بلاتکلیفی ۴ ساله راه‌آهن برقی بافق-بندرعباس

دسته: اقتصادی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - 3 مهر 1392

خبرگزاری تسنیم: در حالی قرار بود راه‌آهن بافق-بندرعباس در مدت ۳.۵ سال برقی شود که امروز با گذشت بیش از چهار سال این پروژه در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سال ۸۸ هیات دولت نهم طی مصوبه‌ای برقی کرده راه‌آهن بافق-بندرعباس را به شرکت فرآب (مجری طرح‌های آب و انرژی) واگذار کرد و به دنبال آن تفاهمنامه‌ای در این راستا امضا و مقرر شد این پروژه پس از عقد قرارداد ۳.۵ ساله ساخته شود.

سال‌های ۸۸، ۸۹، ۹۰ و ۹۱ گذشت، اما خبری از آغاز عملیات اجرایی برقی کردن راه‌آهن بافق-بندرعباس نشد. یکی از ایراداتی که مدیران وقت راه‌آهن به این پروژه وارد کردند نحوه اجرا بود، به عبارت دیگر برخی مدیران این مجموعه معتقد بودند که دوران بهره‌برداری سرمایه‌گذار از راه‌آهن مذکور طولانی بوده و درآمدهای راه‌آهن را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. بر این اساس پیشنهاد شد تا راه‌آهن بافق-بندرعباس به‌صورت مشارکتی بین وزارت راه و شهرسازی و شرکت فرآب برقی شود.

در این راستا اوایل پاییز سال گذشته تغییر نحوه اجرای این پروژه برای تصویب به هیات مدیره راه‌آهن ارسال می‌شود، اما به دلایلی از جمله عدم حضور مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با گذشت حدود ۱۱ ماه، هنوز تصمیمی در این رابطه اتخاذ نشده است.

اجرای راه‌آهن برقی بافق-بندرعباس توسط شرکتی توانمند

پیش‌تر مجری طرح برقی کردن راه‌آهن درباره برقی کردن راه‌آهن بافق-بندرعباس به تسنیم گفته بود: نوسانات نرخ ارز اقتصادی بودن این پروژه را تحت تاثیر قرار داد و به همین دلیل کارشناسان درحال بررسی مطالعات این پروژه هستند.

نورالله بیرانوند افزود: هنوز قرارداد این پروژه منعقد نشده است، اما مراحل واگذاری آن نهایی شده و مذاکرات قراردادی این راه‌آهن در حال انجام است. اما با توجه به تغییر و تحولات نرخ ارز مقداری بحث مطالعات اقتصادی دچار عدم تعادل شده که اقتصادی بودن این پروژه را تحت تاثیر قرار داده است.

وی تصریح کرد: از این رو با توجه به عوامل تهدید کننده، باید بررسی شود که چه اقداماتی در دستور کار قرار گیرد تا دوره بازگشت سرمایه و نرخ بازدهی داخلی طرح به همان شکل اولیه برگردد.

وی در پاسخ به این پرسش که چقدر هزینه اولیه برای ساخت این راه‌آهن برقی پیش‌بینی شده بود، گفت: حدود یک میلیارد یورو برای برقی کردن راه‌آهن بافق-بندرعباس پیش‌بینی شده بود. اما در حال حاضر مسئله اصلی این پروژه نرخ ارز است و چون مبنای سرمایه‌گذاری به صورت ریالی بوده و طرح هم ریالی است این موضوع مقداری محاسبات را تحت تاثیر قرار داده که کارشناسان در حال بررسی آن هستند.

مجری طرح برقی کردن راه‌آهن با بیان این‌که قرارداد این پروژه با شرکتی داخلی امضا خواهد شد، تصریح کرد: این شرکت یکی از شرکت‌های پیمانکار خوب و تراز اول کشور است که تجربه اجرای پروژه به صورت BOT را دارد.

«فرآب» و ۸ پروژه ریلی در دست ساخت

نگاهی به رزومه کاری «فرآب» حاکی از آن است که این شرکت بیشتر در پروژه‌های آب و انرژی فعالیت داشته است تا پروژه‌های ریلی. در سایت اینترنتی این شرکت پروژه‌های متخلفی در حوزه‌های نیروگاه‌های آبی، نیروگاه‌های حراراتی نفت، گاز و پتروشیمی، نیروگاه‌های بادی و مدیریت انرژی به چشم می‌خورد که بخشی از آنها اجرا شده و شماری دیگر نیز در زمره پروژه‌های در دست اجرا قرار دارند. اما با این حال در بخش صنایع ریلی هیچ پروژه اجرا شده‌ای وجود ندارد.

در مجموع ۸ پروژه ریلی توسط فرآب در دست اجراست که می‌توان به طراحی ، تامین و اجرای تجهیزات E&M خط ۲ مترو مشهد به طول ۱۵ کیلومتر، طراحی، نأمین، نصب و راه‏اندازی تجهیزات ویژه خط A مترو قم به طول ۱۴ کیلومتر، تأمین توان خط ۳ مترو تهران به طول ۳۳ کیلومتر، تأمین توان خط ۷ مترو تهران به طول ۲۸ کیلومتر، خط ۲ مترو تبریز به طول ۲۲ کیلومتر، زیر گذر راه آهن تهران – تبریز به طول ۱۰ کیلومتر، توسعه خط ۱ مترو تهران (مترو حرم تا پرند) به طول ۵۲ کیلومتر اشاره کرد

برقی کردن راه‌آهن ۶۱۵ کیلومتری بافق-بندرعباس به‌صورت BOT بزرگترین پروژه‌ ریلی محسوب می‌شود که قرار است شرکت فرآب آنرا اجرا کند. پروژه‌ای که احتمالا مورد بازنگری قرار گرفته و به‌صورت مشارکتی اجرا خواهد شد.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۰
برچسب ها:

You cannot copy content of this page