مراتع تابستانه مرتعداران بافق بیمه شد

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
پنج‌شنبه - 14 شهریور 1392

سرپرست اداره منابع طبیعی بافق گفت: در مرداد ماه سال جاری 13 فقره از مراتع تابستانه این شهرستان زیر پوشش بیمه خشکسالی قرار گرفت.

ابوالفضل دلاوری‌ پور، ‌در بازدید از مراتع بافق اظهار داشت: در مناطق خشک و نیمه خشک یکی از مهم‌ترین عوامل محدود کننده در مشارکت فعال بهره‌ برداران و سرمایه گذاری در اجرای طرح‌های مرتع‌داری، وقوع پدیده‌هایی همچون خشکسالی و سیل است.

وی افزود: بیمه مراتع یکی از راهکارهای اصولی برای کاهش ریسک و افزایش اطمینان خاطر بهره‌برداران در سرمایه گذاری برای مدیریت مرتع محسوب می‌شود.

دلاوری‌پور ادامه داد: این اداره با هدایت دفتر فنی اداره کل و همکاری صندوق بیمه محصولات کشاورزی و بانک کشاورزی، حرکت مؤثر و قابل توجهی در این زمینه انجام داده و هر سال قرارداد بیمه برای مراتع دارای طرح مرتع‌داری بین بیمه و مرتع‌داران به مدت یک‌سال منعقد می‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه کمبود بارندگی و پراکنش زمانی و مکانی نامناسب آن به پوشش گیاهی مراتع شهرستان بافق آسیب فراوان وارد می‌کند، اضافه کرد: در سال جاری ۱۳ فقره مرتع تابستانه دارای طرح مرتعداری زیر پوشش مزایای بیمه مرتعداری قرار گرفته است.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بافق در پاسخ به مرتعدارنی که سال گذشته مراتع خود را بیمه و درخواست پرداخت خسارت کردند، گفت: در سال قبل ۳۲ فقره مرتع دارای طرح مرتعداری به وسعت ۱۰۷ هزار و ۲۶۵ هکتار زیر پوشش بیمه خشکسالی قرار گرفت که با توجه به بارندگی مناسب و بررسی کارشناسان بیمه، نتیجه عدم خسارت به مراتع اعلام شد.

دلاوری‌پور با بیان اینکه مساحت مراتع ممیزی شده این شهرستان ۲۱۶ هزار و ۹۳۴ هکتار با ۶۰ سامانه عرفی (۲۸ سامانه مرتع تابستانه و ۳۲ سامانه مرتع زمستانه) است، تصریح کرد: طرح مرتعداری برای ۳۸ سامانه با مساحت ۱۴۴ هزار و ۸۴۷ هکتار تهیه شده است که تاکنون سند مرتعداری ۳۰ ساله ۲۱ سامانه در دفترخانه تنظیم شده است.

وی در مورد تنظیم سند بقیه مراتع اذعان داشت: اخذ سند مرتع‌داری ۳۰ ساله برای بقیه طرح‌ها پس از رفع برخی از مشکلات و بررسی طرح توسط کارشناسان و تصویب کمیته فنی اداره کل، برای مرتع‌داران آنها تنظیم می‌شود.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بافق متذکر شد: در آینده نزدیک برای آشنایی بیشتر مرتع‌داران با نحوه تهیه طرح مرتع‌داری، بیمه مراتع و دیگر موضوعات در زمینه منابع طبیعی، کلاس‌های آموزشی علمی و عملی با استفاده از کارشناسان و اساتید برگزار می‌شود.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۰
برچسب ها:

You cannot copy content of this page