بازی رایانه ای اثرات آن بر کودکان و نوجوانان

دسته: مقالات
۵ دیدگاه
پنج‌شنبه - 24 بهمن 1392
78
حتماً ديده ايد کودکان و نوجواناني را که تمام روز را پاي بازي هاي کامپيوتري يا اينترنت مي نشينند يا به طور دائم با گوشي هاي موبايل بازي مي کنند و حتي يک ساعت هم آنها را کنار نمي گذارند. اين يک رفتار و عادت غير عادي است به نام «اعتياد به تکنولوژي» که اگر به موقع جلوي آن گرفته نشود، تبديل به يک ناهنجاري روحي در اين افراد نوجوان و کم سن و سال مي شود.
بازي هاي رايانه اي يكي از سرگرمي هاي كودكان، نوجوانان، جوانان و حتي بزرگسالان در عصر جديد است. اين بازي هاي مهيج و پر كشش ساعت ها كودك و نوجوان ما را در مقابل صفحه نمايشگر ميخكوب كرده، او را از دنياي واقعيات به عالم تخيلات فرو مي برد و در اين گير و دار يا چيزي را به او مي آموزد يا چيزي را از او مي گيرد، يا اين كه او را در تخيلات بي پايان به حال خود رها مي كند. اين بازي ها در كنار محاسنشان، گاه آثار مخرب روحي و جسمي در كودكان و نوجوانان بر جاي مي گذارند كه با توجه به ظرافت فكر و ذهنشان جبران آن ها شايد براي هميشه ناممكن شود.
لذا وظيفه ي ما والدين و دست اندكاران امور فرهنگي است كه به استفاده كودكان و نوجوانان از بازي هاي رايانه اي، چه در جامعه و چه در خانواده، سمت و سو داده، آن ها را به محملي براي پيشرفت و خلاقيت آنان تبديل كنيم و از تأثيرات مخرب آن ها بكاهيم. البته مطالب زیادی در این مورد نوشته شده و حتی در نشریات و سایتهای مختلف خونده میشه .اما ایا مب تونستیم خودمون اطلاعاتی کسب کنیم .من در یه مقاله دیگر با موضوع مادران خود را به روز کنند اشاره کردم که ماردان امروزیباید با رایانه و اینترنت آشنایی داشته باشند تا هم جوابگوی فرزندان باشند هم نظارهگر .چرا که نظارت مادر در خانه مهمترین عامل استفاده بهینه از رایانه ؛اینترنت و بازهای رایانه ایست .
بازي هاي رايانه اي و ويديويي و سرگرمي هاي متداول الکترونيکي مشابه به هيچ وجه آن گونه که در برخي محافل بزرگ نمايي مي شود تماماً مضر نيستند و حتي در صورت استفاده مناسب از آنها مي توانند به ابزاري پيش برنده در اختيار نسل جوان ما تبديل شود و با وجود همه عيوبي كه براي بازي هاي رايانه اي شمرده شده، آن ها از مزايا و فوايدي نيز برخوردارند كه نمي توان به سادگي از كنار آنها گذشت. چراکه بازي هاي رايانه اي بچه ها را وارد دنيايي مي كنند كه كنترلش در دست آنهاست و به همين دليل از اين بازي ها لذت مي برند.
 حتی در زمينه تكلم و حرف زدن، به كودكان كمك مي كند و آنان سريع تر شروع به سخن گفتن مي كنند.
  خواسته يا ناخواسته بايد بپذيريم كه بازي هاي رايانه اي همانند بسياري ديگر از پديده هاي عصر فناوري اطلاعات به زندگي ما و فرزندانمان راه پيدا كرده است. اگر بخواهيم آن را ناديده بگيريم و فرزندانمان را از اين بازي ها محروم نماييم، حرص و ولع آنان براي دسترسي به اين بازي ها بيشتر مي شود و اگر در خانه نتوانند بازي كنند به خانه دوستانشان مي روند. اگر آنجا هم نتوانستند، به كافي نت ها و مكان هايي كه مي توانند با رايانه بازي كنند، سر مي زنند.
از سوي ديگر، اگر بخواهيم فرزندانمون را در اين زمينه لجام گسيخته به حال خود بگذاريم، خطرهاي روحي، رواني و جسمي آنان را تهديد مي كند. لذا ما والدین و دست اندركاران امور فرهنگي و آموزشي بايد با برنامه ريزي صحيح را ه را براي استفاده صحيح كودكان و نوجوانان از اين بازي ها هموار كنند و براي تحقق اين امربا نظارت جدي  بر كار فرزندان با كامپيوتر در خانه، خصوصاً استفاده از بازي هاي رايانه اي، فرهنگ استفاده صحيح از بازي هاي رايانه اي را به فرزندانمون بیاموزیم.
با تمام اين احوال در اين هنگامه عصر بيست و يکم و با پيشرفت سرسام آور فناوري هاي نوين و ظهور روز افزون آنها در کشورمان، ضروري به نظر مي رسد به اين موضوع يعني زياده روي در استفاده از امکانات آنلاين و خصوصاً بازي هاي ويديويي توجه ويژه اي مبذول شود و ارگان هاي مسئول سازوکارهاي کنترلکننده مناسبي را بر پا کنند.
ناهید مظفری

پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۸۶
برچسب ها:
دیدگاه ها
بی سواد این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه 25 بهمن 1392 - 12:09 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

خانم مظفری
از همین بازیهای رایانه ای و فیلم ها و در کل تکنولوژی های جدید می توانیم برای ارتقاء دانش و پرورش استعدادها و شکوفایی خلاقیت ها در کودکانمان استفاده کنیم. البته لازمه این کار مدیریت صحیح فرزندان و البته تربیت صحیح آنان می باشد. که در جامعه امروزی کار سختی است و بخشی از سختی آن به دولت ها و ساختار سیاسی و اجتماعی کشور ما بر می گردد.

