کنجکاوی برای تماشای تصادف

دسته: حوادث
۳ دیدگاه
یکشنبه - 8 دی 1392

تجمع افراد عادی در اطراف حوادث و تصادف ها تقریبا تبدیل به یک مسئله معمول شده و شاید ریشه در مسایلی چون کنجکاوی انسان و غیره دارد، برخی نیز برای کمک به مصدومین در صحنه حضور می یابند.

ولیکن متاسفانه بیشتر افراد تجمع کننده با اقدامات اولیه درمانی و کمک های اولیه و همچنین آموزش های کاهش آسیب های حوادث ناآشنا بوده و فقط باعث شلوغی محل حادثه می شوند.

IMG_10000007423

 این مسئله به ظاهر ساده برخی موارد شرایط بسیار  دشواری برای مصدومین و نیروهای امدادی ایجاد می کند و بستری نیز برای حوادث بعدی می شود.

 افراد تجمع کننده با رها کردن وسایل نقلیه در محدوده حادثه باعث دشوار شدن شرایط امدادرسانی گردیده و فرصت های بسیار با اهمیت اولیه در حوادث و نجات مصدومین را که به دقایق طلایی مشهور هستند را از بین می برند.

تهدیدها، صدمه و آسیب افراد تجمع کننده بر اثر برخورد وسایل نقلیه عبوری و یا برخورد اشیا و سایر موارد نیز از مسایلی است که کمتر از سوی این افراد توجه می شود.

 افراد ناآگاه و کنجکاو، معمولا از فاصله چند متری تا چند ده متری اطراف محیط حادثه به تماشای حادثه می پردازند این در حالیست که در برخی حوادث پرتاب اشیا و  انفجار تا یکصد متر و بیشتر باعث صدمه افراد می شود.

پدیده زشت و زننده تری که در سال های اخیر با رشد علم و تکنولوژِی به این رویه افزوده شده فیلم برداری توسط دوربین موبایل ازسوی برخی افراد عادی از لحظه های درد و تالم مصدومین حوادث است که با توجه به آموزه های اخلاقی و عدم رضایت احتمالی  مصدومین بسیار زشت و ناپسند است.

خلاصه کلام اینکه تجمع بیهوده در محل حوادث علاوه بر دشوار نمودن فعالیت امدادگران در برخی موارد زمینه صدمه به افراد تماشاچی را فراهم نموده و امیدوارم با فرهنگ سازی زمینه عدم تجمع بیهوده در حوادث فراهم گردد.

شایسته است نهادهای آموزشی و مسئولان دست اندرکار شهرستان نیز  با برپایی جلسات آموزشی در مساجد، مدارس، و دیگر مکان های عمومی نسبت به تفهیم مخاطرات این تجمع ها و همچنین آموزش های اولیه برخورد با حوادث اقدام نمایند.                                                                                                                            سیدعلیرضا ناظری بافقی


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۰
برچسب ها:
دیدگاه ها
sa این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه 8 دی 1392 - 10:52 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

واسه یه بار هم که شده راستشو بنویسید.شما که اونجا نبودی

فتاحی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 9 دی 1392 - 9:07 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

علیرضا جان من با شما کاملا موافقم ولی متاسفانه این رفتارهای ناشایست بخصوص فیلمبرداری نه تنها در شهر ما بلکه در همه جا رایج شده ومردم عزیزمون به جای کمک کردن مزاحمت ایجاد میکنند

ماشالله شمس الدینی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 9 دی 1392 - 11:21 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام
به مومضوع بسیار مهمی اشاره نمودید واقعأ چه عادت زشتی بین بعضی از مردم رایج شده .
حالا اگه امدادگری چیزی بودن مشکلی نداشت به فرمایش شما اکثرأ بیکار واز سر کنجکاوی دور مصدومین رو شلوغ میکنن و کار امدادرسانی رو با مشکل مواجهه میکنن.
یادمه در یه محلی تصادف شده بود عده کثیری دور مصدوم موتور سوار، جمع شده بودن و هرکدوم یه کارشناس خبره شده بودند.
موقعی که من گفتم امدادگر هستم و قصد کمک رسانی دارم بعضیاشون جمله منو به شوخی گرفته بودن و خنده کنان مانع کمک رسانی میشدن. واون جمله ای که فرمودید بعضیا از صحنه تصادف فیلم برداری میکنن، میخواهم بهشون بگم اگه خواننده این مطلب می باشند به عرضشون برسونم یک لحظه خودشونو جای اون مصدوم تصور کنن ببینن این کار پسندیده وخوبیه بعد اقدام به فیلم گرفتن بکنن. باور کنید حالا حالاها مونده تا بعضیا متوجه اعمال ناپسند خودشون بشن .
از شما به خاطر طرح موضوع بسیار تشکر وقدردانی مینمایم.

You cannot copy content of this page