خبرهایی از توافقات ایران با گروه 5+1

دسته: اخبار ایران
بدون دیدگاه
یکشنبه - 3 آذر 1392

به گزارش واحد خبر يزد فردا وزیرخارجه ایران در صفحه فیسبوک خود با تائید خبر امضای توافقنامه هسته‌ای، نوشته است در این توافق حق ایران برای غنی‌سازی به رسمیت شناخته شده است.

دوستان سلام

ساعت چهار بامداد یکشنبه به وقت ژنو (شش و نیم به وقت ایران عزیز) است. به یاری خدا، مقاومت و صبر و متانت شما ملت بزرگ به نتیجه رسید و مذاکرات با موفقیت پایان یافت. غنی سازی به رسمیت شناخته شد. فعالیت ها ادامه خواهد یافت و تحریم ها در سراشیبی قرار گرفت. امروز بیش از هر زمان همدلی و همبستگی ملی ضروریست.

………………………………………………….

 نمایندگان ایران و گروه ۱+۵ در پایان ۴ روز مذاکره در ژنو سوئیس، به توافق رسیدند. برابر گزارش ها، مقامات کشورمان تاکید کرده اند، در این توافق، حق غنی سازی ایران به رسمیت شناخته شده است. وزیر امور خارجه کشورمان، در نشست خبری گفت: غنی سازی ادامه می یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، کاترین اشتون، آقای ظریف ، وزیر امور خارجه کشورمان، در دو نشست جداگانه خبری در ژنو سوئیس، به تشریح نتایج مذاکرات ایران و 1+5 و توافقنامه حاصل شده پرداخت.

توافق گروه 5+1 درباره ایران

 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بامداد امروز در حضور وزیران خارجه ایران و 1+5، بیانیه مشترک ایران و طرف مذاکره کننده را قرائت کرد.

 

دکتر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی، از دستیابی به توافق با گروه 1+5 در نشست ژنو سوئیس خبر داده است.

توافق گروه 5+1 درباره ایران

 

مایکل مان ، سخنگوی کاترین اشتون ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز در صفحه شخصی اش نوشت: ایران و 1+5 به توافق هسته ای رسیده اند.

توافق گروه 5+1 درباره ایران

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه، نیز از توافق گروه 1+5 با ایران خبر داد.

……………………………

ظریف: غنی سازی برای ایران به رسمیت شناخته شد/ کری: غنی سازی برای ایران به رسمیت شناخته نشده است؛ این یک غنی سازی با مدت محدود است/ توقف پیشرفت در برنامه هسته‏ای و غنی‌سازی بالاتر از 5 درصد در ازای آزادسازی 4 میلیارد دلار اموال بلوکه

رجانیوز – گروه بین الملل: ایران و 1+5 پس از پنج روز مذاکره لحظاتی پیش به توافق دست یافتند. این خبر را سخنگوی «کاترین اشتون» اعلام کرده است.

به گزارش رجانیوز، «مایکل مان» سخنگوی «کاترین اشتون» مسئول دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده است. «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه نیز این موضوع را تائید کرده است.

در همین حال مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز ساعتی پیش اعلام کرده که «به دستاورد بزرگی در مسیر مذاکرات دست یافتیم.»

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: ایران و کشورهای 1+5 به توافق رسیدند. این توافقی خواهد بود برای رسیدن به یک راه حل اساسی. ما به تفاهم رسیدیم که دو طرف اقدامات اولیه‌ای را به مدت شش ماه انجام خواهند داد.

کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صبح یک‌شنبه با قرائت بیانیه مذاکرات “ژنو 3″در حضور وزیران خارجه ایران و 1+5 گفت: چهار روز مذاکرات شدید با هم داشتیم و امروز به یک توافقی رسیدیم که به جلو حرکت کنیم. این خیلی دستاورد دیپلماتیک بزرگی است. من تشکر می‌کنم از میزبانان این‌جا و تیم‌هایی که از طرف شش کشور به این‌جا آمدند. هم‌چنین از آقای ظریف و تیم او که واقعا تلاش کردند به این توافق برسیم تشکر می‌کنم و الان یک بیانیه‌ای را به نمایندگی از این افراد می‌خوانم.

