آخرین وضعیت پرونده کارون 3، کهریزک، بیمه ایران و فساد 3 هزار میلیاردی

دسته: اخبار ایران
بدون دیدگاه
سه‌شنبه - 29 مرداد 1392

 

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسين محسني اژه‌اي در پنجاهمين نشست خبري با خبرنگاران بعد از تبريك روز خبرنگار به عنوان يك حرفه سنگين با اشاره به حادثه درياچه كارون 3 اظهار داشت: همانطور كه در جريان هستيد چندي پيش در جريان كارون 3 حادثه‌اي اتفاق افتاد و تعدادي از هموطنان ما در اين حادثه از بين رفتند و طي آن رياست قوه دستور داد كه بنده اين قضيه را پيگيري كنم که تا به امروز ورود قوه به اين موضوع اثرات خوبي داشته است.

*تسریع پرداخت وجه علي‌الحساب به خانواده‌های آسیب‌دیده حادثه کارون 3 با ورود قوه قضاییه

دادستان كل كشور ادامه داد: درياچه سد كارون 3 در سال 83 آبگيري شده و قرار بوده پلي بين اين درياچه زده شود اما پل جديد احداث نشده است، بنابراين مردم با وسايلي به نام بارج رفت و آمد مي‌كردند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسني اژه‌اي افزود: با ورود قوه قضاييه پرداخت وجه علي‌الحساب به اين خانواده‌هاي آسيب‌ديده تسريع شد؛ وديعه‌اي با وجود اينكه حكمي ثابت نشده ديه‌اي با مساعدت وزارت نيرو براي هر فرد به ميزاني مشخص و بدون تفاوت بين زن و مرد يك ميليارد و 300 ميليون تومان تامين اعتبار كرد و شايد از فردا تحويل خانواده‌هاي آنها شود.

وي تصريح كرد: بارج‌ها تجهيزات ايمني نداشتند و در ساعات عبور و مرور در يك زمان مشخصي بود و از ساعت 8 و نيم شب امكان عبور و مرور وجود نداشت اما با اقداماتي كه صورت گرفت افراد مي‌توانند در تمام ساعات عبور و مرور كرده و با ايجاد روشنايي و توجه به مسائل پزشكي و ايمني تلاش شد تا از بوجود آمدن مشكلات جلوگيري شود.

سخنگوي قوه قضاييه در خصوص پل‌ها و راه‌هاي اين ناحيه اظهار داشت: به گفته وزير نيرو قرار است طرح‌هايي عملياتي و اجرايي شود و قدم‌هاي بسيار خوبي برداشته شده و پرونده قضايي تشكيل شد و در اين رابطه در كارشناسي اول سازمان آب و نيرو مقصر دانسته شد اما پرونده قضايي مسير خود را طي مي‌كند.

دادستان كل كشور بيان كرد: اين كمترين كاري بود كه در رابطه با حادثه درياچه سد كارون 3 مي‌توانستيم انجام دهيم چرا كه در طول اين سال‌ها از سال 83 به بعد مردم اين ناحيه با مشكلاتي مواجه هستند كه طبعا بايد در جاي خود مورد رسيدگي قرار بگيرد.

وي تاكيد كرد: در اين پرونده دو نفر بازداشت شدند اما از افراد بيشتري تحقيق به عمل خواهد آمد.

*برای مجرمان جرایم خشن خبری از مرخصی و عفو نخواهد بود

حجت‌الاسلام و المسلمین محسني‌اژه‌اي در ارتباط با كساني كه مرتكب جرايم خشن شدند گفت: كساني كه مرتكب جرايم خشن از جمله تجاوز به عنف، سرقت‌هاي مسلحانه و آدم‌ربايي مي‌شوند به شدت اعمال مجازات شده و از مرخصي و عفو، خبري نخواهد بود.

سخنگوي قوه قضاييه با اشاره به سه مورد تجاوز به عنفي كه در كرج صورت گرفت اظهار داشت: به مجرمين و كساني كه اين قبيل جرايم را انجام مي‌دهند هشدار مي‌دهيم بدانند هيچ اغماضي صورت نخواهد گرفت و به اين پرونده‌ها رسيدگي خواهد شد.

*پرونده کهریزک در انتظار نظر دیوان عالی کشور

دادستان كل كشور در ارتباط با پرونده كهريزك تصريح كرد: متهمين اين پرونده در مرحله تجديد نظرخواهي بودند و پرونده به ديوان عالي كشور ارجاع شد و ما منتظريم ديوان عالي كشور نظر خود را اعلام كند.

