سیر جمعیت یزد به سمت پیری/ میانگین سنی از 22 به 29 سال رسید

دسته: اخبار ایران
بدون دیدگاه
شنبه - 19 مرداد 1392

رئیس گروه تحقیقات و آمار و اطلاعات استانداری یزد از حرکت جمعیت استان یزد به سمت میانسالی و پیری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، رضا ولی‌زاده، ظهر امروز در همایش هم‌اندیشی ثبت احوال استان یزد اظهار داشت: جمعیت جوان در کشور و به تبع آن در استان یزد رو به کاهش است و در مجموع نمودار جمعیتی به سمت میانسالی و پیری حرکت می‌کند.

وی در مقایسه میانگین سنی جمعیت استان یزد در سال 65 با سال 90 افزود: میانگین سنی جمعیت در سال 65 برابر با 22 سال بود که این میزان در سال 90 به 29 سال رسیده است.

ولی‌زاده خاطرنشان کرد: در هر مرحله از سرشماری نفوس و مسکن، شاهد افزایش سنی جمعیت استان یزد بوده‌ایم به نحوی که در سال 1375 نیز میانگین سنی جمعیت 24 و در سال 1385 میانگین سنی 28 سال بوده است.

رئیس گروه تحقیقات و آمار و اطلاعات استانداری یزد ادامه داد: این امر نشان دهنده کاهش جمعیت جوان استان یزد است که در نتیجه کنترل جمعیت حاصل شده است.

وی بخش اندکی از این افزایش میانگین سنی را متوجه مهاجرت دانست.

ولی‌زاده همچنین با اشاره به آمارهای زاد و ولد و مرگ میر در استان یزد عنوان کرد: این دو واقعه در کنار مهاجرت، برخی شهرستان‌های استان را متراکم و برخی دیگر را کم جمعیت کرده است.

وی بیان کرد: متوسط رشد سالانه استان در این پنج سال، 1.68 درصد بوده است که شهرستان‌های میبد، بافق، یزد و صدوق به ترتیب بیشترین رشد و شهرستان‌های مهریز، بهاباد، اردکان و ابرکوه به ترتیب کمترین رشد جمعیت را داشته‌اند.

ولی‌زاده اضافه کرد: بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 1390، بیشترین تراکم جمعیت استان مربوط به شهرستان یزد با 582 هزار و 682 نفر و کمترین جمعیت نیز مربوط به شهرستان بهاباد با 15 هزار و 331 نفر بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به محورهای این همایش هم اندیشی افزود: سیاست های جمعیتی، خانواده و سبک زندگی، مهاجرت و تاثیر آن بر جمعیت استان و ازدواج به هنگام و مهارت های زندگی از محورهای این هم اندیشی است.

معاون سیاسی امنیتی استاندار یزد نیز در این مراسم با اشاره به نقش جمعیت در توسعه کشورها اظهار داشت: امروزه کشورهای توسعه یافته از جمعیت به عنوان یک اهرم اعمال قدرت بهره می‌برند به نحوی که شاهدیم در بوسنی و هرزگوین، افغانستان و عراق، به دلیل کمبود جمعیت جوان، این کشورها سال‌هاست دچار مشکلات عدیده‌ای شده‌اند.

غلامحسین دشتی، کلیدی ترین عامل توسعه را جمعیت و نیروی انسانی عنوان کرد و گفت: نیروی انسانی محور و محرکه رشد اقتصادی و توسعه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است.

به گزارش فارس، جمعیت کشور در سال گذشته 76 میلیون و 116 هزار و 684 میلیون نفر بوده است که جمعیت استان یزد در این سال معادل 1.3 جمعیت کشور یعنی یک میلیون و 21 هزار و 667 نفر بوده است.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۹۱
برچسب ها:

You cannot copy content of this page