او ادامه داد: من و وزیر امور خارجه ایران و کشورهای 1+5 به توافق رسیدیم. این توافقی خواهد بود برای رسیدن به یک راه حل اساسی. ما به تفاهم رسیدیم که دو طرف اقدامات اولیه‌ای را به مدت شش ماه انجام خواهند داد. همین‌طور یک تعهد قوی را داریم برای رسیدن به یک راه حل نهایی.

اشتون اضافه کرد: ما موفق شدیم به این توافق برسیم به خاطر احترام متقابل و برای این‌ که راهی پیدا کنیم برای حرکت به جلو. انجام این اقدامات اولیه فضا و زمانی را فراهم می‌کند که ما در نهایت به یک راه‌حل نهایی و جامع برسیم. راه برای به‌کارگیری اقدامات اولیه سریع به این سمت حرکت خواهیم و با آژانس همکاری خواهیم کرد. این یک گام قابل توجه در روابط ماست.

در پایان وزیران خارجه ایران و 1+5 به همراه کاترین اشتون با یکدیگر دست دادند.پس از اتمام قرائت بیانیه مشترک توسط مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۵ با یکدیگر دست داده و همدیگر را در آغوش گرفتند.

در این میان وزیر امور خارجه کشورمان و جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نیز برای لحظاتی دست همدیگر را فشردند.

از نکات دیگر این مراسم آغش گرفتن لوران فابیوس توسط محمد جواد ظریف بود.

سایر وزرای گروه 1+5 نیز به دست دادن و روبوسی به یکدیگر روی آوردند.

ظریف: غنی‌سازی ایران ادامه می‌یابد

محمدجواد ظریف اولین مذاکره کننده‌ای بود که پس از پایان مذاکرات در جمع خبرنگاران خارجی حاضر شد.

وزیر امور خارجه با تشکر از خبرنگاران، دولت سوئیس و همچنین از سازمان ملل و اشتون به‌خاطر مدیریت مذاکرات گفت: این گفت‌وگوها خیلی سخت و فشرده بود و 4 روز به طول انجامید و کاری بود که باید انجام می‌شد تا این مسأله حل شود و اکنون در روند رو به جلویی هستیم و مذاکرات بر اساس احترام متقابل بود و این مهم است که همه ما بدانیم فرصتی ایجاد شده تا این بحران حل شود و این کار می‌تواند بر اساس احترام به حقوق ملت ایران انجام شود.

باید این نکته را بگویم که می‌توانیم رو به جلو حرکت کنیم و تاکنون به موفقیت‌های مهمی دست یافته‌ایم و این البته قدم اول است و باید باز هم کار کنیم تا بتوانیم این بحران را که لازم نبود به وجود بیاید حل کنیم. امیدوارم بتوانیم این بحران را حل کنیم. مردم ایران خواهان احترام به حقوقشان هستند و به دست آوردن اعتماد آنها بسیار مهم است.

ظریف گفت:‌ در توافق امروز برنامه غنی‌سازی ایران به رسمیت شناخته شده این برنامه ادامه خواهد داشت. ما کمیسیون مشترکی برای اجرای این توافقنامه تشکیل دادیم و امیدواریم بتواند انجام توافقنامه را تضمین کند. ما نیاز داریم این عدم اعتماد تاریخی را از بین ببریم و غرب باید بتواند اعتماد ملت ایران را کسب کند.

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه این اقدام ایران آغاز آشتی با غرب است یا خیر، گفت: من فکر می‌کنم که هدف ما حل کردن موضوع هسته‌ای بود. ما معتقد بودیم که اصلاً وجود این بحران لازم نبود. امیدواریم که نتیجه این روند علاوه بر حل بحران هسته‌ای ایران اعتماد سازی باشد و اعتماد ملت ایران به غرب جلب شود و این شروع خوبی می‌تواند باشد. البته این هدف ثانویه ما بود. هدف اولیه حل مسأله هسته‌ای است.

