لزوم توسعه صنایع فراوری و تکمیلی سنگ آهن در استان یزد

دسته: اقتصادی
۲ دیدگاه
جمعه - 5 مهر 1392

یزد / واحد مرکزی خبر/ اقتصادی
گزارش مکتوب… لزوم توسعه صنایع فراوری و تکمیلی سنگ آهن در استان یزد

یزد دومین استان معدنی کشور است و سنگ آهن مهمترین ذخیره معدنی این استان به شمار می رود .
بیش از یک سوم ذخایر سنگ آهن کشور در استان یزد واقع است اما سنگ آهن استخراج شده از معادن یزد با صرف هزینه های حمل و نقل بالا به خارج از این استان صادر می شود.
توسعه صنایع فراوری و تکمیلی در جوار معادن سنگ آهن ، حلقه مفقوده بخش صنعت و معدن این استان به شمار می رود که اجرای آن صرفه جویی در هزینه ها و ایجاد فرصت های شغلی را به همراه دارد.
معاونت معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد گفت: در سال 91 ، بیش از 32 میلیون تن سنگ آهن از معادن استان یزد استخراج شده است.
آقای ظهیری با اشاره به این که میزان استخراج سنگ آهن کشور در سال 91 ، 57 میلیون تن بوده است ، افزود : استان یزد با سهم 56 درصدی رتبه اول استخراج سنگ آهن را در کشور داشته است.
وی مهمترین معادن سنگ آهن استان یزد معدن چادرملو ، سه چاهون ، چغارت ، میشدوان و چاه گز هستند.
آقای ظهیری با اشاره به این که 23 معدن سنگ آهن در استان یزد فعال است افزود : در مجموع 4004 نفر در این معادن مشغول به کارند.
معاون بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد هم گفت : در سال 91 ، یک میلیون و 532 هزار تن سنگ آهن استخراجی از معادن یزد، به ارزش 138 میلیون دلار به خارج از کشور صادر شد.
ارسلانی زاده با اشاره به این که سنگ آهن از نظر ارزش در صدر کالاهای صادراتی استان یزد قرار دارد افزود : کشورهای چین و پاکستان مهمترین وارد کننده این ماده معدنی هستند.
کارشناس صنایع فولاد سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد گفت : از مجموع سنگ آهن استخراجی ازمعادن استان یزد، سالیانه ، 19 میلیون و 790 هزار تن سنگ آهن در مجتمع معدنی چادرملو و شرکت سنگ آهن مرکزی ایران به کنسانتره تبدیل می شود .
آقای وکیلی گفت: از هر یک و نیم واحد سنگ آهن ، یک واحد محصول کنسانتره تولید می شود.
وی همچنین گفت : واحدهای گندله سازی یزد سالانه 3 میلیون و 485 هزار تن گندله تولید می کنند و در این واحدها سالانه 3 میلیون تن کنسانتره مصرف می شود .
آقای وکیلی با اشاره به این که حدود 4 و نیم تن سنگ آهن خام در این استان به گندله که خوراک صنایع فولادی است تبدیل می شود، افزود: میزان سنگ آهن فرآوری شده به صورت گندله در استان یزد ،کمتر از 15 درصد سنگ آهن استخراج شده از معادن این استان است.
کارشناسان امور صنعتی و معدنی بر این باورند که با توجه به ظرفیت های معدنی این استان ، توسعه صنایع فرآوری و پایین دستی معدنی سنگ آهن ضروری است زیرا به اشتغالزایی و ارزش افزوده زیادی می انجامد.
غنی ترین معادن سنگ آهن یزد در شهرستان بافق واقع است و از اینرو بافق را شهر معدنی ایران یا شهر سنگ آهن ایران می نامند.
مهمترین معدن این شهر معدن سنگ آهن چغارت است که به شرکت سنگ آهن مرکزی ایران مشهور است.
معاون معدنی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران گفت : معدن چغارت در ابتدا کوهی با ارتفاع 1286 متر از سطح دریا و یا 136 متر نسبت به سطح زمین بوده است .
از سال 1350 تاکنون 135 میلیون تن سنگ آهن از این معدن استخراج شده است و در حال حاضر این معدن به صورت گودالی با عمق 210 متر است .
محمدعلی رحیمی پور افزود: باقیمانده سنگ آهن در داخل این معدن 35 میلیون تن است و حدود 30 میلیون تن هم در جوار این معدن وجود دارد.
وی گفت: بیشترسنگ آهن استخراج شده از معادن بافق به کارخانجات ذوب آهن اصفهان، فولاد مبارکه و فولاد خوزستان منتقل می شود و همچنین مقداری از آن به کشورهای چین و پاکستان صادر می شود.
هم اکنون در شرکت سنگ آهن مرکزی ایران سالانه نزدیک به هشت میلیون تن سنگ آهن استخراج می شود که حدود سه میلیون تن آن دانه بندی شده و به کارخانه ذوب آهن اصفهان فرستاده می شود و یا به چین صادر می شود و مابقی درکارخانه فراوری چغارت تبدیل به کنستانتره می شود.
با توجه به اینکه نیمی از ذخیره سنگ آهن چغارت پر عیار و کم فسفر است ،این سنگ آهن بدون هیچگونه فرایند کانه آرایی ، در کارخانه خردایش و دانه بندی چغارت دانه بندی و به واحدهای تولید فولاد ارسال می گردد.
شرکت معدنی و صنعتی چادرملو هم یکی از مهمترین معادن استان یزد است که در شهرستان اردکان واقع است.
این معدن در خرداد 1371 در دفتر ثبت شرکتهای شهرستان یزد به ثبت رسیده است.
ظرفیت تولید کنسانتره این واحد حدود 8 میلیون تن در سال است.
گسترش روز افزون نیاز شرکت های فولادی جهان به مواد اولیه بخصوص سنگ آهن موجب شده تا سرمایه گذاری در بخش معادن سنگ آهن و تولید سنگ آهن دانه بندی شده و مواد فراوری شده این ماده مثل کنسانتره و گندله بیشتر شود.
افزایش صادرات محصولات فولادی ، در عوض رشد صادرات مواد خامی مانند سنگ آهن ، ارزش افزوده بیشتری را به همراه خواهد داشت.
هم اکنون فروش هر تن سنگ آهن 60 درصد عیار حدود یک میلیون ریال است و در صورت فرآوری آن ارزش افزوده در حدود 10 برابر می شود.
راه اندازی صنایع تبدیلی و فرآوری جوارمعدنی در استان یزد ،از جمله طرح کارخانه اگلومراسیون بافق با ظرفیت تولید سالانه 800 هزار تن و کارخانه گندله سازی بافق با ظرفیت سالانه 5 میلیون تن ، تدابیری است که مسئولان استان یزد برای رفع این مشکل اندیشیده اند.
راه اندازی صنایع تبدیلی و واحدهای فرآوری محصول در کنار معادن مزایای دیگری از جمله کاهش ضایعات، کم شدن هزینه حمل ونقل و حفاظت بیشتر از منابع طبیعی را نیز به دنبال دارد.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۹
برچسب ها:
دیدگاه ها
احمدابادی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه 5 مهر 1392 - 5:57 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

به اقای وکیلی بگویید گندله سازی دراردکان است نه یزد

بافقی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 6 مهر 1392 - 6:48 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

اگرمسئولین به حقایق وگفته های خود باورداشته وبه وعده های خودعمل کنند اینده خوبی درانتظارشهرستان بویزه دربخش صنعت خواهدبود انشاالله

You cannot copy content of this page