ساخت دستگاهی برای بازیافت گاز هلیم و آرگون از سیستم‌های سرمایشی در مرکز رشد علم و فناوری بافق

دسته: علمی - پزشکی
بدون دیدگاه
دوشنبه - 20 خرداد 1392

پژوهشگران مرکز رشد علم و فناوری بافق دستگاهی ساختند که می تواند گاز آرگون و هلیم نشت شده از سیستم‌های سرمایشی صنعتی را جذب و بازیافت می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، تولید روزافزون مبردها (مواد سرمازا) و گرم شدن کره زمین بر اثر آزاد شدن این نوع مبردها، استفاده از سیستم‌های سرمایشی برای سرد کردن محیط کار و همچنین استفاده از سیستم‌های سرمایشی قدرتمند برای حفظ مواد غذایی را به دنبال دارد.

در حال حاضر در صنایع کشاورزی، پتروشیمی، شیلات و هواپیمایی از سیستم‌های سرمایشی استفاده می‌شود در حالی که این سیستم‌ها دارای گازهای مختلف هستند.

در صورتی که در سیکل موجود سیستم‌های سرمایشی کولر خودرو و یا سردخانه‌های مواد غذایی نشتی کوچکی رخ دهد و یا بر اثر تصادف بخش کندانسور که حاوی بیشترین گاز موجود در مدار خودرو که در قسمت جلوی خودرو قرار دارد، آسیب ببیند، رخدادهای ثانویه را درپی خواهد داشت.

در این راستا پژوهشگران مرکز رشد بافق پارک فناوری پزد سیستمی طراحی کردند که قادر است پس از تشخیص نشتی گازهای هلیم و آرگون از سیستم‌های سرمایشی با استفاده از سنسورهایی که طراحی شده گازهای متساعد شده را جذب می‌کند و عملیات بازیافت را در داخل مخزن پمپ قدرتی انجام می‌دهد. گاز بازیافت شده مجددا به مدار سیستم سرمایشی تزریق می‌شود و مدار دوباره شروع به کار می‌کند.

این سیستم قادر به بازيافت گازهای هلیم و آرگون و قابل نصب بر روی خودروها و تمام سیستم‌هایی است که با این گازها کار می‌کند.

طراحی این دستگاه در راستای جلوگیری از آلودگی محیط زیست به هنگام نشتی گاز در سیستم‌های خنک کننده، جلوگیری از خروج مقدار گاز باقی مانده در سیستم‌های خنک کننده به هنگام تعمیر و بازیابی آن و جلوگیری از هدر رفتن سرمایه‌های مالی برای وارد کردن غیر ضروری مبردهایی چون گاز هلیم و آرگون


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۷
برچسب ها:

You cannot copy content of this page