گاندی از سبک زندگی امام حسین تقلید می‌کرد/ ارزش معاویه در میان غربی‌ها

دسته: اخبار ایران , فرهنگی، هنری، مذهبی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - 15 آبان 1392

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که بزرگان تاریخ مانند گاندی از سبک زندگی امام حسین(ع) تقلید می‌کردند، گفت: سبک زندگی امام حسین(ع) همه نور بوده و سخنان ایشان سبب رشد می‌شود، در تاریخ نقل شده است که پیامبر(ص) به سیدالشهدا(ع) فرمودند «حسین جان تو زینت آسمان و زمین هستی و آسمانی‌ها تو را بهتر از زمینی‌ها می‌شناسند».

IMAGE634649276751562500

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی، استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در جمع عزاداران سیدالشهدا(ع) که در مجتمع امام خمینی(ره) قم برگزار شد، به بررسی سبک زندگی امام حسین(ع) پرداخت و گفت:  اکنون سبک زندگی را می‌توان به دو صورت غربی و اسلامی تقسیم کرد.

وی ادامه داد: قرآن نیز سبک زندگی افراد را به طور کلی به دو صورت خبیث و طیب بیان کرده است، البته ممکن است که زندگی یک فردی هم خبیث باشد و هم طیب، ولی به طور کلی زندگی‌ها از دو صورت خبیث و طیب جدا نیست و قرآن نیز با تأکید بر این موضوع می‌گوید «زندگی خبیثانه و طیبانه با یک‌دیگر مساوی نیستند».

این خطیب توانای کشور با بیان این‌که خداوند متعال برای جدا کردن خبیث و طیب‌ از یک‌دیگر امتحان و آزمایش‌ها را قرار داده است، اظهار داشت: در امتحان و آزمایش معلوم می‌شود چه فردی در پادگان اشرف است و چه کسی در جبهه حق است، کربلا نیز صحنه امتحان برای جدا کردن حق از باطل بود.

وی افزود: فردی همانند معاویه دارای زندگی خبیثانه بود، یکی از اندیشمندان غربی گفته بود «باید مجسمه معاویه بن ابوسفیان را ساخت و در قلب اروپا نصب کرد، چرا که اگر این فرد نبود اسلام علوی همه اروپا را فرا‌ می‌گرفت، این فرد بود که سبب ایجاد اختلاف میان امت اسلامی و عقب ماندگی مسلمانان شد».

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: معاویه از هیچ خیانت و جنایتی به اسلام دریغ نکرد و من از برخی نویسندگان اهل تسنن تعجب می‌کنم که چرا در نوشته‌های خود به این میزان از معاویه حمایت و دفاع می‌کنند، معاویه فردی بود که مالک اشتر، حجربن عدی و دیگر یاران امیرمؤمنان(ع) را به شهادت رساند.

زن پاک سبب تربیت اولاد پاک می‌شود

حجت‌الاسلام رفیعی با اشاره به آیات قرآن مبنی بر این‌که خبیث‌ همیشه به دنبال خباثت است، خاطرنشان کرد: قرآن سبک زندگی خانواده‌ها را به چهار نوع همه پاک، همه خبیث، مرد خبیث زن پاکیزه و یا مرد پاکیزه و خانواده ناپاک تقسیم کرده است.

وی تصریح کرد: افراد باید به دنبال خانواده پاک بوده و از خداوند متعال بخواهند که به آن‌ها زن و اولاد پاک بدهد، از این‌رو باید جوانان در انتخاب همسر خود دقت کنند چرا که زن پاک سبب تربیت اولاد پاک می‌شود.

استاد حوزه با اشاره به این‌که خداوند متعال در آیه بیست و چهار سوره ابراهیم، مؤمن را به درخت پاک تشبیه کرده است، یادآور شد: درخت پاکیزه افزون‌بر ریشه قوی، برگ‌های با نشاط، میوه و ثمره سالم نیز دارد، قرآن نیز می‌فرماید «مؤمن همیشه همانند درخت پاک ثمر می‌دهد».

وی تأکید کرد: مؤمن اصلش ثابت و ریشه دار است، یعنی با دیدن یک صحنه گناه نمی‌لغزد، در طول تاریخ افرادی بودند که ادعای مؤمنی می‌کردند ولی شب در اردوگاه ائمه(ع) بودند ولی صبح در اردوگاه‌ دشمن بودند، مانند حسان بن ثابت در غدیر در مدح امیرمؤمنان(ع) شعر گفت ولی در سقیفه برای خلیفه نخست شعر گفت.

