معدن‌کار نباید به خام‌فروشی عادت کند

دسته: اخبار ایران , اقتصادی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - 8 خرداد 1392

ئیس خانه صنعت و معدن یزد با انتقاد از در نظر گرفتن جوایز صادراتی برای مواد خام گفت: معدن‌کار نباید به خام‌فروشی عادت کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، محمدحسین فنایی پیش از ظهر امروز در نشستی با خبرنگاران و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت یزد اظهار داشت: در بسیاری از کشورها مانند چین برای صادرات مواد خام و خام‌فروشی، عوارض بالایی در نظر می‌گیرند و هر اندازه که مواد خام به چرخه تولید نهایی نزدیک شود، این عوارض کاهش یافته و به بسته‌های تشویقی تبدیل می‌شوند.

وی ادامه داد: این در حالی است که در کشور ایران این موضوع برعکس است و برای خام‌فروشی هم جایزه صادراتی در نظر می‌گیرند و متاسفانه این روند، معدنکاران را به خام‌فروشی عادت می‌‌دهد.

این فعال اقتصادی با اشاره به پیشینه استان یزد در فعالیت‌های اقتصادی افزود: تولیدکنندگان و صاحبان صنایع باید با تولید کیفی خود اعتماد مصرف‌کننده به محصولات داخلی را جلب کنند و به این صورت گامی در راستای خلق حماسه اقتصادی بردارند.

وی بیان داشت: اکنون که کشور در شرایط تحریم قرار دارد، فرصت خوبی برای به نمایش گذاشتن توانمندی‌های تولیدکنندگان داخلی فراهم آمده و تولیدکنندگان باید از این فرصت به بهترین نحو استفاده کنند.

این فعال اقتصادی افزود: تولیدکنندگان باید تلاش کنند در این شرایط کیفیت محصولات خود را افزایش دهند تا زمانی که تحریم‌ها برداشته شد نیز مردم همچنان به خرید کالای داخلی اشتیاق نشان دهند.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی اقتصاد مملکت آسیب دیده است، عنوان کرد: اقتصاد کشور و مدیریت آن باید تخصصی باشد و اگر کسی که تخصص کار اقتصادی ندارد وارد عرصه اقتصاد شود، این عرصه را با شکست مواجه می‌کند.

فنایی در بخشی از سخنان خود با اشاره به فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون نامگذاری امسال و خلق حماسه اقتصادی ادامه داد: اکنون در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم و تلاش‌های دولت با هدف مقابله با جنگ صورت گرفته اما عقیده دارم برای پیروزی در این جنگ به همتی همه جانبه و بسیج‌وار نیاز داریم.

رئیس خانه صنعت و معدن به مقایسه شرایط جنگ تحمیلی با جنگ اقتصادی پرداخت و افزود: در زمان جنگ تحمیلی عزمی همگانی برای پیروزی و مقابله وجود داشت که اگر مباحث جنگ تحمیلی را در نبرد اقتصادی به کار بگیریم، به طور قطع موفق خواهیم شد.

وی تصریح کرد: موضوع اقتصاد مقاومتی که از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شد، باید به گونه‌ای پیاده شود که در تمام سطوح جامعه قابل درک و فهم باشد و دشمن نتواند آسیب بزند.

فنایی اضافه کرد: اگر فعالیت‌های اقتصادی در کل جامعه پخش شود، دشمن توان مقابله ندارد و قدرت آسیب دشمن کم می‌شود اما اگر فقط مجموعه‌های دولتی در این عرصه باشند، آسیب‌پذیری بالا خواهد بود و دشمن قدرت مانور بیشتری می‌یابد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سابقه تشکیل خانه صنعت و معدن استان یزد اظهار داشت: این خانه از سال 1380 با مصوبه هیئت وزیران آغاز به کار کرد و اکنون با گذشت بیش از یک دهه از فعالیت خود، 14 تشکل تخصصی دارد.

وی افزود: این تشکل‌ها هم‌اکنون در حوزه‌های نساجی، فولاد، محصولات شیمیایی، IT و کامپیوتر، مواد غذایی، پتروشیمی و … فعالیت می‌کنند.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۲
برچسب ها:

You cannot copy content of this page