ظریف در پاسخ به خبرنگار دیگری درباره حق غنی‌سازی گفت:‌ من اعتقاد دارم به جنگ نیازی نیست و باید تهدید به جنگ حذف شود. این گزینه حداقل 6 دهه پیش با ایجاد سازمان ملل از روی میز حذف شد و تهدید نظامی غیرقانونی است و شما نمی‌توانید از قدرت نظامی و زور استفاده کنید. ان‌پی‌تی می‌گوید:‌ هیچ‌کس نمی‌تواند حق غنی‌سازی را از اعضا بگیرد و لازم است که اعضا به رسمیت بشناسند حق مذکور را و سایر اعضای جامعه بین الملل باید بپذیرند که ایران صرفاً از حق خود استفاده می‌کرد و ما اعتقاد داریم که طبق متن ان‌پی‌تی غنی‌سازی حق مسلم ما است و باید به آن احترام بگذارند به حق مذکور و اکنون اعتقاد داریم توافق فعلی در دو موضع جداگانه به‌وضوح اشاره می‌کند که حق ایران به رسمیت شناخته شده است و بخشی از هر راه‌حلی است.

وزیر خارجه کشورمان گفت: حق مسلم ما به‌وضوح در ان‌پی‌تی هست و این را می‌پذیرد که باید این حق پذیرفته شود. حداقل 2 بار در متن توافق به‌وضوح اشاره شده که ایران این حق را دارد و برنامه غنی‌سازی ایران ادامه خواهد یافت.

وزیر خارجه گفت: این توافق برای حل یک مشکل طراحی شده است. مشکلی که سایه خود را در  همه دنیا و منطقه افکنده بود و اکنون هیچ توجیهی وجود ندارد که حل این مشکل کسی را ناراحت کند. من در یادداشتی نوشتم که اولویت ایران منطقه خلیج فارس است و اولویت ما حفظ خواهد شد و در حالی که تلاش می‌کنیم به‌سمت جلو حرکت کنیم کماکان همسایه‌های ما اولویت ما باقی خواهند بود و امنیت همسایگان ما امنیت ما است.

 

 

جان کری: در این توافق حق غنی سازی برای ایران به رسمیت شناخته نشده است/ در 6 ماه ذخیره 20 درصد ایران به صفر می‌رسد/ توقف غنی‌سازی بالای 5 درصد

در همین حال جان کری وزیر امور خارجه امریکا، اظهارتی متفاوت با ظریف را در جمع خبرنگاران بیان کرده و اعلام کرد در این توافق، حق غنی‌سازی برای ایران به رسمیت شناخته نشده است.

 و را از دولت سوئیس تشکر کرد و گفت:‌ از  همکاران خودم در کشورهای 5+1 تشکر می کنم و همینطور از خانم اشتون که پشتکار دارد. از تیم آمریکا هم تشکر می‌کنم. کری از معاون خود وندی شرمن هم تشکر کرد و گفت وی بسیار ماهر و هوشمند است.

کری گفت:‌ ماه گذشته وارد یکسری مذاکرات سریع شدیم و هدف این مذاکرات ساده بود و می خواستیم ایران طبیعت صلح آمیز برنامه خود را ثابت کند و دلیل آن هم واضح است و شورای امنیت متوجه شده که ایران به تعهدات خود در گذشته عمل  نکرده است و از یکسری تحرکات استفاده می کرد که سوالات زیادی را ایجاد کرده بود.

