پرورش تیلاپیا انقلابی در تولید ماهی

دسته: اقتصادی , عمومی
بدون دیدگاه
سه‌شنبه - 30 مهر 1392
صید ماهی تیلاپیا برای دومین بار در کشور در آب‌های لب شور استخرهای پرورش ماهی بافق آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از بافق، بافق شهری در قلب کویر ایران، بخشندگی کویرش را همواره قدردان است و به همت بزرگمردان عرصه تولید در دل کویر خشک و لم‌یزرع اما بخشنده بافق و با استفاده از آب چاه و قنات، انواع ماهیان سردابی و گرمابی پرورش داده می‌شود.

سازگاری این نوع ماهی با شرایط اقلیمی و آب و هوایی استان یزد به‌ویژه در کویر بافق بسیار خوب است و با توجه به مقاومت بالای این ماهی در آب‌های شور، پتانسیل بسیار خوبی برای توسعه پرورش و تولید ماهی تیلاپیا در استان یزد وجود دارد که باید از آن بهره‌گیری شود.

در شرایطی که استان یزد با محدودیت و کمبود آب مواجه است، پرورش این‌گونه ماهی در استان مقرون به صرفه است.

ماهی تیلاپیا سومین آبزی پرورشی جهان است که به دلیل خصوصیات مثبت از جمله امکان تطابق با محیط جدید، تولید مثل سریع و رشد مناسب در بیش از 100 کشور جهان به عنوان ماهی پرورشی پذیرفته شده است.

ماهی تیلاپیا دارای ارزش اقتصادی بسیار زیادی است به گونه‌ای که با گذشت پنج ماه دارای وزنی معادل 600 تا 700 گرم خواهد شد.

برنامه‌های تحقیقاتی بر روی تیلاپیا با موفقیت انجام شد

معاون دفتر توسعه منابع آبزی و ماهیان آب شیرین سازمان شیلات ایران در مورد ماهی تیلاپیا به خبرنگار فارس گفت: سازمان شیلات کشور از سال‌ها پیش کار تحقیق و مطالعه و تک جنس کردن گونه تیلاپیا را در مرکز تحقیقات بافق با موفقیت انجام داده است.

جمشید سیفی تصریح کرد: توجه به پرورش ماهی تیلاپیا در کشور به دلیل رشد بالایی که دارد موجب می‌شود سالانه صدها تن ماهی در کشور تولید شود و سرانه مصرف را افزایش دهد که این روند انقلابی در تولید گوشت ماهی و سفید برپا می‌شود.

وی افزود: سرانه مصرف ماهی در کشور حدود 12 کیلوگرم است که این میزان باید به بالای 15 کیلوگرم برسد.

مصرف سرانه ماهی در ایران 5 کیلوگرم و در ژاپن 70 کیلوگرم است

سیفی خاطرنشان کرد: در کشورهای پیشرفته نظیر ژاپن، سرانه مصرف ماهی بیش از 70 کیلوگرم است اما در کشور ما به رغم وجود سه دریا و چندین دریاچه، سرانه مصرف ماهی زیر پنج کیلوگرم است.

رئیس شیلات استان یزد نیز در این باره به خبرنگار فارس گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون با توجه به فصل و شرایط آب و هوایی، تاکنون بیش از 6 هزار قطعه ماهی در استخرهای پرورش ماهی استان یزد رهاسازی شده است.

محمدعلی مبینی عنوان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم تنها در زمینه پروش ماهی تیلاپیا به ارقام برداشت خوبی دست پیدا کنیم به نحوی که بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، 1,5 تن ماهی تیلاپیا در استان برداشت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پرورش ماهی تیلاپیا کار جدیدی در استان یزد است که به صورت نمونه پس از انجام تحقیقات در مرکز بافق توسط بخش خصوصی پرورش داده می‌شود.

کارشناس شیلات استان یزد نیز گفت: این ماهی در اصل بومی قاره آفریقا است و به دلیل مقاومت بالا، تراکم زیاد و تحمل شرایط نامساعد به سایر کشورها انتقال پیدا کرده است.

چین و تایلند عمده‌ترین تولیدکنندگان تیلاپیا هستند

ملوک پورامینی افزود: بهترین دما برای پرورش این ماهی بین 25 تا 26 درجه سانتیگراد است و پر تولیدترین کشورها در جهان در زمینه ماهی تیلاپیا چین، تایلند و اندونزی هستند.

یکی از پرورش دهندگان ماهی تیلاپیا در بافق نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مورد پرورش ماهی تیلاپیا خصوصاً در بافق گفت: متوسط وزن بچه ماهی‌های رها شده در اردیبهشت‌ماه، 30 گرم بوده است و اکنون که فصل برداشت آن است این ماهی را با وزن 400 گرم صید می‌کنیم.

محمدجلال کاظمی عنوان کرد: با تجربه‌های قبلی که در این زمینه و علاقه‌ای که به پرورش ماهی داشتم با همکاری دوستان توانستیم در شرایط خاص کویر و مشکلاتی چون گرمای هوا، ماهی تیلاپیا را در بهترین حالت ممکن پرورش دهیم و در این زمینه به موفقیت دست یابیم.

پرورش ماهی تیلاپیا در دل کویر می‌تواند موفقیتی بزرگ برای استان یزد باشد و به طور قطع در افزایش سرانه مصرف ماهی نیز موثر است.

کاهش قیمت ماهی در افزایش مصرف سرانه موثر است

اما به نظر می‌رسد آنچه بیشتر از هرچیز دیگری می‌تواند در افزایش سرانه مصرف ماهی تاثیرگذار باشد، کاهش قیمت ماهی است.

اکنون ماهی تیلاپیا که گفته می‌شود در شرایط بسیار خوب با تراکم بالا و سوددهی خوب تولید می‌شود با قیمت بسیار گرانی در استان یزد عرضه می‌شود که این امر استفاده از این ماهی را به قشر خاصی منحصر می‌کند.

به طور قطع اندیشیدن تدابیری از سوی شیلات و عرضه ماهی با نرخی بسیار ارزان‌تر از قیمت فعلی می‌تواند اقشار مختلف مردم را به سمت استفاده از گوشت ماهی جذب کند.

این امر علاوه بر ارتقای سلامتی جامعه، پرورش دهندگان ماهی را نیز در دستیابی به بازارهای جدید و مطلوب یاری می‌رساند و آنگاه به طور قطع می‌توان شاهد افزایش روزافزون مصرف سرانه ماهی در استان یزد به تبع آن کشور باشیم.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۱
برچسب ها:

You cannot copy content of this page