مهمترین مسایل و مشکلات روستای بساب بافق

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - 2 بهمن 1392

داود ایزدی یزدان آبادی، در گفت و گو با خبرنگار “بافق فردا”، عنوان کرد: شكل روستای بساب به صورت طولي و تجمعي است و بافت قديم آبادی خانه هایی خشتی و گلی با سقفهاي دوري در پايين دست روستا  ساخته شده است و در سال های اخیر نیز بناهای نوین با مصالح جدیدی چون آجر و تیر آهن و با سبک و نقشه جدید در محله بالا دست ساخته شده است.

IMG_1000008769

دهیار روستای بساب بافق، ادامه داد: این روستا محصولات باغی چون پسته، بادام، انار و غیره و همچنین محصولات زراعی مختلفی چون جو، گندم و دیگر اقلام را دارد.

IMG_113277

ضرورت برنامه ریزی برای رفع مشکل اشتغال در روستاها

وی با اشاره به ضرورت برنامه ریزی برای رفع مشکل اشتغال در روستاها، افزود: عدم اشتغال دائم و مطمئن در روستاها راه مهاجرت روستائيان به شهر را هموار نموده و منجر به تخليه روستاها گرديده كه روستاي ما نيز از آن مستثنی نبوده است .

وی با تاکید بر ضرورت حمایت و همکاری مسئولین با شرکت های تعاونی در روستاها، افزود: در زمينه ايجاد اشتغال با همكاري شركت سنبله كه شركتي توزيعي_خدماتي است جهت خدمات رساني با ساكنين اقدام نموده و جهت انجام خدمات كشاورزي با استخدام نيرو برنامه ريزي نمايد .

ایزدی یزدان آبادی، عنوان کرد: باتوجه به اينكه كشاورزي در بساب به صورت سنتي انجام مي شود دهياري در نظر دارد با خريد آب و زمين از قنات و مزرعه بساب در گام نخست نسبت به ساخت مجموعه كشاورزي و دامپروري براي دهياري اقدام  و سپس نسبت به احداث مزرعه نمونه يا الگويي باروش هاي نيمه صنعتي یا آبياري تحت فشار اقدام نمايد. وی ادامه داد: با آماده ساختن زيرساخت ها از آب قنات جهت ابياري فضاي سبز و معابر و پارك ها استفاده نمود و در مصرف آب اشامیدني صرفه جويي شود.

IMG_3197

 وی یادآورشد: قنات بساب تقريبا ثانيه اي 25تا 30ليتر اب دارد و با دعوت كارشناسان جهاد كشاورزي و شيلات و انجام بررسي هاي لازم پيش بيني گرديد درصورتي كه جهت ساخت حوضچه هاي پرورش ابزيان اقدام شود سالانه ظرفيت برداشت ده تن ماهي رادارد.

IMG_3161

وی افزود: مزرعه و کشتزار روستاس بساب داري وسعت 100هكتاريست اما چون كشاورزي به شيوه سنتي و قدیمی انجام مي شود و كشاورزان نیز عموما مسن و قدرت كافي  جهت انجام خدمات زراعي ندارند اکنون چندان با صرفه نيست.

وی خاطرنشان کرد: سال ها پیش كارخانه تولیدی با نام «كرمان ماكارون» در اين روستا فعال بوده و حدود 15 نفر در این مجموعه به صورت مستقيم مشغول به فعاليت بوده اند که متاسفانه عدم مديريت صحيح در اين واحد منجر به تعطيلي آن گرديده و ضربه  محكمی به اشتغال اين روستا وارد آمد. وی افزود: بساب روزگاري داراي دو مركز آموزشي ابتدایی و راهنمایی بوده است که هم اكنون تنها دبستان شهيد مصطفي خميني (ره) دایر مي باشد.

ایزدی یزدان آبادی، عنوان کرد: شوراي اسلامي و دهياري بساب جهت ساماندهي روستا در زمينه رفع مشكلات مختلف ورزشي، تفريحي، بهداشتي و آموزشي، ايجاد فرصت شغلي مناسب، و بهره بري بهينه از منابع برنامه های مختلفی دارد.

منطقه سبز دشت هيچگونه سالن ورزشي ندارد

دهیار روستای بساب، ادامه داد: منطقه سبز دشت هيچگونه سالن ورزشي ندارد و اداره ورزش و جوانان تا کنون براي جوانان و نوجوانان روستایی هیچگونه سالن ورزشي نساخته است.

وی با اشاره به این مطلب که با وجود اختصاص زمین هنوز اقدام قابل توجه ای انجام نگردیده، افزود: با وجود پيگيري هاي زياد برای مناسب سازی زمين هاي خاكي موجود نیز کاری انجام نشده و این زمین ها نیز شرايط مطلوب و مناسبی ندارد.

