ترک عادت

دسته: عمومی
۳ دیدگاه
دوشنبه - 9 اردیبهشت 1392

وجود آداب و رسوم مختلف در جامعه ، نشان تنوع و میل زیبا پسندی ، در انسان است . اگر قرار بود همه افراد ، برای همیشه  از یک نوع رسم پیروی نمایند ، جامعه ایستا و ساکن می ماند.  با گذشت زمان و پیشرفت جامعه ، نیازها تغییر نمود و احتیاج به الگوها و مدلهای جدید ، در مراسمهای گوناگون به چشم آمد . این که ما بگوئیم و باور داشته باشیم ؛ آنچه نیاکانمان انجام می داده اند باید پایدار بماند ، تنها در مسائلی صدق می کند که با رفتار ، کنش و مکتب انسانی که با شتاب رو به جلو می رود ، منافات نداشته باشد . ما به برخی مسائل عادت کرده ایم ، بسیاری از مراسم های مهم خویش را بر اساس همین عامل انجام می دهیم و هنوز نپذیرفته ایم که می توان به برخی عادتها ، فرصت تحول داد . تغییر در امور ،  موجب پیشرفت می شود . بخصوص امور اجتماعی که نزدیکی و دوستی انسانها را بیشتر می کند . به عنوان مثال ، در مراسم عروسی شهر  ما ، رسم بر این است که پس از اجرای مراسم ، مهمانها همه به خانه عروس و داماد می روند و زنها یکی یکی وارد اتاقها شده ، جهیزیه عروس را از نظر می گذرانند . آنها در مورد کمی و زیادی اثاث ، نظر می دهند . حتی گاه وسواس به خرج داده ، مدل وسیله و کشور سازنده آن را بررسی می نمایند .

سلیقه افراد ، با یکدیگر متفاوت است . همه خانواده ها نمی توانند برای فرزندانشان ، خانه و جهازی در خور سلیقه بانوان محترم تهیه نمایند . برخی سادگی را دوست دارند و گروهی توان مالی بالا ندارند ، ولی مجبورند به خاطر سخن مردم ، با قرض و وامهای کمرشکن ، برای دخترشان جهاز سنگین تهیه نمایند . آنها           می اندیشند ، اینگونه عمل کردن ، موجب حفظ آبرویشان است اما با کمی تفکر ، می توانند به خود بقبولانند که هیچ کس اجازه دخالت در زندگی خصوصی آنها و خانواده شان را ندارد . اظهار نظرهای مردم درباره سطح زندگی و جهاز مدرن ، باعث خوشبختی و بدبختی فرزندان نمی شود . بیائید این عادت غلط را از زندگی حذف نمائیم . به گونه ای عمل کنیم که مردم خود درک نمایند ، برخی عادتها دخالت در زندگی خصوصی دیگران و موجب وارد آمدن فشار روحی و روانی بر افراد می شود .

عادت در همه موارد مفید نیست . حتی در دوست داشتن و عشق ورزیدن ، نباید بر اساس اصول عادت جلو رفت . گاه برخی افراد ، حتی ستایش پروردگارشان را بر اساس عادت انجام می دهند . اگر فلسفه نماز را بدانند و همیشه و در همه حال به یاد کردگارشان باشند ، با شور و عشق رو به قبله می ایستند . خداوند برای حق مردم اهمیت بسیاری گذاشته  و دستور داده ، در اجرای آن مراقبت نمائیم . پس باید بسیاری از عادتهای غلط را کنار بگذاریم تا بر اساس آن ، به بندگان خدا آزاری نرسانیم . ترک برخی عادتها ، انسان را به پروردگار             نزدیک تر می کند .

عالیه نقیب الذاکرین بافقی


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۹
برچسب ها:
دیدگاه ها
جواد این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 9 اردیبهشت 1392 - 7:15 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

خسته نباشید
خدا قوت

علی رضا این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 11 اردیبهشت 1392 - 12:59 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

یادم هست یه عمو داشتم عروسی سه تا از پسرهاش وقتی عروس و داماد رفتن توی خونه در رو بست و از همه بابت حضور در عروسی تشکر کرد، اونوقت ها یکم بهمون برمی خورد اما الان میفهمم چه اقدام قشنگی و با جسارتی بود. خدا بیامرزدش

جلیل زعیمیان این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 12 اردیبهشت 1392 - 4:48 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

با سلام خدمت مهرگان عزیز
لطفاً اگه وبلاگی دارید ، آدرسش رو همین جا قید کنید تا همگی استفاده کنیم.بی نهایت ممنون و سپاسگزارم .

You cannot copy content of this page