*به زودی حکم پرونده بیمه انشاء و ابلاغ خواهد شد

وي در خصوص پرونده بيمه بيان كرد: ديوان عالي در اين زمينه زحمات فراواني انجام داده و بنده ديروز متوجه شدم پرونده هنوز به پايان نرسيده اما به زودي حكم انشاء و ابلاغ خواهد شد.

*قانون جدید دیوان عدالت اداری لازم‌الاجرا است

حجت‌الاسلام‌و المسلمین محسني‌ اژه‌اي در ارتباط با قانون جديد ديوان عدالت اداري گفت: قانون جديد ديوان عدالت اداري در مجلس شوراي اسلامي تثبيت شد و شوراي نگهبان به بعضي از موارد آن ايراداتي گرفت، بنابراين اين قانون به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارجاع داده شده و تصويب شد و لازم‌الاجرا است.

سخنگوي قوه قضاييه در ارتباط با ويژگي‌هاي قانون جديد ديوان عدالت اداري اظهار داشت: در اين قانون ويژگي‌هايي وجود دارد كه در قانون قبلي به آن توجه نشده بود، در اين مرحله قانون تجديدنظرخواهي پيش بيني شده و همينطور دايره صلاحيت ديوان اداري وسيع‌تر شده و سازمان‌هايي از جمله، سازمان ثبت زندان‌ها و پزشكي قانوني به عنوان سازمان‌هاي ذيربط در صلاحيت رسيدگي ديوان عدالت اداري است.

دادستان كل كشور ادامه داد: در اين قانون يك كميسيون تخصصي پيش‌بيني شده كه مسئله را كارشناسي كرده و بعد از اظهارنظر اين هيات متخصص موضوع در هيات عمومي مطرح مي‌شود.

وي افزود: چنانچه ديوان عدالت اداري موردي را تشخيص،‌تذكر و راي دهد و سازمان ذيربط به آن اعتنا نكند ديوان خودش وارد عمل خواهد شد و به صورت ماهيتي به موضوع رسيدگي خواهد كرد.

حجت‌الاسلام‌و المسلمین محسني‌اژه‌اي افزود: قانون مجازات جديد اسلامي اخيرا ابلاغ و لازم‌الاجرا شده است اما صحبت از ويژگي‌ها و نقاط مثبت اين قانون را به زمان ديگري موكول مي‌كنيم.

*تمام كساني كه نام‌شان در پرونده سه هزار ميلياردي عنوان شده لزوما متهم نيستند

سخنگوي دستگاه قضا گفت: لزوما همه كساني كه نام‌شان در جريان رسيدگي به پرونده سه هزار ميلياردي از سوي متهمان ديگر اعلام شده است، مجرم نيستند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسني‌اژه‌اي در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران مبني بر اينكه در جلسات دادگاه فساد سه هزار ميليارد توماني نام افرادي خاص كه صاحب مسئوليت بودند عنوان شده است كه با توجه به واكنش‌هاي مسئولان ارشد دولت دهم پرونده و يا كيفرخواستي براي اين افراد صادر نشد، آيا دستگاه قضا تصميمي براي رسيدگي به اتهامات اين افراد ندارد، اظهارداشت: لزوما همه كساني كه نام‌شان در دادگاه مطرح مي‌شود، متهم نيستند ولي با اين وجود همه كساني كه در اين پرونده متهم بودند تحت تعقيب قرار گرفتند، عده‌اي محكوم شدند و پرونده آنها در مرحله تجديدنظرخواهي قرار دارد برخي هم رسيدگي به اتهامات‌شان در نوبت تعيين وقت دادگاه است.

دادستان كل كشور افزود: حتي برخي افراد متهم در پرونده سه هزار ميلياردي داراي  دو كيفرخواست يا بيشتر از دو كيفرخواست صادر شده است، بعضي از اين افراد برخي از عناوين اتهاماتي‌شان مورد رسيدگي نهايي قرار گرفته و حتي حكم قطعي در آن بخش از اتهامات‌شان صادر شده،‌ مثلا افرادي كه در جريان رسيدگي در دسته‌بندي 39 نفر بخش اول قرار داشتند در پرونده بانك آريا نيز مقصر شناخته شده بودند كه به اتهامات اين افراد در آن بانك نيز رسيدگي شده و يا افرادي اتهامات‌شان در بانك‌هاي ملي و صادرات در حال رسيدگي است.

