دیدنی های ایران زمین 1 گرمابه ی ( حمام ) وکیل

دسته: محیط زیست، منابع طبیعی، گردشگری
۲ دیدگاه
چهارشنبه - 11 اردیبهشت 1392

8

به فرمان کریم خان شاه عادل زند ، این گرمابه خزینه ای زیبا ، در شیراز ساخته شد . بنای حمام از آجر ، سنگ ، ساروج و آهک است با زیربنای ، 1350 متر مربع . گرمابه ی تاریخی شهر شیراز ، در خیابان طالقانی ، کنار مسجد وکیل قرار دارد . حمام یک هشتی دارد با رختکنی بزرگ که میان آن ، یک حوض هشت ضلعی است . سقف تالار را هشت ستون سنگی نگه داشته با نورگیرهای شیشه ای که حمام را روشن می کند . در سقف رختکن ، نگاره های فرهاد و شیرین ، بیژن و منیژه ، سلطان سنجر و پیرزن ، به چاه افتادن یوسف و ….. قرار دارد . پس از تالار بزرگ رختکن ، گرم خانه جای دارد .

3

گرم خانه ، کف و بدنه مرمرین دارد . چهار ستون سنگی ، سقف را نگه داشته و در شرق آن ، حوض بزرگی وجود دارد که جای شستن بدن بوده است . به راه آب میان گرم خانه ، گربه رو می گویند که محل تخلیه آب و عبور دود تون حمام بوده و این راه آب ، موجب گرم شدن حمام می شده است .

7

در خزینه‌ي گرمابه ، حوضچه‌ي آب گرم ، حوضچه‌ي آب سرد و ولرم، وجود داشته است . حوضچه‌ي میانی با دیگ مسی بزرگ ، محل گرم شدن آب بوده و دو حوضچه‌ي کناری ، یکی برای آب سرد و دیگری برای آب ولرم استفاده می شده است. در بخش بیروني این تالار و در پشت دیوار استخر آب گرم، جایگاه افروختن آتش(تون گرمابه) بوده است .

4

این گرمابه اکنون ، به موزه مردم شناسی تبدیل شده است . در این موزه ، تندیس فردی در ورودی گرمابه مسوول گرفتن پول و در کنار آن درویشی نشسته است . از همان سر در ورودی ، زیبایی‌های چشم‌نوازی دیده می‌شود . تندیس‌های مومی که در جای جای گرمابه هستند، هر کدام گوشه‌ای از فرهنگ پربار نیاکان را براي بازدید‌کننده روايت مي‌كند . گرمابه‌ي وكيل ، با شماره‌ي 917 در سیاهه‌ي یادمان‌های ملی به ثبت رسیده است .

2

نگهداشت میراث گذشتگان ، نشان باروری فکر و اندیشه سالم است . آنچه باید در پی آن باشیم ، استفاده درست از چیزهایی است که برایمان مانده و می تواند هویت ما را بازشناساند .

 عالیه نقیب الذاکرین بافقی


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۹۹
برچسب ها:
دیدگاه ها
حسین مسرت این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه 13 اردیبهشت 1392 - 9:12 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

کاش ایشان دیدنی های بافق را بنویسند

مهرگان این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 14 اردیبهشت 1392 - 10:23 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

پند استاد به گوش جان خواهم سپرد

You cannot copy content of this page