نقدی بر عملکرد بانک مهر برای متقاضیان وام

دسته: مقالات
۱۳ دیدگاه
پنج‌شنبه - 3 بهمن 1392

DO3P0551-copy-228x300
پیرامون گرفتاری متقاضیان وام بانک مهر :
اوج بی احترامی به حقوق دیگران، بی اهمیت شمردن وقت آنهاست
یکی از دوستان قدیمی با خجالت و شرمندگی، از بنده درخواست کرد بعنوان ضامن بانکی وی، چهارشنبه (دیروز) بهبانک مهر (همان موسسه قرض الحسنه بسیجیان سابق) مراجعه کنم. نکته جالب اینکه این بانک، در شیفت کاری صبح خود، به هیچ عنوان، به امور مربوط به وام متقاضیان، نمی پردازد و به دوساعت عصر از ساعت 16 تا 18 و آنهم فقط روزهای زوج، بسنده می کند.
قانون دیگری که البته بدک هم نیست، این است که این بانک، متقاضیان وام را موظف کرده است تا تمامی مدارک مورد نیاز و ضامنها و سفته و چکها و … را همزمان در بانک حاضر کند، تا پرونده به یکباره تکمیل شود. از اینرو هر پرونده ای از زمانیکه متصدی وام، پوشه مربوطه را می آورد و متقاضی شروع به نوشتن مشخصات خود در جداول خام این پوشه می کند، تا اخذ مدارک و چک و سفته و امضای ضامن و تطبیق موارد، حداقل 15 و حداکثر 30 دقیقه طول می کشد.
ساعت بانک 17 دقیقه به پنج را نشان می داد که ما وارد شدیم و از شماره انداز مربوط به مشتریان، نوبت گرفتیم و منتظر شدیم. بعد از ما نیز افراد بسیاری آمدند و از دستگاه، نوبت گرفتند. ساعت 6 یعنی بعد از یک ساعت و 17 دقیقه، متصدی بانک به شماره یکی مانده به ما رسید و گفت وقت تمام شده است، آنهایی که مانده اند، بروند و یکروز دیگر بیایند. یعنی یکساعت و بیست دقیقه عمر یک انسان، بی ارزش تر از یک برنامه ریزی ساده است؟ ما هم به اتفاق چند تن دیگر که بسیار شاکی بودند و اتفاقن از محل کار خود ـ معدن سه چاهون ـ مجوز ساعتی گرفته بودند و دائم با بازکردن کاپشن خود، به متصدی بانک می گفتند هنوز لباس کار تنمان است و یکساعت است منتظریم، بانک را ترک کردیم. وقتی خواستم اعتراضی بکنم، یکی از دوستان متقاضی وام که انگار تجربه اعتراضی را داشت گفت:” ساکت باش. در بانک … برای بی نوبتی اعتراض کردم، تا شخصن از کارمند و رئیس بانک برای این پررویی ام!!! معذرت خواهی نکردم، مدارک وام بنده را تحویل نگرفتند.”
کاش بانک مهر چاره ای برای متقاضیان وام می اندیشید. در این موقعیت اقتصادی، کسی که برای یک میلیون تومان با شرمندگی، منت کسی را می کشد تا ضامنش شود، و به بانک مراجعه می کند، آیا درست است اینگونه سرافکنده شود؟ آیا نمی توان از همان ابتدا، اعلام کرد 7 یا 8 پرونده برای امروز عصر تکمیل می شود، و از شماره پرونده فلان و یا مشتری بهمان، منتظر نباشند و برای وقت آنها اندکی، اهمیت و احترام قائل شد؟ شاید از دیدگاه بانکها، کسانی که مبالغ پایینی وام طلب می کنند، قابل احترام نیستند؟ آیا نمی توان دو متصدی امور مربوط به وام، را انجام دهند؟ دیدم که دو نفر دیگر از کارکنان همین بانک مهر را که دیروز، به ندرت مشتری داشتند و بیکار اینطرف و آنطرف را نگاه می کردند. آیا نمی توان صبح ها نیز ، حداقل یکی دوساعت، را برای متقاضیان وام، اختصاص داد، خصوصن در این ایام که متقاضی همین وامهای ریز، بسیار است؟
نکته فراموش شده در این مسئله این است، که بانکها به عنوان موسسات تجاری، نیازمند مشتری اند. این ما مشتریان هستیم که با سپردن پولمان، به بانکها قدرت اقتصادی می بخشیم و دادن خدمات و سرویس به صاحبان اصلی بانکها یعنی مردم، باید بدون هیچ منت و وقت کشی انجام گیرد. اگر مردم نباشند، و پولهای آنها از حسابهای بانکی بیرون بیاید، بانکها جز موسسات ورشکسته، هیچ نیستند، که حتی از تامین هزینه های جاری خود بر نمی آیند. به بانکهای امروزی که مثل قارچهای شیک و مدرن با کامپوزیت، از زمین بیرون می آیند در حالیکه تا یکسال قبل از آن، استیجاری بودند.
احترام به مشتریان بانک ها را باید از موسسات اقتصادی غربی آموخت. در حالیکه از همه اینها که بگذریم، رعایت حقوق شهروندی در اسلام بیشترین تاکید را داشته است. اسلام حقوقی را برای فرد برشمرده که توجه و راعیت به آنها می تواند، شناخت و بصیرت انسان را برای ایجاد ارتباط درست و منطقی با نظام، حاکمیت و همچنین در ارتباط با افراد دیگر اجتماع، افزایش دهد و موجبات سلامتی و اعتدال جامعه را فراهم کند. بهتر است مسئولان، یکبار هم شده، خود را بجای کسانی بگذارند که متقاضی وامی هستند که شاید مبلغش، نصف اضافه کاری ماهیانه اشان نباشد!