 وی گفت: امیدواریم با همكاري مساعدت مسئولين شهرستان، دهياري و شوراي اسلامي بساب كار ساخت یک سالن ورزشی مناسب  بزودی آغاز تا بستر مناسبی برای ورزش جوانان روستایی فراهم گردد و شاهد کاهش احتمال آسيب ديدگي نوجوانان و و جوانان نمان در هنگام بازي فوتبال در خيابان ها باشيم و همچنین زمینه جلوگیری از معضل هايي اجتماعی چون اعتياد و… غیره باشیم. وی با اشاره به ضرورت ایجاد برنامه ریزی ورزشی برای اقشار مختلف، افزود: همچنین برنامه هایی نیز برای ورزش بانوان ساكن روستا مدنظر داریم.

اهمیت امکانات تفريحي برای کودکان و نوجوانان روستایی

این دهیار، با اشاره به اهمیت امکانات تفريحي برای کودکان و نوجوانان روستایی و ضرورت مساعدت مسئولین در این زمینه، اظهار کرد: ساماندهي، تجهيز و درخت كاري پارك فعلی كودك با وسايل ايمن و مناسب كودكان از دیگر نیازهای در دستورکار است.

وی افزود: ايجاد طرح پارك و تفريح گاه تپه اي «هلال بساب» كه درختكاري اوليه ان توسط اعضاي هلال احمر بساب شروع و انشاا… بخش به بخش پيش خواهد رفت .

این مسئول، در مورد مسائل بهداشتي روستا و منطقه عنوان کرد: پيگيري هايي درخصوص استخدام پزشك دائم انجام شده و اميدواريم ديگر شاهد عدم حضور پزشكان محترم در مركز درماني بساب نباشيم .

وی افزود: در زمينه ساخت منزل پرستاري اين مركز نقشه مربوطه تهيه شده است مقداري مصالح و اعتبار جهت ساخت و ساز پيش بيني شده انشاا… باحمايت و مشاركت شبكه بهداشت و درمان بافق شروع و تكميل خواهد شد.

ایجاد مرکز اورژانس 115 در اين منطقه جهت انجام خدمات فوري پزشكي بسیار ضروری است

وی با اشاره به عبور جاده کوهبنان-بافق از کنار این روستا و حوادث این جاده، خاطرنشان کرد: با توجه به اينكه پراكندگي روستا ها نسبتا زياد است و اين درمانگاه مجاز به اعزام پزشك و پرسنل به ساير روستاها به غير از برنامه سياري نمي باشد ایجاد مرکز اورژانس 115 در اين منطقه جهت انجام خدمات فوري پزشكي بسیار ضروری است

وی افزود: شوراي اسلامي و دهياري بساب جهت تحقق اين مهم و استقرا اورژانس در این منطقه آماده همه نوع همکاریست و از مسئولين دست اندرکار تقاضای مساعدت داریم .

وی بیان کرد: جهت غني سازي اوقات فراغت برنامه ريزي براي ساعات ازاد جوانان و نوجوانان و ساكنين مذاكره با بخشدار شهرستان انجام گرفته انشاا… نسبت به تاسيس مركزدائم قرآني، علمي پژوهشي  فرهنگي و دفتر پرورش فكري كودكان و نوجوانان و کتابخانه اقدام نماييم و با تجميع كانون ها و تشكل هاي فعال در روستا بتوان به توسعه فعاليت ها و بهره مندي بيشتر و بهتر ازتوانمندي انها استفاده گردد .

  وی عنوان کرد: برنامه ريزي جهت طراحي در زمينه مبلمان روستايي موافق با فرهنگ اصيل روستايي مورد توجه است . انشاا… باتوجه به كمك كارشناسان محترم فرهنگي و عمراني بتوان به گونه اي مناسب موافق بافرهنگ روستا جهت ساخت و ساز اقدام نماييم .

بافت تاریخی این روستا شامل پیر، حمام قدیمی و غیره نیز نیاز به تعمیر، مرمت و بهسازی دارد

وی خاطرنشان کرد: بافت تاریخی این روستا شامل پیر، حمام قدیمی و غیره نیز نیاز به تعمیر، مرمت و بهسازی دارد و انجام این مهم مساعدت مسئولین بوِیژه میراث فرهنگی را می طلبد.

روستای بساب در منطقه سبزدشت از توابع بخش مرکزی شهرستان بافق در فاصله 95 كيلومتري شهر بافق و مسافت  حدود 225 كيلومتری مركز استان واقع گرديده است.

این آبادی در  تابستان آب و هوايي نسبتا گرم و خشك و در زمستان تا حدودی سرد است و از امكانات و زیرساخت هایی چون، آب شرب لوله کشی، تلفن و برق برخوردار است.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۹۰۹
برچسب ها:

You cannot copy content of this page