اکنون ما گام بزرگی را برای پاسخ به این سوالات بر می داریم و طبق توافق ما جلو پیشرفت و توسعه برنامه هسته ای ایران از اکنون گرفته خواهد شد و دیگر ایران نمی‌تواند دوستان ما در منطقه و در دنیا را تهدید کند. راه حل نهایی و جامع ما این دنیا را امن تر خواهد کرد و این توافقنامه برنامه هسته ایران را به عقب خواهد برد و فاصله دستیابی ایران به بمب هسته ای را بیشتر خواهد کرد و این توافقنامه امنیت اسرائیل را بیشتر می کند

فاز بعدی سخت تر خواهد بود و در عین حال تأثیرگذارتر هم خواهد بود. ما به این توافق نمی توانستیم برسیم الا اینکه ایران خواست پای میز مذاکره بیاید و ظریف به سختی کار کرد و ما خوشحالیم که آنها تصمیم گرفتند اینجا بیاید و تلاش کنند برای رسیدن به توافق و از آقای ظریف تشکر می کنیم و الان باید تلاش کنیم که به دنیا اثبات کنیم که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است.

اکنون ما فضایی ایجاد کردیم تا بتوانیم به توافق هسته ای نهایی دست یابیم. اوباما به سختی تلاش کرد و من در کنگره به تحریم های ایران رأی دادم و هدف این تحریم‌ها به پای میز مذاکره کشاندن ایران بود و ما می خواستیم هر کاری انجام دهیم تا ایران به صلاح هسته ای دست پیدا نکند و ما ترجیح می دادیم که به یک راه حل صلح آمیز دست یابیم و امروز گام اول را برداشتیم.

ما به توافقات خود 6 ماه عمل خواهیم کرد و ایران هم به سوالات ما پاسخ خواهد داد.

اول: این توافق جلوی پیشرفت برنامه هسته ای ایران را می گیرد به شکلی که ذخیره اورانیوم غنی سازی شده ایران را بیشتر می کند و حرکت ایران به سمت بمب اتم را طولانی می کند

ما به بازرسی های بیشتر دست می یابیم. ایران پذیرفته غنی سازی بالای 5 درصد را متوقف کند و ذخیره خود را از بین ببرد. در حالی که ایران اکنون 200 کیلوگرم اورانیوم 20 درصد دراد در 6 ماه گذشته به صفر خواهد رسید و ایران سانتریفیوژهای جدیدی نخواهد ساخت و تنها اجازه جایگزین کردن دارد.

ایران اراک را نخواهد ساخت و اگر این تأسیسات ساختش شروع شود به سمت یک راه حل دیگری خواهیم رفت.

ایران پذیرفته که برنامه خود را برای مانیتورینگ در اختیار ما قرار دهد و این گام اول نمی گوید که ایران حق غنی سازی دارد. در این سند هیچ حق غنی سازی نیامده و این حق در ان پی تی هم نیامده و در این توافقنامه هم این را نمی گوید بلکه اندازه غنی سازی ایران می گوید که برنامه صلح آمیز هسته ای ایران موضوع مذاکره دو طرف هست. طرف دیگر این طرح این است که جامعه بین المللی بخش هایی از تحریم‌های ایران را بر می دارد و ما می توانیم این تحریم ها را البته به حالت اول باز گردانیم و 4 میلیارد و 200 میلیون پول نفت ایران به این کشور خواهد رسید و تحریم های طلا و اتومبیل و بخش پتروشیمی ایران هم برداشته خواهد شد و یک و نیم میلیارد دلار صادرات در اختیار خواهد گذاشت و ما تراکنش های انسان دوستانه را هم می پذیریم.

کمک های انسان دوستانه را کماکان ادامه می دهیم که منبع جدید پولی در اختیار ایران قرار نمی دهد.

تحریم ها در حوزه نفت و سرویس های مالی در 6 ماه آینده ادامه خواهد یافت و تحریم های نفتی 25 میلیارد دلار در آمدهای ایران را تحت تأثیر قرار می دهد و حدود 16 میلیارد دلار پول فروش نفت ایران کماکان بلوکه خواهد بود.

مجددا تکرار می کنم که این تنها گام اول است. اما گام اولی که تضمین می کند که برنامه هسته ایران، اراک، نظنز و فردو نمی توانند به جلو حرکت کنند. دولت آمریکا به دیپلماسی متعهد هست و از پای نخواهیم نشست و دولت ایران باید فاز اول را به عنوان یک آزمون ساده ببیند.

