پنج شنبه ۱۰ام فروردین ۱۳۹۶ ۰۶:۵۹:۱۳ بعد از ظهر

به عمل کار برآید به سخندانی نیست

کد خبر: 33772
تعداد بازدیدکننده: 116
تاریخ: ۲۱ دی ۱۳۹۲

1-007

سعدیا گرچه سخندان و مصالح گویی                       به عمل کار برآید به سخندانی نیست

شاید اولین چیزی که با خواندن بیت بالا به ذهنتان بیاید این باشد که بیت اشتباه نوشته شده و درست آن سخنران و سخنرانی است . اما در حقیقت اینچنین نیست و بیت کاملا درست نوشته شده است . در مورد اینکه واژه سخنران چگونه وارد زبان ما شده حرف ها و حدیث های زیادی وجود دارد اما آنچه مسلم است این است که در حدود هشت قرن پیش چنین واژه ای اساسا یا وجود نداشته و یا کاربرد نداشته و هرچه هست جدید التاسیس می باشد . بگذریم …

اما آنچه مضمون اصلی بیت است اهمیت دارد چیزی که همه ما چه شهروندان و چه مسئولان گاه و بی گاه گرفتار آن می شویم همین سخن سعدیست . ما همه خوب حرف می زنیم . خوب قول می دهیم و خوب اعتماد دیگران را جلب می کنیم اما پای عمل که به میان می آید آرام آرام به گوشه ای خزیده و خود را زِ میدان عمل می رهانیم . در قرآن و مفاهیم اسلام به شدت این کار نهی شده است به عنوان مثال در آیه ۲ سوره مبارکه صف خداوند می گوید : یا ایّها الّذینَ آمَنوا لِمَ تَقولونَ ما لا تَفعَلون . ای کسانی که ایمان آورده اید چرا می گویید آنچه را که انجام نمی دهید ؟

واقعا تا کنون به این مسئله ی مهم اندیشیده اید ؟چه بسیار که دیگران را به کار نیکی دعوت می کنیم حال آنکه خود نه . چه بسیار اصلاحاتی که در زبان و کاغذ انجام می دهیم اما در عمل نه . چه بسیار شهر هایی که آباد می کنیم اما در وقت کار نه . چه بسیار امید هایی که بیهوده زنده می کنیم اما در پای اجرا نه و چه بسیار های دیگر که اگر خداوند در روز قیامت از ما سوال کند تنها دست خالیمان را داریم که به او نشان دهیم و تنها حقیقت موجود این است که با حرف هایمان خود را فریب داده ایم و فراموش کرده ایم که خدا را نمی توان فریب داد .

بهتر است همه ی ما در هر زمان و هر مکانی به یاد داشته باشیم که هیچ کاری و هیچ مشکلی هرگز با حرف درست نخواهد شد و این امر در مورد آنان که که مخاطبان گسترده ای از مردم دارند سنگین تر است و اگر وعده ای دهند و خواستند با حرف چیزی را درست کنند باید جواب تک تک سخنانشان را بدهند هر چند در این جا کسی بازخواستشان نمی کند اما قطعا فردایی خواهد بود . مصادیقی برای این بیت در حوادث چند سال اخیر بافق خودنمایی می کنند . کافی است تنها برای مثال به اطلاعیه های روزشماری گازرسانی نگاهی بیندازید خود گویای تمام ماجراست . من بیش از این اظهار نظر نمی کنم . اما صرفا جهت یادآوری می گویم ما هم مقصریم زیرا همه چیز را به راحتی می پذیریم  . . .

راستی تا یادم نرفته تا حالا دقت کردین این بیت در شهر ما کجا نوشته شده ؟! اگه کمی دقت کنین حتما این بیت سعدی رو در حسینیه امام زاده عبدالله بر روی آخرین پله ی منبر حسینیه به صورت حک شده می بینین . برداشت آزاد !

