جامعه زمینه ساز ، رئیس جمهور اصلح می خواهد.(2)

دسته: مقالات
بدون دیدگاه
شنبه - 4 خرداد 1392

01

بسم الله الرحمن الرحیم

 یکی از وجوه اهمیت شرکت در انتخابات ، به آینده نگری و سهیم بودن هر یک از ما در ساختن آینده به دست خویش  باز می گردد . صفت صالحیت و تأکید بر اصلح بودنِ منتخب ما نیز مستقیماً به آینده مرتبط است، نه به حال و نه به گذشته!

با بررسی ارزش ها و صفات محوری در قرآن و احادیث ائمه اطهار(ع) به این نتیجه می رسیم که  صفت صالحیت و صالح بودن یکی از صفات عالی و کلیدی یک انسان الهی و رشدیافته است. بشر، برای اینکه به رتبه و منزلت صالحین برسد باید ویژگی های دیگری را داشته باشد و واجد صفات و رفتارهای دیگری هم باشد که این صفات شرط لازم و نه کافی برای صالحیت به حساب می آیند.

این ارزشها و صفات در وجود عبد صالح همچون شجره طیبه در جایگاه و شأن خود و مرتبط با هم می باشند.

در این مجال اندک ، ارزشهای لازم در وجود یک کاندیدای صالح را برمی شماریم و بعد از آن ، به رفتار اصلی و کلیدی صالحین می پردازیم.

1-ایمان : “وقالَتِ اْلأَعْرابُ آمَنّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا ” اعراب نزد رسول الله(ص) مي آمدند و به ايشان عرض می کردند كه ما ايمان آورديم! خداوند مي فرمايد: به آنها بگو ” لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنا ” شما ايمان نياورديد بلکه بگویید ما اسلام آوردیم”. چرا ايمان نياورديد؟ ” وَ لَمّا يَدْخُلِ اْلإيمانُ في قُلُوبِكُمْ ” ايمان بايد در قلب وارد شود تا ايمان معنا شود و ثمرات آن عیان گردد. (حجرات 14) . ایمان آن اعتقاد و دانسته ای است (حق يا باطل) که وارد قلب انسان بشود . این اعتقادات آن زمان که وارد قلب انسان بشود در ابتدا اميال و روحيات انسان را تحت تأثير قرار مي دهد . نور ايمان وقتي وارد قلب شد به حدي گسترش پيدا مي كند كه اخلاق و اعمال انسان را نیز تحت الشّعاع قرار مي دهد. انسان صالح یک عبد مؤمن است. او نه تنها نسبت به اعتقادات دینی و معارف الهی و اهل بیتی شناخت و آگاهی دارد بلکه سعی کرده است این اعتقادات را وارد قلب خود کند . صادره های فکری ، کلامی و رفتاری یک شخص صالح از ایمانیات صحیح و مبین او نشأت می گیرد.

رئیس جمهور یک جامعه صالح که قرار است در جایگاه مجری قانون جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد باید به اسلام ناب محمدی(ص) –  نه اسلام تکفیری متحجر و خشن و نه اسلام لائیک و سازشکار-  به انقلاب اسلامی و تفکرات و اهداف بنیانگذار آن و نظام ولایی حاکم بر آن ایمان داشته باشد . ایمانی که نتیجه آن ، صادره هایی در راستای مبانی و اصول همین نظام و تقویت کننده جریان پیش رونده به سوی اهداف آن باشد. رهبرمعظم انقلاب در معرفی بخشی از خصوصیات کاندیدای اصلح فرمودند: “…دوم اينكه اين انتخابات منتهى شود به انتخاب يك انسان شايسته‌ى وارسته‌ى باعزمِ مؤمنِ انقلابىِ با همت جهادى”.

عبارت” الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحات” حدود 50 بار در قرآن کریم تکرار شده است و این مؤکد این موضوع است که آن نوع عملی در درگاه خداوند مورد تایید است که اولاً از چشمه ایمان سیراب شده باشد و ثانیاً میوه این عملِ ایمانی را بشود در باغهای صالحیت برداشت کرد.

