رئیس اوقاف بافق:40 درصد موقوفات بافق در روستاها قرار دارند

دسته: اجتماعی , فرهنگی، هنری، مذهبی
بدون دیدگاه
یکشنبه - 18 اسفند 1392

رئیس اوقاف بافق: نزدیک به 40 درصد موقوفات شهرستان در روستاها و بیش از 60 درصد موقوفات نیز در شهر بافق قرار دارد.

IMG_10007460

حجت الاسلام محمدعلی فلاح درباره موقوفه های شهری و روستایی شهرستان بافق، اظهارکرد: نزدیک به 40 درصد موقوفات شهرستان در روستاها و بیش از 60 درصد موقوفات نیز در شهر بافق قرار دارد.

رئیس اوقاف بافق، با اشاره به مشکلاتی چون مهاجرت از روستاها و خالی از سکنه شدن آبادی ها و خشکسالی های سال های اخیر، افزود: متاسفانه بجز 2 یا 3 روستا عمده موقوفه های آبادی ها بدلایلی که بیان شده درآمد چندانی نداشته و در مجموع موقوفه های روستاهای شهرستان نزدیک به 3 درصد درآمدهای وقفیات شهرستان را تشکیل می دهند.

وی ادامه داد: عمده رقبات موقوفات روستاها،دارای کاربری کشاورزی و زمین مزروعی و بیشتر در زمینه روضه خوانی، تعزیه داری و عزاداری بر سید الشهدا(ع) است و بخشی نیز موقوفه های انتفاعی چون مسجد و حسینیه است.

وی افزود: این آمار در شهرستان بهاباد بلعکس و درآمد موقوفه های روستاها نزدیک به 90 درصد درآمد موقوفات این شهرستان را تشکیل می دهد.

موقوفه هایی در زمینه معلولین و سالمندان نیازمند نیاز روز جامعه

وی درباره برنامه ریزی برای بهره مطلوب تر از این موقوفه ها، خاطرنشان کرد: در برخی روستاها عده ای افراد کهنسال زندگی نموده و مواردی نیز فاقد سکونت دائم بوده و بدین خاطر استقبال چندانی برای سرمایه گذاری و سایر فعالیت ها وجود ندارد.

 رئیس اوقاف بافق، درباره وقف های مورد نیاز روز شهرستان، عنوان کرد: با توجه به بازدیدهایی که از  مرکز نگهداری جسمی_ذهنی نیلوفر انجام گردیده که اختصاص موقوفه هایی برای حمایت مالی مستمر در این زمینه یکی از ضروریات شهرستان است.

فلاح ادامه داد: ایجاد موقوفه هایی در زمینه نگهداری افراد سالمندی که خانواده ای ندارند و نیز وقفیاتی برای ترویج سنت حسنه ازدواج به شکل صحیح از دیگر ضروریات است.

وی خاطرنشان کرد: اخیرا در قالب فعالیت های فرهنگی در آستان امامزاده عبدالله علیه السلام بافق در صدد هستیم تا با ایجاد یک اتاق عقد و ازدواج با عنوان «پیوندآسمانی» برای ترویج ازدواج صحیح و آسان اقدام کنیم.

وی افزود: در این اتاق زوج هایی با مهریه های کم و در حد عرف جامعه پذیرفته شده و برای تشویق تسهیلاتی چون سفر زیارتی را پیش بینی می کنیم.

وی با اشاره به فعالیت گسترده معادن در شهرستان، تصریح کرد: با وجود ظرفیت های معدنی در بافق هیچگونه وقفی در حمایت از فعالیت و کارهای پژوهشی و تحقیاتی معدنی در شهرستان برای بهره وری مطلوب تر نداریم.

نخستین وقف مختص برنامه های فرهنگی در بافق

رئیس اوقاف بافق، با اشاره به تعداد بسیار زیاد مکان های فرهنگی چون حسینیه، تکیه و مساجد در شهرستان، گفت: مراکز فرهنگی زیادی داریم ولی حامی های چندانی برای فعالیت های فرهنگی در این فضاها نداریم و شایسته است واقفین برای حمایت از برنامه های فرهنگی اقدام نمایند.

وی با اشاره به این مطلب که قبلا هیچ مجموعه وقفی برای حمایت از فرهنگ شهرستان وجود نداشت، افزود:  اخیرا یک واقف بافقی یک مجموعه تجاری را برای اولین بار برای حمایت از فعالیت های فرهنگی در شهرستان به ثبت رسانده است.

