چهار روستای اطراف انزلی در نیم قرن اخیر بلعیده شده‌اند

دسته: اخبار ایران , محیط زیست، منابع طبیعی، گردشگری
بدون دیدگاه
سه‌شنبه - 30 مهر 1392

مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران از بلعیده شدن چهار روستای اطراف شهرستان انزلی توسط شهر بندرانزلی در نیم قرن اخیر خبر داد.

25708

دکتر مسعود مهدوی در گفت‏‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا) – منطقه گیلان، گفت: همزمان با رشد شتابان شهرنشینی در نیم قرن اخیر، تغییر کاربری اراضی روستایی نیز شدت گرفته است.

وی با اشاره به تحقیقی که درخصوص خیزش و تغییر کاربری اراضی روستایی شهرستان انزلی در نیم قرن اخیر انجام داده است، تصریح کرد: شهر بندرانزلی به عنوان تنها نقطه شهری در شهرستان به عنوان کانون جذب جمعیت مهاجر است و این روند طی قرن اخیر شهر را با افزایش جمعیت و کاهش اراضی مواجه کرده است.

وی ادامه داد: شهر ناگریز به سمت اراضی روستاهای اطراف توسعه می‏‌یابد و طی این روند شهر بندرانزلی چهار روستا از روستاهای اطراف چون سوسر، نویر، شاهر و کلیور را در خود ادغام کرده، همچنین روستاهای بشمن و طالب آباد که در حاشیه شهر واقع شده‏‌اند، از این قاعده مستثنی نبوده و بخش زیادی از اراضی روستاها تغییر کاربری یافته و به سازه‏‌های شهری تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه تراکم جمعیت، کمبود زمین، شهر را ناگریز به توسعه به سمت اراضی پیرامونی هدایت می‏‌کند، اضافه کرد: شهر نیز با رشد افقی خود به سمت روستاهای حاشیه که در محل بلافصل آن واقع شده‏‌اند، حرکت کرده و اراضی روستایی را در خود حل می‏‌کند و با گذشت زمان روستاها به صورت کامل توسط شهر بلعیده می‏‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: طی این فرایند رفته رفته اراضی روستایی نیز تغییر کاربری داده و نماهای شهری در روستا ظاهر و در نهایت با آن ادغام می‏‌شوند و این روند ادامه دارد و سایر روستاهای اطراف شهر نیز در امان نیستند و با گذشت زمان به شهر می‏‌پیوندند، بدین ترتیب خیزش شهری یک گسترش نامنظم و پراکنده را در پیرامون خود ایجاد کرده و اراضی روستایی را نیز تغییر کاربری می‏‌دهد.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۵
برچسب ها:

You cannot copy content of this page