وي تصريح كرد: در يكي از سايت‌ها عنوان شده كه 450 نفر متهمان پرونده سه هزار ميلياردي هستند در صورتي كه اينگونه نيست چرا كه برخي از افراد بيش از دو كيفرخواست داشته‌اند.

*مجرم شناخته شدن افراد حادثه رودخانه دز بستگی به اثبات آن دارد

سخنگوي دستگاه قضا درباره اتفاق رودخانه دز گفت: پرونده‌اي درباره اين حادثه تشكيل شده است ولي مجرم شناخته‌ شدن افراد بستگي به اثبات آن دارد.

*پرونده حادثه نوشهر تشکیل شده است

حجت‌الاسلام و المسلمین محسني‌اژه‌اي همچنين درباره پرونده حادثه نوشهر نيز افزود: در اين خصوص نيز پرونده‌اي تشكيل شده است ولي هنوز اتهامات قطعي و يا تعداد بازداشتي‌ها مشخص نيست.

* گزینه‌هایی برای تصدی پست ریاست سازمان بازرسی کل کشور مطرح شده‌اند

دادستان كل كشور در خصوص رئيس جديد سازمان بازرسي كل كشور تصريح كرد: از آنجايي كه آقاي پورمحمدي به عنوان وزير دادگستري انتخاب شده است، قوه قضاييه در فكر انتخاب جايگزيني براي وي در سازمان بازرسي كل كشور است؛ تاكنون گزينه‌هايي براي تصدي اين پست مطرح شده‌اند ولي هنوز ابلاغ رسمي صورت نگرفته است و احتمالا در اين هفته رئيس جديد سازمان بازرسي مشخص مي‌شود.

*پرونده “پالیزدار” شاکی دارد

وي درباره پرونده موسوم به پاليزدار گفت: اين پرونده تشكيل شده است و شاكي هم دارد ولي درباره احضار متهم آن اطلاعي ندارم.

*برای تصدي قطعي اشخاص در پست‌هاي حساس استعلام‌هاي لازم صورت مي‌گيرد

سخنگوي دستگاه قضا درباره مطرح شدن نام ولي‌الله سيف به عنوان رئيس جديد بانك مركزي با وجود سابقه اتهامش در پرونده فاضل خداداد بيان داشت: ب كه قوه قضاييه اطلاعات خواسته شده را به دستگاه مورد نظر ارائه مي‌دهد ولي گاهي بحث‌ها شخصي است و برخي مشاوره‌هاي لازم در خصوص اشخاص در صورت درخواست آن داده مي‌شود.

*از صدور حکم يازده نفر خريدار هواپيما که مرتكب جرم شدند، اطلاعی ندارم

حجت‌الاسلام و المسلمین محسني‌اژه‌اي در خصوص يازده نفري كه با خريد 11 هواپيما مرتكب جرم شدند، تصريح كرد: اطلاعي از صدور حكم آنها ندارم ولي اين پرونده در حال رسيدگي است.

*گاهی اوقات بدون دعوت به مجلس می‌روم

دادستان كل كشور در بخش ديگري از سخنانش در پاسخ به اين سوال كه چرا به دعوت كميسيون حقوقي مجلس پاسخ نداديد و در جلسه خواسته شده آنها شركت نكرديد، اظهار داشت: ارتباط ما با مجلس خوب است، گاهي اوقات حتي بدون دعوت به آنجا مي‌رويم ولي در خصوص جلسه مذكور به خاطر همزماني با جلسه ديگر نتوانستم در آن شركت كنم.

*جوانفكر محكوم است و بايد محكوميت‌اش را تحمل كند

سخنگوي دستگاه قضا همچنين درباره اظهارات جوانفكر مبني بر اينكه وي را بدون حكم دادستاني دستگير كرده بودند، گفت: جوانفكر مي‌تواند حرف‌هاي خود را بزند چرا كه مسئوليت‌ حرف‌هايش با خودش است ولي قاضي با حكم و اختياراتي كه دارد به ضابطين‌اش دستور مي‌دهد كه اقدامات لازم را در خصوص متهمان انجام دهند و اگر اشتباهي هم صورت پذيرد مركز مشخصي براي رسيدگي به اشتباهات وجود دارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسني‌اژه‌اي درباره ادامه محكوميت يك ساله جوانفكر اذعان داشت: كساني كه براي آنها حكم صادر مي‌شود يا بايد دوره محكوميت خود را بگذرانند و يا بايد مورد عفو قرار بگيرند تا محكوميت‌شان مختومه شود ولي در موارد خاص كه شاكي خصوصي وجود داشته باشد حكم با درخواست شاكي قابل توقف است و همچنين در مواردي كه فرد نتواند تحمل كيفر كند و مشكلات جسمي برايش وجود دارد براساس قانون درباره او تصميم‌گيري مي‌كند.

