یکشنبه ۶ام فروردین ۱۳۹۶ ۱۱:۵۹:۲۴ بعد از ظهر

در کدام لشکر؟

کد خبر: 30088
تعداد بازدیدکننده: 79
تاریخ: ۱۴ آبان ۱۳۹۲

807136

باز محرم شد و باز ما را به اندیشه فرو برد بله اندیشه ! اگر ما در سال ۶۱هجری بودیم در کدامین لشکر ثبت نام می کردیم؟
برای پاسخ بدین سؤال چاره ای نیست که به چندین سؤال دیگر پاسخ دهیم بلکه بتوانیم جایگاه خود را در آن زمان پیدا کنیم. ابتدا باید پرسید هدف اصلی حضرت از قیام چه بوده است ؟
جواب چندان مشکل نیست از سخنان حضرت جواب روشن است صریحاً  فرموده اند برای امر به معروف و نهی از منکر قیام کرده ام.
سؤال دیگر: اگر می خواهیم بدانیم جایگاه ما در کدام لشکر است باید خودمان را با این واجب الهی محک بزنیم:
۱٫ آیا اهل امر به معروف و نهی از منکر هستیم؟ یعنی اگر منکری را دیدیم حاضریم منافعمان را فدا کنیم و اعتراض کنیم اگر چنین هستیم قطعاً  چراغ امید در جانمان سوسو می زند و اگر از کنارش می گذریم می گوییم به ما چه؟ وظیفه دیگران است بگویم یا نگویم فایده ندارد و… بدانیم از کاروان حسینی جا مانده ایم امید است با مختار یا سلیمان صرد خزاعی همراه شویم
۲٫در برخورد با آمر به معروف و ناهی از منکر چه عکس العملی نشان می دهیم؟ این خود دو صورت دارد گاهی خود ما مورد امر و نهی قرار گرفته ایم و گاهی دیگری. اگر کسی ما را امر به معروف کرد یا نهی از منکر چه عکس العملی انجام می دهیم؟ گاهی بر کرسی حق به جانب نشسته و خلاف خود را صواب می دانیم و سعی داریم به هر صورت ممکن طرف را اقناع کنیم با زبان خوش یا توهین محترمانه تو در این حد نیستی که مرا امر و نهی کنی  می دانی من چقدر از تو برترم  اگر ساکت نشد  تهدید . این همان روحیه یزیدی است که اعتراض حسین بن علی را نپذیرفت دعوت به بیعت کرد و در نهایت تهدید و اقدام به قتل حضرت کرد بله فرق او و ما فقط این است که  او قدرت داشت آمر به معروف را به قتل برساند ما نداریم . اگر دارای این خصلت هستیم خیلی بر خود باید ترسید که نخوت و کبر خصوصیت مشترک همه سردمداران زر و زور بوده و هست.
و اگر مورد امر ونهی قرار گرفتیم و خوشحال شدیم که عیب ما را کسی به ما گوشزد کرده است و حتی شاید ایراد به آن معنی بر ما وارد نیست اما به جهت این که این روحیه از بین نرود با گشاده روحی پذیرفتیم امید است از لشکریان امام باشیم.
و اگر دیگری مورد امر ونهی است و ما شاهد ماجراییم گاهی او را تأیید می کنیم و یاریش می کنیم که باز امید است که جزء لشکر امام باشیم ولی اگر گفتیم به ما چه ربطی دارد باید با نفس خود مبارزه ای را آغاز کنیم تا در آینده جزء توابین شویم و اگر به آمر معروف گفتیم اینها را ول کن حرفت درست ولی چرا برای خود درد سر می خری گویا خود را در ردیف محمد حنفیه و عبدالله بن جعفر قرار دادیم که از همراهی امام جا مانده ایم. و گاهی در مقابل او جبهه می گیریم که در لشکر عمر سعد ثبت نام کرده ایم.
آری صحنه کربلا هر روز تکرار می شود و لشکریان دو طرف در صفوف خود قرار می گیرند حق و باطل صف کشیده اند فقط مقیاس ها فرق می کند  بله کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا

احمد علیزاده فلاح

۱۷ نظر

  1. نادان می‌گه:

    لطفا این عزیزان بخوانند؟۱٫ سلیمانی (امام جمعه و رییس ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر)۲٫ حسن زاده (دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر) ۳٫فرماندار و شهردار و رئیس دانشگاه های آزاد و پیام نور و علمی کاربردی و آموزش و پرورش و سپاه و سازمان تبلیغات و ارشاد اعضای ستاد امر معروف و نهی از منکر

  2. ایرج می‌گه:

    ای کاش نویسنده خود عامل امر به معروف و ناهی از منکر بود اگر ورودی های دانشگاه آزاد را ببینید و بعد از یک ترمک آنها را مجددا ببینید خواهید فهمید که …………د توصیه می کنم اول خودساز بعد دیگران

  3. حسن می‌گه:

