موسم آرايش نخل‌هاي سر به فلك كشيده/ نخلداران بافق پرتلاش و اميدوار

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - 5 تیر 1392
موسم آرايش نخل‌هاي سر به فلك كشيده/ نخلداران بافق پرتلاش و اميدوار
 موسم تنک کردن خوشه های خرما در بافق فرا رسیده و این روزها خرماکاران بافقی پرتلاش و امیدوار سخت مشغول تنک کردن خوشه های درختان خرما هستند و گويي درختان سر به فلك كشيده نخل نيز اين روزها به آرايش گيسوان خود پرداخته اند.

به گزارش خبرنگار مهر، مهمترین مرحله بعد از گرده افشانی در نخیلات، آرایش و اصلاح خوشه ها یا تنک کردن خرما است که معمولا از اوایل خرداد شروع مي شود و تا پایان خرداد و نيمه هاي تيرماه ادامه دارد.

خرماکاران در این روش به ازای هر 10 برگ خرما، یک برگ نگه می دارند همچنین یک سوم خوشه خرما را از پایین اصلاح می کنند.

این کار علاوه بر مرغوبیت خرما، موجب می شود که درختان خرما نیز هر ساله به بار بنشیند و به اصطلاح “سال آور” شوند.

آرایش و اصلاح خوشه های خرما بستگی به شرایط آب و هوایی هم دارد و هر چه هوا زودتر گرم شود، این کار زودتر انجام می شود در غیر این صورت کار اصلاح خوشه های خرما معمولا با تاخیر انجام می شود.

کارشناس زراعت و باغبانی جهاد کشاورزی بافق در اين زمينه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: به ازای هر 10 برگ خرما معمولا یک برگ نگه داشته می شود و و بقیه اصلاح می شود.

فلاح همچنین تصریح کرد: برای آرایش نیز باید یک سوم خوشه های خرما از پایین آن اصلاح شود تا عارضه خشکیدگی خرما کمتر شده و کنه گرد آلود نیز از بین برود.

سطح زیر کشت نخیلات در بافق حدود دو هزار هکتار است که از این سطح بیش از 500هکتار نخیلات اصلاح شده اند.

در زمینه نخیلات بومی نیز میزان برداشت خرما در این نخیلات سه تن در هکتار است  و بیش از دو هزار و 300 نفر  بهره بردار در کشت کار نخیلات در بافق به فعالیت مشغول هستند.

همچنین ارقام خرما در این شهرستان بیشتر از نوع کبکاب، زاهدی، پیارم و بومی است.

اکرمی مقدم، یکی از نخل کاران بافقی نيز به خبرنگار مهر گفت: سطح زیر کشت نخیلات در مزرعه وی 50هکتار است که در حال حاضر 40هکتار آن بارور هستند و مابقی تا سال آینده به بار می نشیند.

وی به گونه های مختلف خرما در بافق اشاره کرد و افزود: گونه کبکاب در حال حاضر بیشترین سطح کشت را در مزرعه او به خود اختصاص داده است و در این سطح حدود پنج تا هفت تن خرمای کبکاب برداشت می شود.

این  خرما کار بافقی بيان كرد: هم اکنون کار آرایش و اصلاح خوشه های خرما در سطح نخیلات مزرعه خود را توسط کارگران مجرب آغاز کرده است.

وی اظهار امیدواری کرد: با تنک کردن خوشه های خرما و اصلاح آن هم خرمای مرغوبی برداشت كند و هم اینکه درختان خرما در سال آینده نیز به بار بنشینند.

————

گزارش و عكس: محمدعلي عبداللهي


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۵
برچسب ها:

You cannot copy content of this page