دادستان كل كشور ادامه داد: جوانفكر محكوم است و بايد محكوميت‌اش را تحمل كند مگر اينكه شامل يكي از موارد گفته شده باشد.

*استقرار اعضای هیئت دولت سابق در ساختمان ریاست جمهوری منوط به نظر دولت یا مجلس

وي درباره استقرار اعضاي هيات دولت سابق در يكي از ساختمان‌هاي رياست جمهوري اظهار داشت: اگر در اين خصوص مصوبه‌اي وجود داشته باشد كه دولت جديد و يا مجلس آن را خلاف قانون تشخيص دهد مي‌توان اجراي اين مصوبه را لغو كرد و يا اينكه تصميم‌گيري در مورد آن را به هيئت عمومي ديوان عدالت اداري ارجاع داد.

*مجرمین خارج از کشور نیز قابل تعقیب هستند

دادستان کل کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر پرونده مجرمین خارج از کشور اظهار داشت: افرادی که مرتکب جرم می‌شوند چه در داخل و خارج از کشور و چه تبعه ایرانی باشند یا نباشند قابل تعقیب هستند و اگر به طور غیابی محکوم شوند وقتی که به کشور بازگشتند به حکم غیابی آنها رسیدگی خواهد شد.

وی ادامه داد: بعضی از قضایای بعد از فتنه که به خارج از کشور رفته‌اند درصورتی که بازگردند تحت تعقیب قرار می‌گیرند و برخی نیز به طور غیابی محکوم شدند.

*پیگیری پرونده دیپلمات مست عربستانی ادامه دارد

سخنگوی قوه قضاییه در ارتباط با دیپلمات عربستان که باعث کشته شدن شهروند ایرانی شده بود، اظهار داشت: برای وی پرونده تشکیل شده و وزارت امور خارجه طبق روال مراحل را پیگیری می‌کند چرا که این پرونده شاکی خصوصی دارد و باید تکلیف آن روشن شود.

*تاسیس مرکز رسانه قوه قضاییه تصویب و ساختار آن پیش‌بینی شده است

حجت‌الاسلام و‌المسلمین محسنی‌اژه‌ای در ارتباط با تأسیس مرکز رسانه قوه قضاییه تصریح کرد: اصل این موضوع تصویب و ساختار آن پیش‌بینی شده اما مسئولیت آن قطعیت پیدا نکرده اما در رابطه با فرد مسئول با چند نفر صحبت شده است.

*طولانی شدن پیگیری پرونده ستار بهشتی به نفع همه افراد پرونده است

دادستان کل کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا درباره پرونده ستار بهشتی اطاله دادرسی اتفاق افتاده است، بیان کرد: بنده در جلسه قبل توضیحات مفصلی در ارتباط با ستار بهشتی دادم و پرونده ستار بهشتی جزو پرونده‌هایی است که به نفع فرد متوفی مسئولین تلاش می‌کنند عامل آن را مشخص کنند.

وی ادامه داد: اطاله دادرسی زمانی است که یا روی پرونده‌ای کار نشود و یا کارهای غیر‌ضروری که مفید نیست انجام شود اما اگر پرونده‌ای در جهت روشن‌شدن قضیه طولانی شود (از جمله پرونده ستار بهشتی) به نفع همه افراد پرونده است.

*برای متهمین پرونده کرسنت در مراجع قضایی حکم صادر شده است

حجت‌الاسلام و‌المسلمین محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در جلسه رأی اعتماد به وزرا به یکی از وزرا اتهاماتی درباره پرونده کرسنت صورت گرفت، اظهار داشت: پرونده کرسنت سال‌ها است که تشکیل شده و برای متهمین در مراجع قضایی حکم صادر شده است.

وی ادامه داد: پرونده بعضی از افراد مفتوح بوده بخصوص کسانی که طرف قرارداد بودند بنابراین یک بخش در دادگاه در حال رسیدگی است و بخش دیگر هنوز در دادسرا است.