سید امین رضوی


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۶
برچسب ها:
دیدگاه ها
باهوش این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 3 بهمن 1392 - 2:55 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

اقای …..از بانک بروند بهترین بانک میشود

حيران این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 3 بهمن 1392 - 9:34 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

اينو ميگن تكريم ارباب رجوع!
همون چيزي كه تو منشور اخلاقي سازمانها و ادارات و بانكها قاب ميگيرن و جلو چشم مردم قرار ميدن.ظاهرا تكريم ارباب رجوع جاش فقط تو قاب و بس.

کلیک کن تا پول دار شی.... این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 3 بهمن 1392 - 11:29 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

آقای رضوی حرف دل ما رو زدین
من هم تجربه حضور در این بانک رو داشتم .وقتی یه سوال در مورد وام داشته باشی زورشون میاد به سوالت جواب بدن. انگار گردنشون خشک شده و نمی تونن سرشون رو بالا بیارن.
ولی اگر در همین حین دوست و آشناشون یا یه آدم مایه دار که پولش تو این بانکه وارد بانک بشه مثل فنر از جاشون بلند شده و 100 بار خم و راست میشن. این چه قانونیه که مملکت ما داره که به آقازاده وام های چند میلیاردی بدون بهره و بدون دردسر میدن ولی ما برای گرفتن فقط دو میلیون تومن وام باید هفت خان رستم را رد کنیم تا شاید گره ای از کارمون باز بشه… بافق فردا منتشر کن. ممنون

حسن٢٠۶ این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 5 بهمن 1392 - 3:21 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

ای کاش بعضی ها میفهمیدن نیت شما خیراست

parviz447 این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 5 بهمن 1392 - 6:29 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

من نمی دانم چرا وقتی برای وام میری تو فرمها باید زندگیتو بنویسی. ،،همه چیز را باید شرح بدی. مگه ادم می خواد وام خانوادگی بگیره

سید امین رضوی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 5 بهمن 1392 - 8:22 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

