تكثير خوبیها

دسته: عمومی , مقالات
۴ دیدگاه
یکشنبه - 4 اسفند 1392

78

زبان در دهن ای خردمند چیست /کلید در گنج صاحب هنر

چو در بسته باشد چه داند کسی/که جوهر فروشست یا پیلور

در برخوردهاى اجتماعى، يكى از عوامل محبت‏آفرين و تحكيم روابط، داشتن حالت و روحيه‏ى «سپاسگزارى» و «قدردانى» و «حق‏شناسى» نسبت به مردم است. به قول حکیم بزرگ یونان سقراط که میگوید مردم همه چیز را میدانند فقط باید برای آنها یادآوری شود.مانیز میتوانیم با تکیه بر روش فلسفی مشا در قالب بحث و گفتگو خیلی چیزها که همراهمان هستند و با آنها زندگی میکنیم و برایمان مجهول هستند را روشن کنیم

همواره سپاس و تشكر، در مقابل «نعمت» است. نعمت و احسان هم يا مستقيما از سوى خدا به ما مى‏رسد، يا بندگان خدا واسطه‏ى خيرند و نيكى بر دست آنها جارى مى‏شود و ما از نيكوكاريها و ياريها و مساعدتهاى مردم بهره‏مند مى‏شويم و «نعمت الهى» از اين طريق شامل ما مى‏گردد.

تصور نشود كه «شكر خدا» با «سپاس از مردم» منافات دارد، بلكه گاهى شكر الهى در سايه‏ى تقدير و تشكر و حق‏شناسى از مردم تحقق مى‏پذيرد و خداوند به اين گونه سپاسگزاريها راضى است، بلكه به آن دستور مى‏دهد.
پس، بحث شكر، اختصاص به زبان ذاكر و قلب شاكر و سجده‏ى شكر در برابر نعمتهاى الهى و در پيشگاه خداوند متعال ندارد، بلكه جلوه‏اى از شكر هم در ارتباط با نعمتها و نيكيهايى است كه از مردم به ما مى‏رسد و نسبت به آنان هم بايد شاكر باشيم. پدر و مادر و معلمین و اساتید و دوستان و اقوام که هر کدام به نوعی در زندگی ما موثرند از جمله این افراد هستند اما در اینجا روی سخنم با رسانه هاست و اصحاب رسانه که واقعا چقدر مظلومند و مظلومانه کار میکنند اونم برای دل خودشون.

 افرادی كه در ارتقاى سطح فكر و دانش و اطلاعات خبری و شناخت ما مى‏كوشند .همه ما میدونیم و آگاهیم که قدردانى از زحمات و خدمات تلاشگران و خادمان، آنان را در كارشان با انگيزه‏تر و مصمم مى‏سازد و ناسپاسى از آنان، سست و مأيوس و دلسردشان مى‏سازد. خبرنگارانی که در گرما و سرما شبانه روز برای اطلاع رسانی قابلیتها و توانمندیهای شهرمون تلاش میکنند .

چه خوب كه هميشه گله و انتقاد از بديها و نارساييها و عيوب نكنيم، بلكه چشم «نيك بين» هم داشته باشيم و از خوبيها و خوشرفتاريها و محاسن اخلاقى و عملهاى شايسته فرزند، همسر، دوست و همكار، خدمتگزاران جامعه، تلاشگران زحمت‏كش و فداكاران گمنام، به هر نحو و با هر زبانى كه مى‏توانيم، تقدير و تشكر كنيم، كه… سپاس از خوبى‏ها و خوبان، «تكثير خوبى‏ها» ست!

ناهید مظفری


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۸۱
برچسب ها:
دیدگاه ها
دوست این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه 4 اسفند 1392 - 1:08 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

یادآوری خوبی بود، انشاءا… این اتقاق بیفتد.

ماشاالله شمس الدینی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه 4 اسفند 1392 - 9:50 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام
مسمله که تحسین و تشویق اثر مضاعف درروحیه شخصی که کار مهمی انجام میده میگذاره مگه میشه انسان کار خوبی انجام بده وتحسین نشه؟جملات و نوشتهای شما خودگویای همین امره و همه ما به تشویق وتحسین نیازمندیم و اگر هم درکاری قصور کنیم البته که باید مورد نقد قرار بگیریم چون خود نقد هم باعث رفع اشکال اشتباه سهوی میشه و باید برای نقدکردن یک موضوع خاص خود نقادعلم وآگاهی در کارش داشته باشه.و من قصد این رو ندارم که بگویم اصلإ نقدی درکار نباشه ولی اگر کمترباشه بهتره.
درمورد مسئولین شهرهم به همین اصل مهم میتوان اشاره نمود که تشویق وتحسین لازمه پیشرفت شهرمونه تا اونها هم ترغیب به کارهای بیشتر و بهتر بشن و درصورتی که این اصل رعایت نشه چه بسا همان مسئول دلسرد از کاری که میخواسته انجام بده بشه واین به نفع هیچ کس نیست به امید فردایی بهتر برای بافق عزیزمان

dfj این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه 4 اسفند 1392 - 11:37 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

اون شعر اول مقدمه چه ربطی داشت؟

یه دوست این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 5 اسفند 1392 - 8:32 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

درود بر سرکارخانم مظفری خوش کلام
در مقالات و دست نوشته هاى زیبایتان همیشه انگشت روى موضوعاتى میگذارید که در زندگى و اجتماع عامه مردم وجود دارد و بى تفاوت از کنار آن میگذریم و این بیانات تلنگر بسیار بجا و آموزنده اى هستند. پایدار باشید و همیشه ” هر روزتان بهتر از دیروز”
به امید طرح موضوعات جذاب و آموزنده تر شما

You cannot copy content of this page