وی ادامه داد: در این وقف با دید باز هزینه کرد برای هر گونه برنامه فعالیت فرهنگی دیده شده است.

وی با اشاره به دید باز برخی خیرین و واقفین در سال های گذشته، افزود: یک خانمی در بهاباد و نزدیک به 70 سال قبل یک باغ پسته را وقف نموده برای مصارف 3 گانه؛ عزداری اهل بیت و بیان احکام آنها به نحوه شرعی، افطاری شیعیان در هر مسجدی که صلاح دانسته شد و مخارج روحانی در مسجد که واقفه با آینده نگری بیان نموده که اگر زمانی یکی از این مصارف ممکن نشد در سایر مصارف انجام گیرد.

حجت الاسلام محمدعلی فلاح، درباره نحوه هزینه کرد در موقفه ها و دستورالعمل های سازمان اوقاف، گفت:  طبق فتوای مراجع حفظ عین موقوفه در اولویت قرار دارد و مقداری برای اینکار در نظر گرفته شده است و نیز بر اساس صلاحدید اختصاص تا 20 درصد درآمد یک موقوفه نیز برای توسعه و سرمایه گذاری امکان پذیر است.

رئیس اوقاف بافق، درباره حق التصدی و حق النظاره، نیز گفت: اگر موقوفه غیرمتصرفی و به اصطلاح متولی داشته باشد طبق مفاد وقف نامه درصدی را به عنوان حق التولیه تعلق می گیرد.

وی افزود: متولی امین موقوفات بوده نه مالک وقف و بنا بر این باید عمل امینانه داشته باشد و در غیر این تذکر دریافت می کند.

وی درباره حق نظارت اوقاف، افزود: سازمان اوقاف بر اساس حقی که در قانون مشخص گردیده برای موقوفه های غیرمتصرفی که متولی ندارد 4 درصد حق النظاره برای تامین هزینه کارهای موقوفه در نظر گرفته شده است.

وی درباره نحوه کارشناسی و قیمت گذاری اجاره بهای موقوفه ها، عنوان کرد: اوقاف برای تعیین اجاره از کارشناس های خبره محلی و کارشناسان دادگستری استفاده می کند.

وی افزود: در موقوفات مزروعی معمولا بدلیل تفاوت های مناطق مختلف کشاورزی از قبیل مقدار و نوع آب و زمین و غیره از کارشناس خبره محلی استفاده می گردد.

وی با اشاره به ضرورت توجه به مصلحت اوقاف و نیز در نظر گرفتن شرایط هر منطقه، ادامه داد: برای برخی موارد مانند نهادهای دولتی و با اهمیت باید از کارشناس رسمی دادگستری و یا 2 کارشناس خبره محلی استفاده کنیم.

وی درباره روند اقدامات حقوقی املاک اوقافی خاطرنشان کرد: اقداماتی از قبیل صدور حکم تخلیه چند باب مغازه و همچنین صدور 2 حکم به نفع اوقاف در موردی که نسبت به جلوگیری از انجام نیت موقوفه اقدام کرده بودند از برخی موارد است.

وی درباره املاک موقوفه بیرون شهرستان، بیان کرد: یک موقوفه بزرگ در زرند کرمان که متولی دارد و بدلیل نیاز به کارحقوقی بسیار عظیم فعلا راکد است و موقوفه ای نیز در بهادارن روند حقوقی همچنان دنبال می شود.

وی افزود: موقوفه ای نیز در شهرستان داریم که محل اجرای آن در محل مسجد کریت طبس است.

 یک صحن بسیار بزرگ در طرح جامع امامزاده عبدالله(ع) پیش بینی شده است

IMG_0021 - Copy (2)

فلاح، درباره کندی روند اجرای طرح جامع و توسعه بلندمدت امامزاده عبدالله(ع)بافق، با اشاره به تداخل های موجود با میراث و شهرداری، عنوان کرد: آستان امامزاده در یک کمربند ترافیکی و در وسط یک میدان قرار گرفته و توسط خیابان های اطراف محصور گردیده است.

وی با اشاره به بودجه پژوهشی در زمان مدیریت دکتر یاراحمدی برای اینکار، افزود: این طرح بدلایل اختلاف نظرهایی که با شورای شهربافق وجود دارد فعلا بلاتکلیف مانده است.

