برداشت ریگهای مناطق حسن آباد ، صادق آباد ومبارکه بافق ممنوع اعلام شد

دسته: محیط زیست، منابع طبیعی، گردشگری
۲ دیدگاه
پنج‌شنبه - 16 خرداد 1392

درجلسه شورای تامین روز دوشنبه مورخ 13 خرداد 92 برداشت ریگهای مناطق حسن آباد ، صادق آباد ومبارکه ممنوع اعلام شد ومنابع طبیعی موظف گردید ضمن اجرای دقیق این مصوبه کارهای قانونی برای اعلام منطقه جایگزین را انجام دهد.

فرماندار بافق با بیان این خبر افزود:برداشت ریگ یا تلماسه های مناطق صادق آباد،حسن آباد و مبارکه بافق برای هرگونه مصرف اعم از صنعتی یا کشاورزی ممنوع و با خاطیان به صورت جدی برخورد خواهد شد.

خاوری از شهروندان بافقی ،اهالی روستاهای مذکور و گردشگرانی که برای تفریح به این طبیعت بکر و توریستی سفر کرده و شاهد بارگیری ریگ هستند خواست موضوع را به مراجع دی ربط همچون منابع طبیعی ،پلیس 110 و فرمانداری بافق گزارش دهند تا منطقه از تهدید جدی نجات یابد.

(5)

شایان ذکر است علی رغم به ثبت ملی رسیدن این تلماسه ها افرادی با استفاده از رانت دولتی در برداشت بی رویه تلماسه های مذکور اقدام می نمودند.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۷۵
برچسب ها:
دیدگاه ها
همشهری این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 16 خرداد 1392 - 9:55 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

با سلام

امروز در هفته نامه افق کویر مقاله ای از سر دبیر مجله خواندم با عنوان چوب حراج به ریگهای صادق آباد که برای ما بافقیها جای بسی تامل دارد در این مقاله به ریگهای الله اکبری در انتهای خیابان مهدیه و بلوار کشاورز اشاره شده بود که برای نسل جدید فقط نامش و آنهم از زبان بزرگان باقی مانده و دیگر هیچ ، جالب اینکه آن تپه ها توسط کشاورزان همان حوالی و آنهم توسط چهارپایان و در ابعاد پیشرفته با تراکتور یکی دو تا از افراد محلی برده شد و الان هیچ اثری از آن بجای نمانده است .حال در یک نگاه حساب گرانه با تکنولوژی امروزی با چند لودر و دها کامیون ان هاش و اویکو و آمیکو و رنو و… چه زود دیر میشود اگر بخود تکانی ندهیم. در این مقاله نوشته بود بر میزان برداشت کنترل دقیقی وجود دارد که اگر کسی کوچکترین نگاه کارشناسانه به مساله بیاندازد میداند که چنین نیست چراکه برخلاف معادن شن و ماسه که بعد از برداشت ماسه گودالهای به جامانده با جی پی اس نقطه خوانی و حجم برداشت شده محاسبه میگردد درصورتیکه در این منطقه فقط سطح صافی میماند و میزان برداشت شده بعلت نداشتن ارتفاع واقعی اولیه مشخص نمی باشد.حتی اگر قبل از برداشت ارتفاع تپه ها و شیب و جهت و … آن برداشت گردد این نکته فقط و فقط تا اولین طوفان که تعدادشان هم در منطقه کم نیست اعتبار دارد چراکه هم میزان و هم جهت تپه ها متغیر است و این نکته برای کسی که یک بازدید یک ربعه و یا کمتری در منطقه دارد و یا حتی بخاطر گرد وخاک از ماشین اداری خود پیاده نمیشود چندان قابل درک نیست اما اگر کسی کویر را دوست داشته باشد و در کویر بزرگ شده باشد و روزها و شبهای زیادی را در کویر سپری کرده باشد اسرارو زیباییها آن را نیز میبیند. در این مقاله به کشاورزان اشاره شده ونیاز زمینهای آنها به ریگ . آری در اطراف بافق ریگهای فراوانی وجود دارد که حتی شوری آن یک سوم ریگهای صادق آباد است ولی بازخطر متوجه این ریگهاست که علت آن را تیتر وار یادآور میشوم اول جاده دسترسی آسفالته تا نزدیکی ریگهای صادق آباد و نبود جاده دسترسی مناسب به ریگهای دیگر دوم واقع شدن این ریگ درمسیری که راننده کامیون ها نیاز به داشتن گواهینامه ندارندو دور از چشم پلیس راه واقع شده است سوم اینکه کشاورز بیخبر نمیداند با آبهای شور بافق و ریگهای شور چه بلای به سر درختانش میآید. چهارم اینکه قرارداد فروش این ریگ بدون نظارت مسئولین بافقی در اداره صنایع و معادن بسته میشود و پنجم که مهم تراز همه موارد قبلیست این است که همه ما خودمان را به خواب زده ایم چرا که کشاورز شاید بتواند ازمحل دیگر ریگ تامین کند و یا ماده دیگری جایگزین کند و یا کامیوندار بتواند راننده با گواهینامه بکار گیرد و یا متولی محترمی جاده دسترسی احداث کند . اما با تمام شدن ریگها کسی دیگر نمیتواند تپه هایی به این زیبایی در این شهر جایگزین کند.بیایید دست به دست هم دهیم و نگذاریم این میراث خدادادی یک شبه به تاراج رود.چرا که در چند شماره قبل همین هفته نامه از تپه ای ریگ در شهر اردکان تبلیغ کرده بود که اگر این ریگ در شهرهای مجاور بود مسئولین مربوطه آن را به چشم میکشیدند در حالیکه ما برسر فروش آن به بحث نشسته ایم .

محمد رضا این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 18 خرداد 1392 - 7:29 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

با سلام : به یاری خداوند اولین اقدامی که شورای روستا باید انجام دهد جلوی از تاراج بردن ریگها می باشد و این روستای مظلوم را به بهترین روستای گردشگری تبدیل کنیم

You cannot copy content of this page