علی محمد برزگری بافقی

۱۴ نظر

  1. سلام بر آقای برزگری هم فامیل خودم

    خسته نباشی
    و
    موفق باشی

  2. همراه می‌گه:

    سلام.هم نوشته جالبی بود هم دقت دوست عزیز که با این ریز بینی روی پله منبر را دیده.علت عقب ماندگی بافق هم عمل نکردن مسئولان به وعده است هم مهمتر از ان بیخیالی مردم بافق.متاسفانه جماعت همشهریان عزیز با تمام احترامی که برایشان قائلم فقط فکر حل مشکل شخصی خودشان هستند.و دوم انکه عده ای تنگ نظرند و متاسفانه نسبت به پیشرفت همشهری خود حسود.

  3. عباس ابراهیمی خوسفی می‌گه:

    سلام بر جوانان سلام بر جوانانی علی محمد بنویس شاید کسی گوش نکند ولی بنویس که در پیشگاه وجدانت آسوده خاطر باشی

  4. ع.الف.حسین اباد می‌گه:

    سلام.عالی بود آقای برزگری.انشا,ا…همیشه موفق باشید .

  5. سامان می‌گه:

    همشهریان عزیز سلام قبلا می گفتن بافق بزرگتر نداره ولی باید بگم مشکل ما اینه که بافق کوچکتر نداره یعنی همه خودشونو بزرگتر می دونن و حرف هیچکس رو قبول ندارن لذا فقط فکر می کنن سخندان و مصالح گو هستند ولی عملی در کار نیست

  6. دوست می‌گه:

    خیلی جالب بود. عجب دقتی!!!!!!!!! موفق باشی

  7. همشهری می‌گه:

    واقعا گل گفتی

  8. احمد می‌گه:

    گفتی رو پله منبر نوشته یعنی هر سخنرانی که بالا میرود روی این نوشته پا میگذارد ؟ خوب پس دلیلش مشخص شد چرا به عمل نمی انجامد

  9. کاملی می‌گه:

    سلام بر جوانان سلام بر جوانانی چون شما علی محمد بنویس شاید کسی گوش نکند ولی بنویس که در پیشگاه وجدانت آسوده خاطر باشی

  10. سید امین رضوی می‌گه:

    کامنت ۸ نظر آقای احمد خیلی جالب بود. البته آقای برزگری جوان و نکته سنج، کلمه سخنران نیز در این بیت در برخی نسخ آمده است. سخنران به معنی شاعر و راوی در لغت نامه دهخدا و ناطق و خطیب در معین و زبان اور در عمید معنی شده که سابقه دیرینی در زبان ما دارد. البته سعدی همانگونه که خداوندگار سخن بوده و سخندان، سخنران نیز بوده است و معنی سخنران در زیر منبر بهتر معنی می دهد و منظور این است که ای خطیبی که خطابه خوب می خوانی، بدان که در هر صورت، عمل بهتر است از سخندانی. البته انچه که در نظر گرفته نمی شود همین است. سعدی در ادامه این قصیده شماره هفت خود می آورد:
    طاعت آن نیست که بر خاک نهی پیشانی
    صدق پیش آر که اخلاص به پیشانی نیست
    موفق باشید

  11. ممل می‌گه:

    سوال : آیا واقعا نویسنده جوان ما خود از این عیب بزرگ مبرا است یا اینکه فقط نوشته تا نوشته باشد و یا اینکه نسخه پیچ دیگران است … به قول مولا علی (ع) : رطب خورده منع رطب کی کند

  12. محمد برزگری می‌گه:

    سلام
    در پاسخ به آقای ممل باید بگویم این نویستده کسی است که اولین مدال علمی در سطح بین المللی برای بافق هدیه آورده

  13. ممل می‌گه:

    در پاسخ به اقای محمد برزگری باید بگویم که جواب شما هیچ ربطی به سوال اینجانب نداشت زیرا در مثل مناقشه نباشد باید بگویم که (( ملا شدن چه آسان آدم شدن چه مشکل )) و این بحث بالا مصداق ملا شدن وآدم شدن است که در روزگار غریب فعلی چه بسا افرادی تا بالاترین مدارج علمی می رسند ولی بویی از آدمیت نبرده اند که اگر شما این حرف مرا قبول ندارید تا خیلی متعصب به آقای نویسنده هستید یا کم اطلاع از وضع موجود بشریت