وی با اشاره به مشکلات تجمع هیئات مذهبی بویژه در ماه محرم، ادامه داد: در طرح جامع پیش بینی یک صحن بسیار بزرگ با عنوان صحن جامع امام رضا(ع) در نظر گرفته شده است ولی برای کوتاه مدت طرحی قبل از بنده آغاز گردیده که ظرف 8 ماه اصلاح هایی انجام گردید.

وی با اشاره به کارکردهای متنوع رواق جدید، افزود: در این طرح یک رواق سرپوشیده با عنوان دارالرحمه با امکاناتی چون آسانسور و غیره در نظر گرفته شده و پیش بینی ما اتمام بتون ریزی و سفت کاری تا فروردین ماه سال آینده و آغاز نازک کاری ها است.

وی بیان کرد: در بخش سوم طرح جامع نیز ایجاد یک رواق سرپوشیده بزرگ برای برگزاری نماز جماعت پیش بینی گردیده است.

وی با اشاره به نامه نگاری ها با میراث فرهنگی برای مسقف نمودن صحن فعلی، خاطرنشان کرد: در صورت صدور مجوز میراث فرهنگی برای مسقف نمودن صحن موسی بن جعفر(ع) پیش بینی یک سقف فوق سبک و متناسب با وضعیت میراثی این بنا در نظر گرفته شده است.

وی افزود: هنوز وضعیت اتصال بلوارهای وحشی بافقی، مهدیه و مسجد جامع با اطراف میدان امامزاده عبدالله بافق مشخص نیست و در مبحث پارکینگ و برخی دیگر زمینه ها نیز مشکلاتی وجود دارد.

تعمیر گنبد امامزاده بافق چندان جدی نیست

رئیس اوقاف بافق درباره تعمیر گنبد امامزاده بافق، با اشاره به خاص بودن این اثر، خاطرنشان کرد: گنبد امامزاده نیاز به مرمت های کوچکی دارد ولیکن این تعمیر چندان جدی نیست و بیشتر مرمت کاشی کاری ها و این دست مسایل است.

فلاح با بیان این مطلب که این گنبد دوپوسته ای است،افزود: بازدید گروه کارشناسی میراث را برای کار کارشناسی برای این گنبد درخواست  نموده ایم.

رئیس اوقاف بافق با اشاره به جایگاه پیرمراد و برخی گمانه زنی های این بنا، گفت: بنای این مجموعه به شدت نیاز به مرمت داشته و با توجه به اینکه بقعه درآمدی ندارد و ما نیز حق نداریم بودجه ای از محل دیگری برای اینکار برداریم و لذا ضروری است میراث در این زمینه اقدام نماید.

وی درباره طرح جامع بقعه قاضی میرجعفر با اشاره به اقدامات زنده یاد مرحوم دهستانی، افزود: هیئت امنای جدید اقدامات موقتی انجام داده و بخشداری و فرمانداری نیز در زمینه اجرای طرح جامع برنامه ریزی هایی دارند.

وی درباره بقعه پیرقطرم بافق، گفت: مکاتباتی برای واگذاری زمین های اطراف با منابع طبیعی در حال انجام است و خود بنا نیز بازسازی هایی نیز انجام گرفته است و اقدام هایی نیز در برنامه داریم.

رئیس اوقاف بافق درباره هیئت امنای مساجد شهرستان، افزود: انتصاب هیئت امنای مساجد بر اساس قانون بر عهده اوقاف و معمولا 3 تا 5 و در شرایط خاص تا 7 نفر امکانپذیر است.

 وی افزود: تعامل هایی که با امام جمعه، معتمدین محلی و معاون فرهنگی  که از روحانیونی بومیست کارهای نزدیک به 12 هیئت امنا انجام و برای صدور احکام معرفی شدند.

وی با اشاره به 50 مسجد و حسینه حائز شرایط تشکیل هیئت امنا، خاطرنشان کرد: برای دریافت نامه از اوقاف جهت استفاده از انشعاب آب و برق رایگان و غیره باید هیئت امنا تشکیل

و برای اینکار باید مدارک را لازم را تحویل اوقاف و پس از تایید و روند اداری حکم صادر می شود


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۸۱
برچسب ها:

You cannot copy content of this page