2-تقوا: ” أَفَمَنْ أَسَّسَ بُنْيانَهُ عَلي‏ تَقْوي‏ مِنَ اللّهِ وَ رِضْوانٍ خَيْرٌ … . آيا کسي که بنیانش را بر تقواي الهي و خشنودي او بنا کرده بهتر است یا ….(109 توبه) در این آیه جايگاه تقوا  زمينه و زیربنا است. ساختمان دینداری و زندگی ، اجرای قانون و خدمت رسانی یک رئیس جمهور باید بر شالوده مستحکم و قوی تقوا بنا شود. زیربنایی ترین نیاز یک شخص صالح ؛ تقوا است.

از نگاهی دیگر تقوا لباس است. ابزاری مناسب برای پوشش ، دفاع و جهاد. “… وَ لِباسُ التَّقْوي‏ ذلِكَ خَيْرٌ”. رئیس جمهور بی تقوا پوشش خدایی برای حضور در صحنه و عرضه اندام را ندارد . آرامش روحی و روانی و قدرت تشخیص حق از باطل و تصمیم گیری های مناسب را ندارد . او اگر متقی نباشد در میدانهای جهاد اکبر و مبارزه با شیطان بزرگ و ایادی اش بی زره و سپر است و چه سریع و آسان در جنگ نرم دشمن از پا در می آید . رئیس جمهور صالح ؛ با تقوا است و جزو متقین است .

2-احسان : صادره های یک انسان اگر اعمال خوب و نیکی باشد اصطلاحاً احسان گفته مي شود و واجدان اين اعمال ، با واژه محسنين ياد مي شوند. محسن يعني کسي که مقيد به حسنات است. یک شخص محسن کيست؟ بنده مؤمني است با تقوا که اعمال نیک را نیکو انجام مي دهد. يعني علاوه بر اينکه تمام وجودش ايمان محض است و بنیاد اعمالش را بر تقوا گذاشته است تمام اعمالش، حسنات و بلکه احسنات هست يعني بهترين حسنات. یک فرد صالح حسنات را به خوبی می شناسد و به آن مقید است . احسان و نیکوکاری او در پیچ و خم زندگی و طی زمان دچار سستی و ضعف نمی شود. او قبل از تصدی پست ریاست جمهوری ، در حین تبلیغات و انتخابات ، چه  بعد از پیروزی و چه در شکست ، و چه در عرصه ریاست و چه در پایان ریاست و مقامش ، مقید به احسان است.

3-اصلاح: عبد محسن حسناتي را فرا مي گيرد و سالها به آن ها مقيد مي شود، اگر بعد از مدتی به او سر بزنيد مي بينيد که مشغول انجام دادن همان اعمال و رفتار سالهای پيش است ، هيچ رشد و تغيير جديدي در برنامه هاي او ايجاد نشده است. ولي عبد صالح اينگونه نیست؛ ضمن اينکه شديداً به حسنات مقيد است ، به دنبال کسي و مسیری مي گردد که در او تحول ايجاد کند ، روش ها و نيز موضوعات و مصاديقي را بيابد که در وجود او و در رشد او و در پیشرفت و ارتقاء محیط و جامعه پیرامون او اثر زيادي بگذارد . به چنين شخصي صالح گفته مي شود. محسن جريان ندارد، صالح جريان دارد، چون مدام در حال ارتقاء است. عبد صالح از نگاه قرآن يعني عبدي که به شدت طالب دگرگوني است ، طالب اصلاح است. اصلاح نشأت گرفته از ایمانیات صحیح و الهی و بر پایه تقوا.

با این تفاسیر ، رئیس جمهور صالح کيست؟ کسي که علاوه بر مؤمن و متقی و محسن بودن ، دنبال اصلاح وضعيت موجود به وضعيت مد نظر خداوند است . او وضعیت مطلوب را در قرآن و عترت جستجو می کند و در اجرا و پیشبرد برنامه ها ، خود را با ولیّ از جانب خدا هماهنگ می کند و مُجری و مَجرای خواست و برنامه های ولیّ فقیه زمان خویش است.

رئیس جمهور صالح در حین واجد بودن صفات و ارزشهای مطرح در قرآن ؛

  1- اهداف عالی و برنامه های نظام مقدس جمهوری اسلامی را می شناسد. 2- به این برنامه ها و راهبردها ایمان دارد. 3- خود و جامعه پیرامون خود را با این برنامه ها هماهنگ می کند . 4- مدافع و مجری این برنامه ها می شود. 5- در دفاع و اجرای این برنامه ها اهل سرعت و سبقت است و در ایمان و اصلاح در مسیر رسیدن به اهداف نظام ، جزو السابقون است.