ماشاالله شمس الدینی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه 25 بهمن 1392 - 11:13 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام به شما خانم مظفری
حرف شما درست ولی خدا وکیلی شما تو بازار امروزی بازی هایی به جز جنگی و آدم کشی سراغ دارید اگه هم هست خیلی سطح پایین و بدرد نخوره وبچه ها زود ازش خسته میشن نقل بازار شده تیر اندازی و آدم کشی نوجوان هم که شیفته هیجان و کنجکاوی خوب تکلیف پدر ومادر چیست ؟

مظفری این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه 25 بهمن 1392 - 5:51 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام به شما ..و ممنون از ایراد نظر .اگر دقت کرده باشید من هم به مضرات و هم به فوائد بازیهای رایانه ای اشاره کردم و بحثم فقط منع کردن از این بازیها نیست .اگر با نظارت دقیق والدین و همکاری ادارات مربوطه انجام شود به حق در ارتقاء دانش و مهارت کودکان مفید فایده خواهد بود .موفق و موید باشید

عباس ابراهیمی خوسفی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 26 بهمن 1392 - 5:19 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

خانم مظفری وقتی ما بچه بود یم این وسایل نبود ما با چوب آفتابگردان موتور سواری می کردیم

علیرضا بلندیان این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه 27 بهمن 1392 - 3:35 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

با تشکر از خانم مظفری که به درستی به تحلیل بازی های رایانه ای پرداخته اند.

مع الاسف واکنش جامعه ما در برابر فناوری های نوین نوعا منفعلانه است تا فعالانه.عده ای فقط فواید یک فناوری را می بینند و بی پروا هر تکنولوزی جدیدی را مجاز می دانند.عده ای هم فقط مضرات و آسیبها را مد نظر می گیرند و گزینه ممنوعیت را بر می گزینند.آنچه معقول به نظر می رسد و اکثر صاحب نظران بر آن اتفاق نظر دارند این است که باید با ورود هر فناوری نوینی نگاه همه جانبه ای به آن داشت.فواید و مضرات را باید از دل این فناوری ها پیدا کرد.با مدیریت و برنامه ریزی هوشمندانه و به موقع،جامعه را از فواید این فناوری ها بهره مند ساخت و مضرات و آسیبهای آن را از جامعه دور ساخت.البته باید اعتراف کرد کار سهلی نیست و مجاهدت و تلاش بی وقفه نخبگان،صاحب نظران و مسئولین را می طلبد.

بازیهای رایانه ای،علاوه بر ابعاد اقتصادی و هنری اش، رسانه ای است که در قالب هیجان و شادی پیام را به مخاطب خود منتقل می کند. نکته قابل توجه اینکه می گویند اگر یک کتاب خوب 30درصد نفوذ داشته باشد، فیلم آن کتاب حدود 50 تا 60 درصد نفوذ دارد و بازی که بر اساس آن کتاب ساخته شود می تواند 80 تا 90 درصد در مخاطب خود نفوذ داشته باشد.طبق آماری که چند ماه پیش رئیس بنیاد ملی بازیهای رایانه ای کشورمان اعلام کرد حدود بیست میلیون نفر در ایران بازیکن رایانه ای داریم (12 میلیون پسر و 8 میلیون دختر).یعنی تقریبا به ازای هر سه نفر ایرانی، یک نفر از بازیهای رایانه ای استفاده می کنند. آن هم در سنی که دوره شکل گیری شخصیت است.

نتیجه آنکه همانطور که نگارنده مطلب به خوبی اشاره کرده اند رسانه ای است بسیار تاثیرگذار.آنچه مهم است اینکه باید از طرف والدین و مسئولان فرهنگی با هوشمندی مدیریت شود.اگر به درستی مدیریت شود یک فرصت است و اگر سهل انگاری شود قطعا تهدید است برای جامعه.

ناگفته نماند که بنیاد ملی بازیهای رایانه ای در این زمینه زحمات زیادی کشیده.یکی از اقدامات انجام شده توسط کارشناسان روانشناس و جامعه شناس این بنیاد،رده بندی سنی بازیهای رایانه ای است برای آن دسته از بازیهایی که از مجاری قانونی وارد کشور می شود و به تایید این بنیاد می رسد.از دیگر اقدامات این بنیاد راه اندازی سایت http://www.esra.org.ir است که با وارد کردن نام لاتین بازی، رده بندی سنی بازیها را مشخص می کند.

You cannot copy content of this page