اگر ایران بخواهد برنامه صلح آمیز خود را اثبات کند اصلا سخت نیست و ایران باید به ما ثابت کند که برنامه هسته ای خود صلح آمیز است. در نهایت می دانم کسانی هستند که فرض می کنند این توافق کامل نیست و آنها باید بگویند که جایگزین بهتر چه خواهد بود.

ما اعتقاد داریم اگر تحریم ها را بیشتر می کردیم ایران می توانست برنامه خود را به جلو پیش ببرد و ذخیره بیشتری ایجاد کند و کشورهایی مانند اسرائیل و امارات با تهدید بیشتری مواجه شوند.

در سال 2003 ایران 164 سانتریفیوژ داشت اما امروز 19 هزار سانتریفیوژ در ایران وجود دارد و اگر همان سال دولت سابق آمریکا طرح ایران را پذیرفته بود اکنون با 19 هزار سانتریفیوژ مواجه نبودیم و من اعتقاد دارم اکنون ما تصمیم درستی را گرفتیم و اینکه ما تحریمها را اعمال کنیم اتحاد ما با جامعه بین المللی را بیشتر خواهد کرد.

تنها هدفی که ما را به اینجا آورد این است که اطمینان حاصل کنیم ایران به سلاح هسته ای دست پیدا نخواهد کرد. ما در این هدف محکم هستیم و ظریف و رهبر ایران گفته اند ایران به سمت بمب هسته ای حرکت نمی کند و ما حاضریم با احترام متقابل کار کنیم در فضایی محترمانه و ایران باید این موضوع را در عمل به ما ثابت کند.

ما در این مسیر از هیچ اقدامی دریغ نخواهیم کرد.

کری در پاسخ به سوالی درباره گام بعدی رابطه ایران و آمریکا گفت:‌ به وضوح باید بگویم این گام واقعا قابل توجه است و ریسک بزرگی کرد رئیس جمهور اوباما که از سال 1979 تاکنون ایران و آمریکا اصلا نمی توانستند با یکدیگر حرف بزنند و مقدار زیادی دشمنی در این سال ها ساخته شده است. ما در این سال ها کمک های زیادی می توانستیم بکنیم. ایران در این سال ها نگرانی های امنیتی زیادی برای متحدان ما ایجاد کرده و منطقه از لحاظ ثبات دچار مشکل شده است. برای کشورهایی نظیر اسرائیل و کشورهای حوزه خلیج فارس.

اکنون گام اول حل برنامه هسته ای ایران است اگر ایران به حرف خود مبنی بر پایبند بودن به صلح آمیز بودن ایران پایبند باشد. ممکن است اتفاقات کنونی همانطور که آقای روحانی و ظریف گفته اند: ممکن است باعث ایجاد شکلی جدید از رابطه آمریکا و ایران شود.

بگذارید شفاف به اسرائیل و سایر دوستان بگویم که گام بعد این است که ما مدرک شفافی داشته باشیم که هرگونه احتمال حرکت ایران به سمت ساخت سلاح هسته ای را از بین ببرد.

فکر می کنم به صورت بالقوه این لحظه بسیار مهمی است اما این فقط یه گام است به سمت یک هدف بسیار دشوار تا مطمئن باشیم برنامه ایران قطعا صلح آمیز است.

کری در پاسخ به سوال دیگری در خصوص تحریم‌های ایران گفت:‌ نتانیاهو دوست من است و برای او احترام زیادی قائل هستم و هفته ای چندبار با او صحبت می کنم و درباره برنامه هسته ای ایران هم چندبار با ایران صحبت می کنم. اما مقداری اختلاف نظر داریم. در مرحله استراتژی هیچ اختلاف نظری میان ایران و اسرائیل وجود ندارد و ما می خواهیم ایران سلاح هسته ای نداشته باشد. امیدواریم به این سمت حرکت کنیم که اثبات شود برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است و می دانیم که عدم توافق از توافق بد، بدتر است اما حس می کنیم این توافق بدی نیست.

