وجود مرکز مشاوره دائمی خانواده برای مردم بافق، ضروری است

دسته: فرهنگی، هنری، مذهبی
بدون دیدگاه
پنج‌شنبه - 3 بهمن 1392

به گزارش مرکز اطلاع رسانی شرکت سنگ آهن مرکزی، دکتر زارعی، دکترای مشاوره خانواده و مسئول برنامه ریزی جلسات مشاوره و سخنرانی های ارتقاء کیفیت زندگی کارکنان، در گفتگو با مرکز اطلاع رسانی شرکت درباره اهداف و برنامه های این جلسات گفت: با توجه به اهتمام مدیریت شرکت سنگ آهن و معاون منابع انسانی و اموراجتماعی نسبت به ارتقاء کیفیت زندگی کارکنان شرکت ، با انجام نیاز سنجی های اولیه و رایزنی های مختلف ما بین بنده و آقای مهندس میرزائی معاون منابع انسانی در شهریور ۹۲ قرارداد تحقیقاتی تحت عنوان “شناسایی نیازهای روانی – اجتماعی و انجام مشاوره به منظور توانمندسازی ، غنی سازی و بهبود کیفیت زندگی کارکنان شرکت سنگ آهن و خانواده هایشان از طریق طراحی و اجرای برنامه های آموزشی مورد نیاز” از طرف کمیته تحقیق و پژوهش منعقد و مورد تصویب قرار گرفت، براساس این قرارداد ما میبایست طی شش ماه برنامه ریزی لازم برای اجرای ۴۰ سخنرانی و کارگاه آموزشی را فراهم کنیم. موضوعات سخنرانی ها تعیین شد، و خوشبختانه با تمهیدی که در این سلسله سخنرانی ها صورت گرفته، سخنران از حالت متکلم وحده خارج شده و با ارائه سرویس پیامک و جلسات خصوصی مشاوره نکات مبهم بررسی و در بسیاری موارد، مشکلات بطور مستقیم ارائه و حل شده است.

وی درباره آمار عملکرد ۴ ماهه برگزاری این جلسات مشاوره گفت: از مهرماه سال جاری تاکنون ۱۹ سخنرانی بطور متوسط ۹۰ دقیقه ای برگزار شده که بیش از هفت هزار شرکت کننده داشته و به طور متوسط ۳۵۰ نفر برای هر جلسه شرکت داشته اند که آمار قابل قبولی است. همچنین به بیش از ۲۰۰ پیامک جوابگویی شده و نیز۱۴۰ جلسه مشاوره خصوصی برای خانواده های کارکنان شرکت سنگ آهن شامل مشکلات کودکان نظیر بیش فعالی، ناخن جویدن، شب ادراری و همچنین مشکلات خانواده نظیر ناسازگاری، عدم تفاهم، خیانت، دلسردی، تحصیل، اعتیاد، اختلال شخصیت، مشکلات جنسی و طلاق برگزار شده است. نکته جالب اینکه از ۱۲ مورد مشاوره طلاق، ۱۱ مورد آن به مصالحه رسیده است.

دکتر زارعی، علت بالا بودن طلاق را عدم شناخت و عدم استفاده از مشاور روانشناس خانواده دانسته و افزود: در میبد، ما با همکاری و مساعدت واعظان و روحانیون ارجمند که در جلسات وعظ و سخنرانی، مردم را به مشاوره قبل از ازدواج و بعد از آن تشویق کردند، توانستیم گام بزرگی در جهت باز شدن فرهنگ مشاوره و تاثیرات مثبت آن در زندگی خانوادگی و در نتیجه پائین آمدن آمار طلاق برداریم. با این دیدگاه اگر به بافق بنگریم، می بینیم واقعا شهر محرومی است. شاید وضع مالی مردم خوب باشد، اما کارهای زیادی برای ارتقاء کیفیت زندگی میبایست صورت گیرد . دیده ام بسیاری از مردم با یک پیامک، روند زندگیشان تغییر کرده، خانمی در صدد طلاق بوده و حتی دادخواست نیز داده بوده است، اما با شرکت در دو جلسه مشاوره، پیامک داده که دریافته ام این من بودم که در زندگیم اشتباه میکردم و دادخواست طلاقش را پس گرفته و روش زندگیش را عوض کرده است. شهری با این جمعیت حتما به حضور مشاوران خانواده بصورت دائم نیاز دارد. بنده در دفتر مشاوره شرکت سنگ آهن واقع در ساختمان آموزش و پژوهش شرکت در آهنشهر پنجشنبه (ازساعت ۱۶ لغایت ۲۱) و جمعه های هرهفته (از ساعت ۸ صبح تا ۲ بعدازظهر) پاسخگوی مراجعین میباشم. همچنین در این مدت با اشتیاق جواب پیامک های مردم را داده و هیچ خستگیی را احساس نمیکنم، چرا که از امام حسین (ع) روایت است: نیاز مردم به شما از نعمات خداست، از آن خسته نشوید. ما پیش از این همین جلسات را در زندان یا شهر یزد داشتیم اما هیچوقت به این گستردگی (شامل جلسات عمومی، مشاوره خصوصی و پیامک)نبوده است.

