تپه های ماسه ای

دسته: علمی - پزشکی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - 20 اردیبهشت 1391

برداشت و حمل ذرات خاک به وسیله باد را فرسایش بادی می گویند که یکی از مهمترین نتایج حاصل از آن تشکیل نهشته های بادی است. نهشته های بادی نقش مهی در شکل دادن به پستی و بلندی زمین دارند که عمده آنها را رسوبات لُسی و تپه های ماسه ای تشکیل می دهند. ذرات ریز باد که در حد سیلت و یا کوچکتر از آن باشند در اثر وزش بادهای فرساینده در هوا معلق شده و تا کیلومترها طی مسیر نموده و رسوبات لُسی را تشکیل می دهند. ذرات درشت تر خاک که در حد ماسه می باشند مسافت کمتری را طی نموده و پس از رسوبگذاری تپه های ماسه ای را به وجود می آورند.

 انواع تپه های ماسه ای عبارتند از: تپه برخان، تپه های برخانوئید، تپه های عرضی، تپه های خطی و تپه های ستاره ای. تپه های ستاره ای که به آنها تپه های قورد یا هرمی نیز گفته می شود حاصل وزش بادهای چند جهته بوده و به همین دلیل دارای ارتفاع زیاد و میزان تحرک کمی می باشند.

تپه های ماسه ای یکی از مشخص ترین و زیباترین شکلهایی را که در محیط بیابان یافت می شود، عرضه می کنند. تپه های ماسه ای حد فاصل روستای صادق آباد و حسن آباد بافق که از نوع تپه های قورد می باشد نیز جلوه خاصی به کویر بافق بخشیده است. علاوه بر آن وجود این چشم انداز زیبا زمینه جذب گردشگران متعددی را فراهم آورده است. مسلم است که یکی از سازگارترین کاربردهایی که با حفاظت طبیعت مناطق بیابانی همخوانی دارد صنعت اکوتوریسم می باشد که می توان از چنین جاذبه ای حداکثر استفاه را جهت جذب توریسم داخلی و خارجی و ایجاد منبع درآمد ساکنین منطقه به عمل آورد.

    عبدالحسین رضائی پور باغدر- دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه یزد


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۹۶
برچسب ها:

You cannot copy content of this page