ایران اکنون باید تمامی تأسیسات خود را به ما نشان دهد. اراک اساسا جایی در برنامه صلح آمیز ندارد. هدف آمریکا و اسرائیل یکی است.

وی گفت در خصوص تحریم ها هم با همکارانمان در کنگره صحبت خواهم کرد و آنها خود این  تحریم ها را گذاشتند که ما به این توافق ها برسیم. اگر آنها بخواهند مجددا ایران را تحریم کنند اوباما این امکان را دارد که تحریم ها را وتو کند. البته من فکر می کنم که کنگره به این سمت حرکت نخواهد کرد و فکر می کنم کنگره آمریکا در این مسیر شریک خوبی برای ما خواهد بود.

ظریف در جمع خبرنگاران ایرانی: حق غنی سازی در معاهده NPT برای ما ثابت است و لازم نیست کسی آنرا به رسمیت بشناسد/ توقف غنی سازی 20 درصد

وزیر امور خارجه کشورمان با حضور در میان خبرنگاران ایرانی گفت که برنامه غنی‌سازی ایران به روال گذشته ادامه پیدا خواهد کرد اما تحریم‌ها به تدریج کاهش خواهند یافت.

محمد جواد ظریف، در نشست خبری با گزارشگران ایرانی حاضر در ژنو گفت: “از هدایت ها و حمایت های مقام معظم رهبری و از حمایت و هدایت رئیس‌جمهور تشکر می کنم.”

“امروز شاهد این بودیم که مقاومت مردم ایران و پذیرش فشارهایی که به صورت غیرقانونی و غیر عادلان بود، به ثمر نشست و جامعه جامعه جهانی شاهد این واقعیت بود که برای بار دوم در ظرف دو هفته وزرای امور خارجه قدرتمندترین کشورهای دنیا برای مذاکره با خدمتگذاران شما به ژنو سرازیر شدند.”

“مذاکرات که بسیار دشوار بود و تلاش زیادی را از همکاران بنده گرفت.  نهایتا مجموعه به این نتیجه رسیدند که تنها راه برخورد با مردم بزرگ ایران احترام متقابل و موضع برابر است.”

“برنامه هسته ای ایران ادامه دارد و مورد شناسایی قرار گرفته است.”

“حق مردم ایران به نسبت به فناوری صلح آمیز هسته‌ای حقی است که در معاهده منع گسترش به عنوان  یک حق غیرقابل انتزاع به رسمیت شناخته شده در توافق امروز، این برنامه ادامه پیدا می کند.”

“به تدریج تمامی تحریم‌ها  که به بهانه برنامه هسته‌ای وضع شده بود رفع می شوند.  با یک شروع جدی در شش ماه آینده و با مذاکراتی که به سمت رفع کلیه تحریم  حرکت خواهیم کرد درعین حفظ برنامه غنی سازی آن را ادامه نیز خواهیم داد.”

وی در ادامه افزود: “تولید اورانیوم غنی شده 5 درصدی به شکل گذشته در کشور ادامه دارد. هیچ یک از مراکز غنی سازی از جمله فوردو و نطنز  و آب سنگین اراک با همین وضعیت کنونی ادامه می بابد. هیچ ماده ای از کشور خارج نمی شود و تمام مواد غنی شده در کشور می ماند وهیچ تحریمی اضافه نمی شود و تحریم های موجود هم کاهش می یابد. دسترسی ایران به منابع مالی که به ناحق سلب شده بود به ایران بازمی گردد. “

“دو سه هفته شرایط اجرای توافقنامه طول می کشد و انشاالله شاهد وضعیت جدید خواهیم بود. مهمتر از همه این است که برنامه هسته ای ایران به سمت عادی شدن می رود و بحرانی که فقط بدخواهانن به آن دامن می زدند و در هفته های گذشته دیدیم که چگونه دست و پا می زدند که توافق نشود، این بحران به سمت فروکش شدن می رود. خواسته بدخواهان این مردم به سنگ خورده است و دیدیند که نمی توانند با دروغ ،جوسازی و فریب مانع پخش واقعیات درباره مردم بزرگ ایران شودند و این به نظرم موفقیت بسیار بزرگی است که تمامی تلاش‌های سردمداران رژیم صهیونیست برای وارونه نشان دادن برنامه هسته ای و چهره مردم بزرگ ایران به تدریج در حال خنثی شدن است.”

