بررسي وضعيت مشكلات و آسيبهاي اجتماعي استان يزد

دسته: عمومی
یک دیدگاه
یکشنبه - 21 مهر 1392

در هر كشور، صنعتي  شدن و گذر از مرحله سنتي با آسيب ها و چالشهاي گوناگون روبرو خواهد بود. پديده هايي چون مهاجرت و عدم تناسب فرهنگي مهاجران با ساكنين شهرها، بالا رفتن سطح رفاه اقتصادي تعدادي از افراد بطور كاذب در نتيجه ايجاد شكاف طبقاتي ،اعتياد،بيكاري، عدم درامد و فقر، فاصله فرهنگي بين نسلها منجر به آسيب هاي اجتماعي مختلف از قبيل طلاق،سرقت، فحشا، كودكان خياباني، خودكشي و …. خواهد شد.

در جامعه ما نيز به دلايل فوق آسيب هاي اجتماعي در سطوح مختلف جامعه، نمايان شده است. ودر صورت عدم توجه همچون سيلي ويرانگر دامان تمام آحاد اجتماع را در بر خواهد گرفت و تبعات ناگوار اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و سياسي بر جا خواهد گذاشت.لذا كنترل و كاهش آسيبهاي اجتماعي استان و شهرستان ضروري بوده و اجراي صحيح آن مي تواند منجر به نتايج مطلوب گردد.

با توجه به آمارها و پذيرش مراكز مداخله اي در راستاي كاهش آسيب در استان عمده ترين آسيبها و مشكلات اجتماعي موجود در استان را ميتوان به شرح زير اعلام كرد: اعتياد، طلاق، فرار از منزل، خودكشي، خشونت هاي خانوادگي (همسر آزاري-كودك آزاري- سالمند آزاري )، انحرافات جنسي (روسپيگري، لواط و …)، قتل، سرقت، كودكان خياباني، تكدي، افزايش كودكان بد هويت  و يدسرپرست ، آسيب هاي نوپديد، افزايش سن ازدواج در بين جوانان، عم امكان پاسخ مناسب شرعي و قانوني به نيازهاي جنسي از زمان بلوغ جنسيت تا زمان فراهم آمدن شرايط ازدواج ، مهاجرت، بيكاري و حاشيه نشيني.

به منظور كاهش جرم و كاهش آسيب هاي اجتماعي  ششمين مركز اورژانس اجتماعي استان يزد در شهرستان بافق گشايش يافت.

 برنامه اورژانس اجتماعي تلفيقي از مداخله در بحران فردي و خانوادگي اجتماعي- خط تلفن اورژانس اجتماعي (123) تيم سيار اورژانس اجتماعي ( خدمات اجتماعي سيار)و پايگاه خدمات اجتماعي مي باشد، كه در حال حاضر مركز اورژانس اجتماعي بافق در دو واحد مداخله در بحران اجتماعي و كاهش طلاق فعاليت ميكند.

در اين برنامه ويژه گي مهم ارائه خدمات اجتماعي يعني ((تخصصي بودن)) ((بموقع بودن)) و در ((دسترس بودن))مدنظر قرار گرفته است تا از اين طريق ارائه خدمات توانبخشي به مردم در سازمان بهزيستي محدود به زمان و مكان نگردد و رويكرد فعال جايگزين رويكرد غير فعال شود و اجتماع محوري در برنامه ها عملياتي شود.جامعه هدف مركز اورژانس اجتماعي ،كودكان خياباني،همسران و سالمندان آزارديده،زوجين متقاضي طلاق،افراد بي خانمان و … مي باشد.

اين برنامه قصد دارد تا مداخلات رواني-اجتماعي را قبل از مداخلات قضايي وانتظامي و حتي در كنار اين نوع مداخلات جايگزين نمايد كه اين مسئله در پيشگيري از وقوع جرم و قضازدايي نيز نقش مهمي ايفا مي كند. شناسايي آسيبهاي اجتماعي شايع و در حال شيوع بصورت كشوري و منطقه اي و محلي از طريق اين برنامه صورت خواهد پذيرفت.

قابل ذكر است در كنار ارائه خدمات تخصصي به مراجعين درجهت حل مشكل آنان، كمك هاي نقدي پرداخت مي گردد.مددجويان پس از پذيرش در مركز مداخله  در بحران در صورتيكه نياز به نگهداري داشته باشند با طي زمان قرنطينه و نگهداري در اين مركز كه معمولا بين 15-20 روز است يا به خانواده برگشت داده مي شوند و يا بسته به نوع مشكل و وضعيت فرد به مراكز خانه سلامت و مركز بازپروري زنان ارجاع مي گردند.در صورتيكه نياز به نگهداري نباشد از خدمات تخصصي مركز به صورت سرپايي بهره مند ميگردند.

با توجه به اينكهاز جمله آسيبهاي مشخص شهرستان بافق، اعتياد ( خصوصا اعتياد والدين ) و در معرض آسيبب بودن فرزندان آنها مي باشد. كه در چنين مواردي مركز اورژانس طبق وظايف وارد عمل شده و با هدف ترك اعتياد والدين و به منظور جلوگيري از آسيب بيشتر به فرزندان اين خانواده ها، فرزندان از خانواده جدا شده و در صورت پذيرش اين فرزندان توسط افراد فاميل، به فاميل تحويل داده ميشوند و در صورت عدم پذيرش با همكاري بهزيستي ، نيروي انتظامي  و دادگستري به مراكز بهزيستي استان منتقل شده و بطور موقت در انجا نگهداري و سرپرستي ميشوند و در صورت اصلاح والدين ، فرزندان به  نزد انها برميگردند، و در صورت عدم اصلاح والدين، فرزندان همچنان در مركز نگهداري ميشوند.

در  طي يك سال اخير كه مركز اورژانس اجتماعي بافق راه اندازي شده است تاكنون 4 مورد از چنين مداخلاتي صورت گرفته است.د رمورد يكي از مداخلات صورت گرفته در سطح شهرستان، دو بار فرزندان به خانواده تحويل داده شده ولي متاسفانه به علت مصرف مجدد مواد مخدر توسط والدين و بدسرپرستي( از نظر بهداشت، تغذيه ، امنيت، مسكن مناسب و ….) مجبور به انتقال مجدد فرزندان به مراكز نگهداري بهزيستي استان است.

ادامه دارد…

   روابط عمومي بهزيستي بافق

 


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۴
برچسب ها:
دیدگاه ها
بابابيخيال این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه 21 مهر 1392 - 2:16 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام.صدتااورزانس هم كه بزنيدنمي تونيدجلوي اين خلافهاروبكيريد.بريدازموسساتش راهكاربكيريد.

You cannot copy content of this page