پیام رهایی برای معتادین

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
دوشنبه - 12 اسفند 1392

پیام رهایی برای معتادین

کمپ ترک اعتیاد بافق، محلی که برای خیلی ها پیام آور رهایی از چنگال اعتیاد است.

اینجا جوانانی را مشاهد می کنی از 18  سال و بالاتر و حتی 2 برادر معتاد که روزی اسیر اهریمن اعتیاد شدند و اکنون تجربه تلخ و دردآور وابستگی به مواد مخدر جسم و روح شان را فراگرفته است.

برایم جالب بود یکی هم از این معتادین برایم گفت که مشکل مالی چندانی برای تامین مخارج اعتیاد نداشته ولی برای وجهه و مسایل اجتماعی پس از 16 سال اعتیاد قصد ترک کرده و در این تقریبا 16 روز طعم زندگی را تازه چشیدم!

عده ای در اینجا به یاری شتافته و دست معتادین یا به گفته خودشان “بیماران” را گرفته و کمک می کنند با تکیه بر همت و غیرت برای رهایی تلاش کنند.

وارد که می شوی شعار “نجات یک معتاد نجات یک فرد نیست و…” بر دیوار نوشته شده و چند گام جلوتر اتاقی برای مشاوره  و معاینه اولیه فرد معتاد و چند قدم جلوتر یک اتاق پزشکی کوچک که به گفته مسئولین این کمپ بضاعت شان بیشتر نبوده و امیدوارند در آینده با همت افراد خیرمند و مسئولین  تکمیل تر شود.

یک در که قفلی بر آن و جایی برای رهایی از قفل مشکلات اعتیاد و با هماهنگی مسئولین کمپ در آن برروی خبرنگار گشوده می شود یک حیاط متوسط و افرادی که هر کدام مشغول به کاری هستند و دوران ترک را که بیش از 20 روز به طول می انجامد سپری می کنند.

اولین اتاقی که توجه ام را جلب نمود با واژه ای بر تابلویی کوچک «سم زدایی» و این گونه که برایم بیان کردند اینجا نخستین روزهای حضور معتادین یا همان بیماران می گذرد و بدن را از شر مواد اعتیاد آور نجات می دهند.

اتاق بعد مکانی برای گذران دوران بی قراری معتاد است و البته مشاوره ها و کلاس های آموزشی مختلف در زمینه کمک به این تازه رها شده ها نیز جزء جدایی ناپذیر ترک مواد است.

پس از حداقل 15 روز معتاد اجازه ملاقات با بستگان را دارد و در این مدت مراحل درمانی را گذرانده و اگر توفیق یابد دیگر تجربه مواد مخدر را نخواهد داشت.

مسئولین دست اندرکار با اشتیاق از تلاش ها و کوشش های پیام آوران برای رهایی معتادین از چنگ اعتیاد می گویند با وجود همه مسایل و مشکلات مالی و اجرایی و غیره دلسرد نشده و آنگونه که در برگ عملکردشان نیز نوشته اند  از 472 نفر بیمار پذیرش و بستری شده که مراحل درمانی و مددکاری را طی نموده اند تا کنون بیش از 310 نفر که نزدیک به 130 نفر بومی بوده اند به اجتماع باز گشته و بدون مصرف هیچ گونه ماده مخدری زندگی می کنند.

آنگونه که بیان کردند پس از ترک و پایان دوران حضور توسط کمپ تا یک سال و هر 3 ماه یکبار از وضعیت بیمار پرسیده شده و از خانواده و بستگان جویای احوال و رفتارش شده تا استمرار در ترک یا خدای ناکرده لغزشش مشخص گردد

پیام آوران علاوه بر وظایف اصلی از هیچگونه تلاش و کوششی از برگزاری کلاس و کارگاه و نمایشگاه آموزشی تا چاپ بنر و توزیع لوح فشرده و غیره در شهرستان برای مبارزه با اعتیاد دریغ نکرده است.

این دلسوزان خواسته هایی نیز داشتند که مهمترین آن بازدید و حمایت مسئولین برای دلگرمی بیشتر از این مرکز بود.

همچنین توضییح دادند با توجه به اینکه عمده افراد بیمار و خانواده های حضور یافته بضاعت مالی چندانی ندارند  شایسته است بستری برای مساعدت مسئولین و مشارکت خیرین در این کار خداپسندانه به منظور برنامه ریزی بهتر در جهت توسعه کیفی و کمی این مرکز ترک اعتیاد برنامه ریزی گردد.

ایجاد بستری برای اشتغال نجات یافته ها و تامین مخارج زندگی نیز از دیگر مسایل مطرح شده بود.

مسئولان این کمپ مساعدت مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی و همچنین همراهی خوب رئیس بهزیستی بافق را نیز  قابل تقدیر دانستند.

مسئولان این کمپ ترک اعتیاد یک توصیه مهم نیز به خانواده ها داشتند که برای بهبود یک بیمار آلوده به مواد مخدر باید با اهل فن مشاوره کنند تا روش های مناسبی را برگزینند تا نتیجه مطلوبی بدست آورند و خدای ناکرده باعث برگشت شخص نگردد.

شاید نگارش تمام گفته ها و شنیدها و نشان دادن برق شادی چشم یکی از نجات یافتگان چندان از قلم نگارنده میسر نشد ولی آنچه که مهم است بدلیل احساس وظیفه به عنوان یک انسان مسلمان همه ما باید به این جوانان به چشم فرزند بنگریم و تا حد امکان از هر کوشش و تلاشی برایشان دریغ نورزیم و مسئولین و همه جامعه نیز برای اقدام های پیشگیرانه که صد البته بهتر از درمانست شایسته تر و جدی تر عمل کنیم.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۳۳
برچسب ها:

You cannot copy content of this page