    جناب علیزاده امر به معروف و نهی از منکر هم توسط حکومت اسلامی و هم از طرف مردم امری ضروری است . در این بحثی نیست لیکن امر به معروف مراتب و شرایطی دارد که با بودن آنها تحقق پیدا میکند. به این راحتی که فرمودید نمیشود افرادجامعه اسلامی را به حسینی و یزیدی تقسیم کرد.کسی میتواند امر به معروف کند که معروف و منکر را بشناسد و احتمال تاثیر بدهد و الا ساقط است. سالهاست که با اینگونه دسته بندی ها موجب تفرقه امت اسلامی و بخصوص تفرقه شیعیان میشویم.امروز ما در جامعه اسلامی زندگی میکنیم و مصداق یزید در این جامعه مشخص نیست آیا صرف اینکه کسی نظر ما را بر نمی تابد و یا اساسا اشتباه میداند یزیدی است؟

  4. تقی می‌گه:

    حالا حاج آقا آقا ایرج را دریاب ! خداوکیلی از نوشته اش ناراحت نشدی؟ پس مثل حسن این دو واجب را از سر مردم بردار و بگو مراتبی داره ما هم که احتمال تأثیر نمی دهیم پس بی خیال !!!

  5. حسین می‌گه:

    حسن آقا یعنی نباید به دنبال شناخت معروف و منکر برویم تا بتوانیم به آن عمل کنیم و پس من نماز نخوانم چون نماز شرایطی دارد مثلاً باید حمد را بخوانم و من بلد نیستم پس تکلیف ساقط است به علاوه هرکسی در مرتبه ای که شامل حالش می شود به وظیفه عمل کند مقام معظم رهبری می فرمایند:همه جا ، جای نهی از منکر است. یک دانشجو هم ، در محیط درس ، می تواند نهی از منکر کند، یک کارمند شریف هم ، در محیط کار خود ، می تواند نهی از منکر کند ، یک کاسب مومن هم ، در محیط کار خود ، می تواند نهی از منکر کند، یک هنرمند هم ، با وسایل هنری خود می تواند نهی از منکر کند. روحانیون در محیط های مختلف ، یکی از مهمترین عوامل نهی از منکر و امر به معروف اند. نمی شود این واجب بزرگ الهی را در دایره های کوچک ، محدود کرد. کار هم ،کارِ همه است. این طور نیست که مخصوص عده خاصی باشد.

  6. حسن می‌گه:

    حسین جان با احترام قیاس شما قیاس مع الفارق است. نماز با امر به معروف فرق دارد. کمی مطالعه کنید متوجه میشوید که امر به معروف و نهی از منکر شرایط دارد اما نماز برای انجامش شرطی ندارد در همه حال باید اقامه شود. ضمنا گاهی طرف نمیداند چه کاری منکر است و چه کاری معروف فقط به ذهنش رسیده این کار منکر است بعد هم بدون احتمال تاثیر وارد میشود آنگاه اتفاقی می افتد که نباید بیفتد بله اگر واقعا منکر را بشناسد و احتمال تاثیر بدهد امر به معروف واجب است. اما اینکه عده ای تفکرات خاص خود را عین حق بدانند ودر جایگاه حق بنشینند و عیوب خود را نبینند و بخواهند فقط دیگران را امر به معروف (مثلا) بنمایند صحیح نیست

  7. محمود می‌گه:

    ایکاش قبل از اینکه درجایگاه حق بنشینیم وعیوب دیگران را ببینیم به عیوب خود مشغول شویم وآنها را برطرف کنیم مطمئنا جامعه هم خوب می شود چه کنیم که بعضیها کور خود وبینای مردم هستند .جناب شیخ قبل از اینکه آمر به معروف شوید عامل به معروف باشید(کونوا دعاه الناس به غیر السنتکم)

  8. رضا می‌گه:

    جناب علیزاده جراغی که خانه رواست مسجدحرام است من اگر جای شما بودم بجای مقاله زدن وخودرا نشان دادن به معضل بزرگ فرهنگی شهر که متاسفانه در دوران تصدی شما در دفتر فرهنگ دانشگاه بیشتر شده میپرداختم.این می شود بهترین خدمت به جامعه.

  9. ناشناس می‌گه:

    سلام ،
    گرچه شیخ محترم ایده خود را حق و سعی نموده با کلی گوئی برای دیگران شاخص یزیدی و امامی بتراشد بهتر است به شرایط امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه فقهاء عظیم الشأن (حفظهم الله) توجه کنید ، همان که شیخنا از آن بیخبر است >
    شرایط امر به معروف و نهی از منکر :

    ۱٫ آمر و ناهی، باید معروف و منکر را بشناسند.
    ۲٫ احتمال دهد امر و نهی او تأثیر دارد.
    ۳٫ امر و نهی، مفسده‎ای (ضرر جانی، مالی مهم و آبرویی) نداشته باشد.
    ۴٫ کسی که معروف را ترک می‎کند، و نیز کسی که منکر را انجام می‎دهد، بر ادامه عمل خود اصرار داشته باشد.