منم امروز که رفتم تا کار دوستمون رو که چهارشنبه درست نشد درست کنم دیدم توی فرمها، از همسر و فرزند گرفته تا درامد همسر و فرزند مجرد رو می خواستن بعلاوه میزان مخارج تحصیل و مخارج درمان و دیگر مخارج، تازه قیمت منزل مسکونی، ماشین، ودیعه اخذ شده از مغازه اتان، قیمت مغازه یا ملک دیگر، و سایر مستغلات و املاک و داراییهایتون رو می خوان واسه گرفتن یه وام دو میلیون تومنی… این دیگه از اون حرفاس. بازم خوبه از ضامنها اینها رو نمی خوانًً!!!!!!!!!!!!!!!!

مجید برزگری بافقی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 5 بهمن 1392 - 11:08 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام
موندم برای پرداخت وام با سود 20/ به بالا چرا منت سر مردم میذارن

بافقی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 8 بهمن 1392 - 8:45 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

شما هم از این بانک وام گرفتین که بعضی مطالب را چاپ نمی کنید البته حق دارید

وام گیرنده بیچاره این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 8 بهمن 1392 - 8:04 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

داستانی در مورد این بانک هم برای من پیش آمده که برای شما تعریف می کنم … در نوع خودش جالبه. من چهار قسط عقب بودم از بازپرداخت وامم. این بانک قانونی داره که اگر کسی ضامن وام گیرنده ای باشه و وام گیرنده قسطش عقب افتاده باشه، دیگه ضامن یا ضامنین نمی تونن توی این بانک ضامن کسی دیگه بشن یا وام بگیرن. اما این بانک اومده بود یکی از ضامنین بنده رو قبول کرده بود که ضامن کس دیگه ای بشه. نکته جالب و خنده دار و البته زرنگ بازی بانک این بود که بلافاصله بعد از ریختن وام به حساب شخص وام گیرنده مذکور که ضامن ما دوباره ضامنش شده بود ونه می شناسمش و نه ضامن من بوده، میزان اقساط عقب افتاده من رو یکجا از حساب طرف برداشته بودن. یارو اوومد پیش ما و گفت پول منو بده که به خاطر تو چک ما برگه شده. این از اون زرنگ بازی های بانک که ضامن مارو کشونده بود توی بانک و ضامن یکی دیگه شده بود و وامی که داده بودن اول حساب عقب افتاده ما بیچاره رو ورداشته بودن و ما موندیم و وام گیرنده دومی که کلی دعوا و مرافه که آقا ما نه حسابی با تو داریم نه تو رو می شناسیم. ولی با هزار بدبختی پولشو جور کردیم و دادیم.

فتاح این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 8 بهمن 1392 - 10:34 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

شاید حرف همه دوستان درست باشه ولی من که تو همین ماه وام گرفتم همه کارهامو صبح انجام دادم چند باری که رفتم جلو متصدی اعتبارات شلوغ بود ومردم کار وام انجام می دادن

بافقی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 10 بهمن 1392 - 6:10 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

فتاح آمار بگیر بعد خودت قضاوت کن اینها که گزارش بگیر نیستند

بی بی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 10 بهمن 1392 - 7:13 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

ماشاالله به روی وام گیرنده بیچاره 4 قسط عقب تازه توقع هم می کنید اگه بانک 4 تا مشتری مثل شما داشته باشن باید درشا تخته کنن .یه نکته دیگه مثل همین اتفاق برا ما هم افتاد ولی خدا خیرشون بده تذکر دادند که ضامنتونا عوض کنین تو این دوره زمونه برادر ضامن برادر نمیشه چه به غریبا

شهید این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 10 بهمن 1392 - 11:01 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

اقای رضوی باجه عصر انروزفقط دونفر بودند اقی فتوحی وخدامی که هرکدام کارشان فرق میکنه که گفتی دونفر دیگر بیکار بودند

You cannot copy content of this page