 صالح به وضعیت موجود راضی نیست ، او به ارتقاء و رشد خود و جامعه اش می اندیشد . صالح دغدغه آینده دارد، دغدغه اصلاح آینده. او بر اساس ایمانیات و قلبیات وجودش که از ثقلین نشأت گرفته است ، طالب اصلاح آفاق و انفس به احسن الحال و بهترین وضعیت است و در این مسیر قدم بر می دارد.

البته از نگاه یک بنده صالح ، دایره اصلاح نه فقط وجوه اجتماعی و سیاسی فرد و اجتماع ، معیشت و آسایش و رفاه مردم را در بر می گیرد بلکه اعتقادات و ایمانیات ، روحیات و امیال ، اخلاق و صفات و رفتارها و به معنای کامل تر فرهنگ جامعه را نیز شامل می شود. اصلاح فرهنگی و تصحیح و رشد و ارتقاء فرهنگ بشریت از اولویتهای صالحین است.

اطاعت ؛ حداقل رفتار صالح

در سوره ي شعراء 8 بار اين عبارت و این مفهوم تأكيد مي شود : “فَاتَّقُوا اللّهَ وَ أَطيعُونِ” .چرا؟ رسولان (ع) اقوام خود را به دو مقوله دعوت مي كردند. 1. تقوا   2.اطاعت از رسول و هادي الهی. يعني اول تقوا داشته باشيد ؛ بعد براساس تقوايتان ، از رسول خدا اطاعت كنيد. نتيجه تقوا باید اطاعت باشد. اگر كسي باتقوا بود ولي در مقابل ولي خودش مطيع نبود آن تقوا سرافرازش نمی کند. می شود گفت: حداقل رفتار صحیح در قبال ولیّ از جانب خدا ، اطاعت است. “يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي اْلأَمْرِ مِنْکُمْ “. اي کساني که ايمان آورده‏ايد، خدا را اطاعت کنيد و پيامبر و اولياي امر خود را [نيز] اطاعت کنيد. الاسلام هو التسليم . اسلام یعنی تسلیم اوامر خدا و والیانِ از جانب خدا بودن و اطاعت يعني حرف شنوي بر اساس تقوا.

چه بسیار سراغ داریم ، در تاریخ و در زمان خودمان ، انسانهای باتقوایی که در مواجهه با ولایت، اهل اطاعت نبودند . یعنی انسانهای متقی ، ولی سرکش و حرف نشنو! اینگونه افراد به ظاهر تقوا دارند لیکن تقوایشان آنها را به اطاعت از ولایت نکشانده است. مقام ریاست جمهوری ، فرد با تقوای غیرمطیع نمی خواهد.

آیا تقوا و اطاعت برای صالح کافی است؟ آیا ارزشی بالاتر از این دو معرفی نشده است که یک نماینده با تقید به آن بیشتر و مطمئن تر در مسیر صالحیت قدم بردارد؟

تبعیت ؛ ارزش محوری صالحین و بهترین رفتار در قبال ولایت

ابراهيم(ع) مي فرمايد “فَمَنْ تَبِعَني فَإِنَّهُ مِنّي ” هرکس از من تبعیت کند ، از من است. شخص صالحی که رئیس جمهور یک جامعه ولایت محور است، شخصی که قصد دارد در جمع صالحین مجری قوانین باشد و نقشی مؤثر ایفا کند ؛ خود باید اهل تبعیت باشد . صالح ؛ متّبع ولیِّ امر است ؛ یعنی نه فقط اهل تقوا و اطاعت بلکه اهل تبعیت است . ثمره تبعيت، منّا شدن است. اين يك راهكار ابراهيمي(ع) است. امام صادق(ع) مي فرمايند: هركدام از شما كه تقوا بورزد و اصلاح نمايد، او از ما اهل بيت است. اين كلام ابراهيم است كه”فَمَنْ تَبِعَني فَإِنَّهُ مِنّي” . امام حسين(ع) مي فرمايند:”  أشباه الناس , فهم شيعتنا و هم موالينا و هم منّا ولذلک قال إبراهيم (ع) : ”فمن تبعني فإنه منّي “. أشباه الناس شيعيان ما هستند و ايشان از ما هستند و به ما شبيه اند و از اين جهت إبراهيم (ع) گفت: فمن تبعني فإنه منّي. شیعه حقیقی، پیرو و متبّع حقیقی است . شیعه نه فقط متقی و محّب و مطیع است بلکه اهل مودّت و تبعیت از ولایت است . به شرطی میتوان به یک رئیس جمهور، صفت ولایتمدار و به یک دولت، صفت ولایی را داد که آنها اهل تبعیّت محض از ولایت جاری از جانب خدا باشند و این یک معیار خدایی و اهل بیتی است.