  10. حسن زاده می‌گه:

    با سلام و با آرزوی قبولی عزاداری ها و عبادات همه عزیزان ، در مورد مسئله صدر الاشاره به حدیثی از امام صادق (علیه السلام) بسنده میکنم :
    از مولایمان امام صادق علیه السلام درباره امر به معروف و نهی از منکر سؤال شد: آیا بر تمام امت واجب است یا نه؟

    فرمود: نه. پرسیدند: چرا واجب نیست؟ فرمود: این کار بر عهده شخص نیرومندی است که فرمانش را ببرند و معروف را از منکر باز شناسد، نه بر کسانی که ناتوانند و خود هدایت نیافته اند و از روی ناآگاهی دیگران را از حق به سوی باطل می خوانند.

  11. بیخبر می‌گه:

    در مراسم سیزده آبان همین شیخ محترم برای امر به معروف و نهی از منکر صدای اعتراضش بلند شد که چرا دختربچه ۴ ساله در مراسم چادر بسر نکرده است و این ترویج بی حجابی است ؟؟؟؟؟!!!!!
    از نظر ایشان این امر نهی از منکر است !!! ، اکنون آگاهان و خردمندان به کتب فقهی که به مدد رسانه مجازی در دسترس همگان است مراجعه تا در اصل موضوع مطرح شده به حقیقت پی ببرند ، راستی گروه طالبانیسم چگونه شکل می گیرد ؟

  12. بافقی می‌گه:

    حسین جان درست است که امر به معروف کار همه است ولی یادتان باشد که کسی که می خواهد امر به معروف کند ابتدا خود باید وظایفش را به نحو شایسته انجام دهد وبعد هم امر به معروف مراتبی دارد که باید بدانیم ضمنا در دنیایی که این همه رو به پیشرفت است آیا یک نفر در همه ی زمینه ها تخصص دارد که ورود کندوامر بفرماید ؟ایکاش بعضی ها فقط براساس نظرات شخصی که شاید خارج از دین وتخصص وتجربه است یابراساس حب وبغض است این فریضه الهی را مخدوش نمی کردند.

  13. سید می‌گه:

    خوب خودتان را لو دادید با این نظراتتان
    و خوب کاری می کند این شیخ که جواب شما ها را نمیدهد
    چرا که همچون شماها چه بهتر که در جهل خود بمانید

  14. تلنگر می‌گه:

    آقای بیخبر اولاً ایشان اعتراض علنی نکرد به عده ای مسئول گفت دوماً نگفت حرام است گفت در جایگاه از این گونه پوشش استفاده نشود به هر حال این پوشش در جایگاه نشان چه می تواند باشد؟ سوماً جاتون خالی بود که یکی که با زبان نتوانست ایشان را قانع کند دست به هتاکی زد

  15. غلامحسین می‌گه:

    با سلام خدمت همه عزیزان آیا بهتر نبود اگر نقدی بر این نوشته دارید مؤدبانه و مناسب هر پاراگرافی بنویسید که مثلاً در این مورد خطا صورت گرفته چرا فقط سعی دارید با هتاکی حرفی را رد کنید اما راجع به آنچه بیخبر نوشته من هم که در جمعیت بودم نفهمیدم برای چه این دختران معصوم را این همه وقت بالا نگه داشتند و پوشش استفاده شده به چه جهت بود حال آن که چون غربی ها از حجاب اسلامی ناراحت هستند نماد زن و دختر مسلمان بافقی را به نمایش می گذاشتیم نه پوششی که من را یاد سربازهای زن رژیم اشغالگر انداخت

  16. یاسر می‌گه:

    مداوم سو.ال میشه چرا حرف بومی وغیر بومی مطرح میشه میدونید چرا ؟چون از ماست که برماست عدم اعتماد ما بافقیهاسرمنشا از خود بعضی غیر بومیها داره وقتی یک نفر غیر بومی به شهر ما میاید ومشغول بکار میشه و این شهر برای او پیشرفت به ارمغان میاره ویک پست بالا حق وناحق بهش میرسه واز این پست استفاده کرده ودامادشان را از استانی دیگر به این شهر اورده ومشغول بکار میکنه باز پسنده نکرده خواهرش را هم در یکی از شرکتهای که زیر با ان اداره وشرکت کار میکنه مشغول بکار میکنه باز پسنده نکرده خانمش را با حقوق شرکت در یکی از ادارات با مدرکی های پائین مشغول بکار میکنه در حالی که بسیاری از دخترهای بافقی با مدرک تحصیلی بالا بیکار هستند مشغول بکار میکنه باز از رو نرفته وبرادر دامادشان را هم از استانی دیگر میاره وبا جسارت تمام در شرکتی زیر مجموعه مشغول بکار میکنه وپدر ومادر بچهای بافقی باید از درد بیکاری فرزندان تحصیل کردشون رنج ببرن ایا جای اعتماد هست ویا بی اعتمادی حالا شما قضاوت کنید ارزش بررسی را داره ببینید این خبر درسته یا نه البته اگر کسی چاپ کنه این خبرا !!!!!!!!!!!!!!!!!

  17. محمود می‌گه:

    یاسر واقعا راست می گی ؟آخر ایشون خیلی جانماز آب میکشه ،وای به حالمان