و امروز عرفه…

دسته: فرهنگی، هنری، مذهبی
بدون دیدگاه
سه‌شنبه - 23 مهر 1392

نهم ذیحجه را ‏روز عَرَفه گویند. این روز از روزهای مهم برای مسلمانان و از جمله شیعیان است. گرچه عید نامیده نشده اما همچون عید خوانده شده است. از سوی دیگر از آنجا که امام سوم شیعیان حرکت خود را بسوی کربلا پس از مراسم حج آغاز کرد برای شیعیان از اهمیت بسزایی برخوردار است. همچنین زیارت حضرت ابی عبدالله علیه السلام در این روز بسیار توصیه شده است.دعای امام حسین در روز عرفه از مهم ترین اعمال این روز است که پس از نماز ظهر و عصر خوانده میشود.

در باره نامگذاری این روز به عرفه آمده است:

جبرائیل علیه السلام هنگامی که مناسک را به ابراهیم میآموخت، چون به عرفه رسید به او گفت «عرفت؟» ،[شناختی]؟ و او پاسخ داد «آری»، لذا به این نام خوانده شد. و نیز گفته اند سبب آن این است که مردم از این جایگاه به گناه خود اعتراف میکنند و بعضی آن را جهت تحمل صبر و رنجی میدانند که برای رسیدن به آن باید متحمل شد. چرا که یکی از معانی «عرف» صبر و شکیبایی و تحمل است.

اعمال حجاج دراین روز:

در این روز حجاج از شهر مکه به صحرای عرفات آمده و در آنجا به راز و نیاز و دعا پرداخته و پس از نماز ظهر و عصر این دعا را در کنار کوه جبل الرحمة می‌خوانند. سپس حجاج به‌سمت سرزمين مشعر الحرام حرکت می‌کنند تا در روز عید قربان در سرزمین منا باشند.

اعمال غیر حجاج:

برای این روز دعاها، نمازها و اعمال مختلفی (از جمله غسل) ذکر شده است که شیعیان از جمله افرادیکه در حج حضور ندارند بجا میآورند. ونیزاز مهم ترین اعمال این روزدعای امام حسین علیه السلام در روز عرفه است.

زیارت امام حسین علیه السلام:

یکی از مهم ترین اعمال توصیه شده در این روز زیارت امام سوم شیعیان (از دور یا نزدیک است). در مفاتیح الجنان در این باره آمده است:
زیارت حضرت سید الشّهداء علیه السّلام که برابر هزار حج و هزار عمره و هزار جهاد و بلکه افضل از این است، و روایات‏ در کثرت فضیلت زیارت آن حضرت در این روز متواتر است[یعنی از افراد بسیاری نقل شدهاست]و اگر کسی در این روز توفیق یابد، که زیر قبّه مقدّسه آن حضرت باشد، ثوابش کمتر از کسی‏که در عرفات باشد نیست، بلکه بیشتر و بیشتر است.

روایت شده حضرت زین العابدین علیه السلام شنید در روز عرفه صدای سایلی را که از مردم درخواست مال میکرد . حضرت به او فرمود:
وای بر تو آیا از غیر خدا درخواست داری در حالی که دراین روز امید میرود بچه های در شکم مادر مشمول فضل خدا شوند و به خاطر این روزبه سعادت برسند.

آنچه قابل دقت است این است که خداوند در صدد آمرزش بندگان خود به هر بهانه ای است تا جایی که روایت میفرماید هر کس چهار رکعت نماز (دوتا دورکعتی) مثل نماز صبح با این تفاوت که در هر رکعت بعد از حمد 50مرتبه قل هوالله احد میباشد را بخواند روی از قبله نمیگرداند مگرآنکه خداوند تمام گناه او را میبخشد.
بجاست هوشیار باشیم واین فرصت مغتنم را که دومین از دو فرصت بخشش گناهان در طول سال شمرده شده ، آسان از دست ندهیم!!!!
ازتمامی مومنین خاصه دوستان عزیز همشهری التماس دعا….
حمید رضا دهقان شادکامی


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۲
برچسب ها:

You cannot copy content of this page