*در مورد پرونده اورینتال صلاحیت اظهار نظر ندارم

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص پرونده اورینتال کیش اظهار داشت: این پرونده مربوط به صحن مجلس است و من صلاحیت اظهار نظر ندارم.

*با کشورهایی که قرارداد استرداد مجرمین و معاهدات قضایی داشته باشیم بر طبق آن قرارداد‌ها عمل می‌شود

دادستان کل کشور در ارتباط با زندانیان ایرانی که در خارج از کشور در زندان هستند، تصریح کرد: پیگیری شهروندان ایران که در خارج از کشور دستگیر می‌شوند توسط وزارتخانه انجام می‌شود و چنانچه با کشورهایی قرارداد استرداد مجرمین و معاهدات قضایی داشته باشیم بر طبق آن قرارداد‌ها عمل می‌شود.

وی ادامه داد: در کشور‌هایی که قرارداد معاهدات قضایی نداریم وزارتخانه اقداماتی در جهت دفاع از حقوق شهروندان انجام می‌دهد و در پاره‌ای از موارد روابط بین‌الملل قوه قضاییه نیز اقداماتی انجام می دهد.

دادستان کل کشور در ادامه افزود: باید توصیه کنیم افراد به صورت قاچاق و غیر‌قانونی از کشور خارج نشوند چرا که این افراد مشکلات سنگینی را پیش‌رو دارند و چون با مشخصات غیرواقعی و گذرنامه جعلی می‌روند مشکل آنها دوبرابر می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در ارتباط با سوالی مبنی بر اینکه اگر فردی مرتکب جرم شود و از کشور خارج شود این موضوع چطور پیگیری می‌شود بیان کرد: در ارتباط با این قضیه اگر شاکی خصوصی وجود داشته باشد شما نمی‌توانید از آن بگذرید و در صورتی که شاکی خصوصی ندارد مشمول مرور زمان می‌شود که این امر با مواردی که شاکی خصوصی دارد متفاوت است.

وی ادامه داد: این مهم از طریق وزارت امور خارجه پیگیری می‌شود اما خود خانواده‌ها هم باید همکاری کرده و اطلاعاتی را در اختیار مسئولین قرار دهند.

سخنگوی قوه قضاییه اظهار داشت: نحوه برگشت مجرمین به کشور توسط قرارداد‌هایی که در زمینه انتقال محکومین با کشورها داریم مشخص می‌شود و در بعضی از کشورها مجازات‌های سنگینی در ارتباط با برخی جرایم از جمله مواد مخدر وجود دارد.

وی افزود: بنده در ارتباط با اینکه با چند کشور معاهدات قضایی داریم حضور ذهن ندارم.

دادستان کل کشور در ارتباط با بازداشت یکی از مدیران صنعت و معدن اظهار داشت: دو نفر بازداشت شده و مبلغ قابل توجهی از وجوه را که از کشور خارج شده به داخل برگشته است.

*پرونده مهدی هاشمی در مقام رفع نقص است/تبرئه فائزه هاشمی پس از اقدامات انتظامی توسط زندان انجام شد

سخنگوی  در ارتباط با پرونده مهدی هاشمی گفت: این پرونده در مقام رفع نقص است و پس از رفع نقص به دادگاه برمی‌گردد.

حجت‌الاسلام و‌المسمین محسنی‌اژه‌ای در ارتباط با پرونده فائزه هاشمی تصریح کرد: وی در زندان پرونده اخلال در نظم داشته که در 16 مرداد نوبت دادگاه داشت و با توجه به اینکه اقدامات انتظامی توسط خود زندان انجام شده تبرئه شد.

*اکثر اخبار رسانه‌های خارجی در مورد اعتصاب غذای طاهری در زندان اوین صحیح نیست

دادستان کل کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اعتصاب غذای فردی به نام طاهری در زندان اوین اظهار داشت: این اخبار در رسانه‌های مختلف خارجی مطرح می‌شود و اکثریت قریب به اتفاق آنها صحیح نیست البته من در رابطه با این شخص در جریان نیستم و اطلاعی ندارم.

سخنگوی قوه قضاییه در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از زمین‌های تأمین اجتماعی در مدیریت وقت به مسئولان داده شده خاطرنشان کرد: این مسئله در خود دولت رسیدگی می‌شود و یک بخشی را دولت مصوبه می‌دهد و لغو می‌کند، یک بخشی از آن هم مدعی‌العموم لغو می‌کند.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۹
برچسب ها:

You cannot copy content of this page