وی در مورد سطح رضایت از جلسات سخنرانی و مشاوره گفت: طبق نظرسنجی که از طریق پرسشنامه از شرکت کنندگاه اخذ شده است، بیش از ۹۰ درصد رضایت کامل داشته اند و این نشانه نیازمردم به مطالب ارائه شده است و دلیل اینکه توانسته این سطح رضایت را جلب کند این است که شرکت کنندگان از این مباحث، استفاده های عملی کرده اند.

دکتر زارعی درباره برگزاری جلسات در سال آینده و مباحثی که بدان پرداخته خواهد شد گفت: وقتی میخواهید از عملکرد یک سیستم آگاه شوید، ابتدا تحریکی به آن وارد کنید و منتظر پاسخ باشید. تا بحال با سلسله مباحث صورت گرفته به حساسیت مردم در ضرورت بازنگری سبک زندگی و مسائل خانواده و نقش آن در تربیت فرزندان افزوده و آنرا محک زده ایم. طبیعی است بازخورد آن نیز نشان از نیاز جدی مردم به دریافت آگاهیهای لازم در این زمینه دارد. در این راستا دو هدف را دنبال کرده ایم، نخست اینکه در قالب سخنرانی ها و جلسات مشاوره ، آگاهیهای لازم را ارائه کرده و بازخورد آنرا بگیریم و دوم پس از اطلاع از نیازهاٰ، آسیبهای جامعه کارکنان و خانواده های شرکت سنگ آهن و تحلیل بازخوردها، به دسته بندی و تعیین اولویت آنان پرداخته تا ان شا ءالله پس از ارائه به مدیریت شرکت و کسب نظر و موافقت ایشان، برنامه سال بعد را بر این مبنا هدفگذاری و اجرا کنیم.

وی ادامه داد: در دو ماه پیش رو و با پایان مطالب در باره تربیت کودک، از ابتدای بهمن ماه بحث تربیت نوجوان ، جوان و مسائل پیرامون آن را در دستور کار داریم. مباحثی از قبیل خانواده، خیانت و مشکلات جنسی نیز در این دو ماه ارائه خواهد شد. کتابی هم چاپ شده که ۵۰۰ جلد از آن خریداری شده تا بین کارکنان شرکت توزیع گردد. از پیشنهادات ما به معاون منابع انسانی شرکت پیگیریِ دراختیار گذاشتن فایل سخنرانی ها به کارکنان و دایر نمودن کلینیک مشاوره در سال آتی است.

وی در ادامه مشکلاتی از قبیل روابط سرد و خشک زوجین، عدم تفاهم، بی مسئولیتی شوهر، مشکلات جنسی، دخالت دیگران، خیانت همسر و مشکلات فرهنگی را از عمده مشکلات مراجعین دانست و اظهار داشت: بنظر بنده مهمترین کار اولیه ای که باید فرهنگ آن در شهر رایج شود همکاری و مساعدت ائمه جماعات و واعظان محترم بر الزام خانواده ها به مشاوره قبل از ازدواج در قالب دستورات اسلام بعنوان شرط ثبت ازدواج در دفاتر رسمی است. در این صورت است که بفضل الهی میتوانیم نوید زندگی خانوادگی موفق و پرورش فرزندانی صالح را تضمین کنیم.

وی در پایان از مساعدت و راهنمائی مدیریت شرکت سنگ آهن ، معاون منابع انسانی و اموراجتماعی ، اعضای کمیته تحقیق و پژوهش ، روابط عمومی ، آموزش و توسعه منابع انسانی ،حراست و انتظامات و سایت خبری شرکت در شروع فعالیتی ارزشمند و ان شاء الله استمرار موثر و اثربخش آن تقدیر و تشکر نمود.

لازم به ذکر است سامانه پیامکی دکتر حسن زارعی برای دریافت سوالات و مشکلات خانوادگی به شماره ۱۰۰۰۶۳۹۱ و سامانه پیامکی مهندس میرزایی معاون منابع انسانی و اموراجتماعی برای دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات از نحوه ، زمان و موضوعات مورد بحث به شماره ۱۰۰۰۹۱۳۱۵۲۴۷۶۱ اعلام میگردد.

همچنین اولین جلسه (شیوه های برقراری ارتباط موثر با نوجوانان ) با سخنرانی دکتر حسن زارعی روز شنبه بتاریخ ۵ بهمن ماه و دومین جلسه آن با سخنرانی استاد حکیمیان روز چهارشنبه ۹ بهمن ماه در سالن همایشهای آهن شهر ساعت ۶ بعد ازظهر برگزار می گردد.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۹۲
برچسب ها:

You cannot copy content of this page