اولين درس، خداوند به آدم و بني آدم تبعيّت از هدایت است. تبعيّت يعني چه؟ تبعیت یعنی شما ميل ، رضايت و خواست ولیّ خودت را كشف كني و خود را با آن هماهنگ نمایی.

امام حسين(ع) زماني که از ايشان مسائلي را در مورد ياورانشان مي پرسند، در جواب مخاطب مي فرمايند: “أَمْرُهُمْ أَمْري وَ رَأْيُهُمْ رَأْيي” يعني ياوران من نظرشان، نظر من است و رأي شان، رأي من است و به جز آن موضوعي که من مد نظر دارم هيچ موضوع ديگري برايشان مطرح نيست .این معنایی است برای تبعیت. جامعه حسینی(ع) اینگونه جامعه ای است .

در همه زمانها و همه مکان ها ؛ اَلْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ وَ الْمُتَأَخِّرُ عَنهُمْ زاهِقٌ

 آنها که در فتنه سال 88 عَلم مخالفت و دشمنی برداشتند که هیچ ؛ حتي برخی خوبان و بزرگان ما در ماجراي انتخابات چندین ماه از ولی امر خود ، از همراهی با رهبرمان عقب ماندند، سكوت كردند و هيچ  نگفتند. يعني ولی فقیه ، هفت ماه تنها بودند و خون دل خوردند ،صبر کردند و اصلاح نمودند. بنا را بر صالحیت، تقلیل بحران و جذب گذاشتند. آنقدر صحنه عجيب ، غريب و غبارآلود بود و آنقدر حق و باطل ممزوج كه حتي بعضی با تقواترين ها هم برایشان سؤال بود که : چرا مقام معظم رهبري اينگونه رفتار مي كنند، اگر این اقدام را بکنند بهتر نيست؟ اگر اینگونه صحبت کنند بهتر نیست! به جای تبعیت محض از ولایت ،از نفس و علم و تجربه خودشان تبعیت نمودند! اينها اهل تبعيت نيستند ولو اينكه محّب مقام معظم رهبري باشند. حتي آقا را به عنوان مقام ولايت دوست داشته باشند ولي رفتار در قبال ولايت را درست انجام ندادند. اینگونه افراد ؛ شیعه اهلبیت(ع) نیستند ولو اینکه محبان ایشان باشند. ما عبرت بگيريم. در انتخابات ریاست جمهوری شخصی را انتخاب کنیم که بنا را بر تبعیت محض از ولایت فقیه گذاشته باشد . آینده خود و کشورمان را اینگونه بیمه کنیم . نگذاریم در ادامه مسیر آقایمان احساس تنهایی و غربت کنند که تبعات این ماجرا بس سخت و غیر قابل جبران است.

تبعيت يعني همراهي در تبيين ها و تفكرات، حال و هواها، نتيجه گيري ها و اميال كه البته آسان هم نیست. اتفاقاٌ هر كس يك مقدارعلم، سواد، موقعيت اجتماعی ، حزبی و.. داشته باشد اين همراهي هم مشكلتر ميشود. کلام اهل بيت(ع) در اين زمينه چيست؟ اَلّفُلْکِ الْجارِيَةِ، فِي اللُّجَجِ الْغامِرَةِ، يَأمَنُ مَنْ رَکِبَها، وَ يَغْرَقُ مَنْ تَرَکَها، اَلْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ وَ الْمُتَأَخِّرُ عَنهُمْ زاهِقٌ وَ اللّازِمُ لَهُمْ لاحِقٌ.

 اکنون ؛ خود بسنجید. با این همه معیار ، اصلح از بین این هشت نفر کاندیدای محترم ،کدام است؟

والسّلام علی من اتبّع الهدی

محمد حسین فیاض


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۳
برچسب ها:

You cannot copy content of this page