“ما آثار اولیه این را در حرکت امروز مشاهده کردم و دیدیم که این قدرتی که ادعا می کرد می تواند افکار عمومی را کنترل کند، معلوم شد که پوشالی است. من امیدوارم با همبستگی اجماع و همدلی که مهمترین ضرورت ما برای رسیدن به اهدافی که مقام معظم رهبری و مردم تببین کرده بودند است به نتیجه برسیم و امیدوارم همه مردم و گروه های سیاسی فرصت را فراهم کنند که به سمت رفع فشارهایی که با ناحق تحمیل شده حرکت کنیم و حتی یک لحظه غفلت نکنیم.”

“این توافقنامه یک برنامه عمل است که در چهار صفحه است و در سه مرحله تدوین شده: اهداف، اقدامات متقابل اولیه و گام نهایی. هم در قسمت اهداف و  هم در بخش گام نهایی برنامه غنی‌سازی ایران به رسمیت شناخته شده است.”

وی درباره ضمانت اجرایی برای این توافقنامه گفت: “ضمانت اجرایی شامل یک کمیسیون مشترک ایران و 1+5 است که نسبت به اجرای توافق نظارت می‌کند. این یک قدم شش ماهه است و ما این گام را به عنوان یک هدف مقطعی شروع نکردیم بلکه بلند مدت است.  تمامی اقداماتی که در گام اول انجام می شود، قابل بازگشت هستند در صورتی که ما بدقولی و نقض عهد از طرف مقابل ببینیم امکان بازگشت وجود دارد، البته ساز و کار رسیدگی که در توافق دیده شده را هم استفاده خواهیم کرد. این به معنای آن نیست که اگر طرف مقابل به تعهداتش عمل نکرد، ما یک طرفه به این توافق عمل کنیم. “

“ما با هدف رسیدن به یک راه‌حل جامع وارد این روند شدیم و این آمادگی را داریم که اگر خدایی نکرده به این نتیجه برسیم که طرف مقابل نمی‌خواهد از این فرصت استفاده کند برگردیم. من به این باور رسیدم که طرف مقابل همه راه های غلط را طی کرده و باید از روشی صحیح استفاده کندکه از مسیر انتخابات اخیر باز شده. من همانطور که بارها گفتم، حق غنی سازی ایران در معاهده منع گسترش یک حق مسلم است و این سند هم غنی سازی را به رسمیت می شناسد.”

“کشورهایی که فشارهایی را بر مردم ایران به خاطر این حق وارد کرده بودند باید این فشارها را متوقف کنند. برنامه غنی سازی ایران همیشه ادامه دارد این برنامه بدون فشار بین المللی است و هیچ کس نمی تواند این برنامه را متوقف کند.”

“مرحله اول اقدامات قابل بازگشت است. تحریم ها کاهش می‌یابند و تحریم جدیدی اضافه نمی شود. ما لغو همه تحریم ها را خواستار هستیم، البته در یک برنامه بلند مدت من از همه می‌خواهم که حتما تلاش کنند که فضاسازی رسانه‌ای صورت بگیرد. این تلاش‌ها به خاطر این است که ما در هفته های اخیر در فشارهای تبلیغاتی بودیم و در برخی کشورهای غربی گروه های فشار نقش عمده ای دارند.”

وی در ادامه گفت: “سند نسبت به هفته قبل تغییری نکرده.  همانی سندی است که خودشان می گفتند معامله قرن است. مقاومت مردم برخلاف اینکه دیگران نمی‌خواستند، به نتیجه رسیده است. آنچه که نتانیاهو را عصبانی کرده است، همین است.”