حجت‌الاسلام رفیعی با بیان این‌که مؤمن اهل رشد و کمک کردن به دیگران است، خاطرنشان کرد: عمر دینی فرد همانند عمر تقویمی باید جلو برود، یعنی هر سال که سن فرد بیشتر می‌شود عبادت او نیز بیشتر شود.

مؤمن همانند درختی است که همیشه ثمر می‌دهد و کافر همانند خار بی مصرف است

وی افزود: مؤمن همانند درختی است که همیشه میوه می‌دهد، یعنی ثمر و خیر به مردم می‌رساند، بار از دوش مردم برداشته و کمک می‌کند، فردی همانند امیرمؤمنان(ع) و سلمان بار از دوش مردم بر می‌داشتند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که فرد خبیث همانند خار و درخت ناپاکی است که هیچ ثمری نمی‌دهد، بیان داشت: مسیر زندگی خود را باید مشخص کرد، متأسفانه برخی از افراد تنها در دهه محرم ارزش‌های اخلاقی را رعایت می‌کند، نباید این‌گونه بود بلکه ارزش‌ اخلاقی همیشه وجود داشته و باید رعایت شود.

وی تأکید کرد: سبک زندگی امام حسین(ع) همه نور بوده و سخنان ایشان سبب رشد می‌شود، در تاریخ نقل شده است که پیامبر(ص) به سیدالشهدا(ع) فرمودند «حسین جان تو زینت آسمان و زمین هستی و آسمانی‌ها تو را بهتر از زمینی‌ها می‌شناسند»، اکنون نیز می‌بینیم که واقعا مردم با علاقه به عزاداری سالار شهیدان می‌پردازند به گونه‌ای که تمام این مراسم‌ها خود جوش بوده و هیچ تشکل سیاسی و دولتی پشت قضایا نیست.

حجت‌الاسلام رفیعی در ادامه سخنان خود به امتیازات ویژه امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: تمام انبیا سیدالشهدا(ع) را زیارت کرده و برای ایشان گریه کردند، تنها تربت امام حسین(ع) را می‌توان برای شفا خورد، اجابت دعا تحت قبه اباعبدالله الحسین(ع) صورت می‌گیرد، حتی امام رضا(ع) می‌فرمایند «هر مصیبتی دیدید برای حسین بن علی(ع) گریه کنید» امام حسین(ع) در عالم استثنا هستند.

وصیت‌ آیت‌الله مرعشی چه بود؟

وی یادآور شد: آیت‌الله مرعشی در قسمتی از وصیت‌نامه خود نوشته بود «گرد و خاک گلیمی را که عزاداران امام حسین(ع) از روی آن رد می‌شدند را بر روی جنازه من بتکانید، یک سر عمامه من را به منبر امام حسین(ع) ببندید و دستمالی که با آن اشک‌هایم را در روضه امام حسین(ع) پاک می‌کردم را با من در قبر بگذارید»، آیت‌الله بهاء الدینی نیز در وصیت یک خطی خود به خانواده‌شان تأکید کرده بودند که روضه‌های پنج شبنه و جمعه امام حسین(ع) تعطیل نشود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که بزرگان تاریخ همانند گاندی از سبک زندگی امام حسین(ع) تقلید می‌کرد، گفت: زندگی ائمه(ع) به سه بخش تقسیم می‌شود، بخش نخست مقامات ویژه همانند علم الغیب،‌ معجزه و علم لدنی که قابل الگو برداری برای ما نیست و ویژه خود اهل‌بیت(ع) است.

وی افزود: بخش دوم زندگی اهل‌بیت(ع) زندگی بومی بوده است، یعنی ائمه(ع) اسب سوار می‌شدند، با شمشیر می‌جنگید، ما از این بخش زندگی اهل‌بیت(ع) نیز نمی‌توانیم الگو بگیریم چرا که این فرهنگ چهارده قرن پیش بوده است،‌ ولی بخش سوم زندگی ائمه(ع) اصولی همانند گذشت، عفت، غیرت، واقع نگری، خدا پرستی و محبت بوده که با گذر زمان تغییر نمی‌کند و ما باید از بخش سوم الگو بگیریم.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۰۷
برچسب ها:

You cannot copy content of this page