسائل خود را با آنها در ميان بگذارند.

ايشان توضيح داد البته منظور از ارتباط صميمانه قطعا اين نيست كه حريم ها شكسته شود و جايگاه والدين تنزل پيدا كند  بلكه در عين حفظ حريم ها، بايد رابطه ها هم صميمي شود تا فرزندان ما در آينده به انحراف كشيده نشوند.


[1] . ترجمه: خوبى و بدى برابر نيستند. همواره به نيكوترين وجهى پاسخ ده، تا كسى كه ميان تو و او دشمنى است چون دوست مهربان تو گرد


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۷۹
برچسب ها:

You cannot copy content of this page