وی درباره سند توافقات و نیز اظهارات جان کری درباره عدم شناسایی حق غنی‌سازی ایران گفت: “سند هم منتشر خواهد شد. من کاری به اظهارات دیگران ندارم. آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند که حقی به نام غنی‌سازی را به رسمیت نمی‌شناسند بلکه برنامه‌ها را به رسمیت می‌شناسند.”

“تفسیر آمریکا از ان‌پی‌تی مورد قبول جامعه بین المللی نیست و همیشه آمریکایی‌ها تفسیرهای منحصر به فردی از قوانین دارند.  ما نمی خواهیم کسی این احساس را داشته باشد که برنامه هسته‌ای ایران اهداف غیر صلح آمیز دارند.  براساس سندی که ما توافق کردیم برخی تحریم ها کاملا برداشته می شوندتحریم طلا، پتروشیمی، خودرو، فلزات گرانبها کاملا برداشته می شوند. برخی تحریم ها هم افزایش پیدا نمی کند امکانات دسترسی ایران به امکانات بانکی فراهم می شود.  منابع مالی هم آزاد می‌شوند.”

اوباما: ایران باید نظارت‌های سختگیرانه‌ای‌‌ را بپذیرد

 رئیس‌جمهور آمریکا نیز دقایقی پس از امضاء توافقنامه ایران و 1+5 تأکید کرد که ترجیح اول وی حل این مسئله به‌طور صلح‌آمیز بوده است و تنها دیپلماسی می‌‌تواند راه‌حلی پایدار برای برنامه اتمی‌ ایران به بار آورد.

به گزارش  به نقل از رویترز، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا پس از توافق ایران با گروه 1+5 اظهار داشت: من اوایل پاییز امسال با رئیس جمهور روحانی تلفنی گفت‌وگو کردم.

وی در ادامه با اشاره به “دیپلماسی سختی را دنبال کرده‌ایم”، گفت: امروز آمریکا به‌همراه هم‌پیمانان خود اولین گام را برای پرداختن به برنامه اتمی‌ ایران برداشتند.

رئیس جمهور آمریکا تأکید کرد که ترجیح اول وی حل این مسئله به‌طور صلح‌آمیز بوده است و تعهدات امروز ایران راه ایران را به‌سوی بمب قطع می‌کند.

اوباما همچنین افزود: اتحاد جهانی‌ امروز آشکار است. آمریکا و هم‌پیمانانش پذیرفته‌اند که تسهیلات اندکی‌ را در مورد تحریم‌ها به اجرا دربیاورند و اگر ایران در مدت این 6 ماه به تعهداتش عمل نکند ما تسهیلات را حذف خواهیم کرد.

وی در ادامه اظهارات خود گفت: ایران مانند هر کشور دیگری می‌تواند به انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز دستیابی داشته باشد. اما به‌خاطر گذشته ایران باید نظارت‌های سختگیرانه‌ای‌‌ را بپذیرد.

رئیس جمهور آمریکا همچنین اظهار داشت: طی‌ چند سال گذشته کنگره همراه خوبی‌ در وضع تحریم‌های قوی علیه ایران بوده و ما به همکاری با کنگره ادامه می‌دهیم.

اوباما خاطرنشان کرد :در نهایت تنها دیپلماسی می‌‌تواند راه‌حلی پایدار برای برنامه اتمی‌ ایران به بار آورد. گام اولی‌ که ما امروز برداشتیم جامع‌ترین گام ماست از زمانی‌ که من رئیس جمهور شدم.

وی در ادامه افزود: الآن وقت اعمال تحریم‌های جدید به‌ضرر ایران نیست.

رئیس جمهور آمریکا بار دیگر تأکید کرد که آمریکا به نگرانی‌های هم‌پیمانانش به‌خصوص اسرائیل و کشورهای خلیج فارس توجه می‌کند


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۸
برچسب ها:

You cannot copy content of this page