میراث تاریخی بافق را برای آیندگان دریابید

دسته: عمومی
۲ دیدگاه
جمعه - 22 فروردین 1393

آثارتاریخی بجا مانده از گذشته در هر شهر و دیاری معدود و انگشت شمار و وظیفه ماست این میراث تاریخی را برای آیندگان حفظ نماییم.

 شهرستان بافق نیز مانند سایر نقاط کشور تعداد معدودی آثار و ابنیه تاریخی و قدیمی دارد که بدلیل عدم امکان جایگزینی، باید در زمینه حفظ و نگهداری آنها دقت و توجه بسیار بیشتری انجام گیرد.

متاسفانه برخی بناهای تاریخی و قدیمی شهرستان بدلیل کم توجهی و دیگر دلایل در آستانه تخریب و نابودی قرار گرفته است و لذا تلاش کلیه مسئولین و دست اندرکاران شهرستان و بویژه میراث فرهنگی را در این زمینه طلب می کند.

باغ  حمص(در حمز)

این باغ با شماره 15071 ثبت میراثی و قدمت آن به دوره قاجاریه بر می گردد.

ساختمان این باغ با سبک معماری بسیاری زیبایی است و ایوان بسیار زیبا و بزرگی دارد و معماری آن بسیار هنرمندانه است، در فضای جلوی ساختمان این باغ یک حوض گرد و انواع درختان وجود دارد.

بادگیر و دیگر زیبایی هایی معماری بنای این باغ بسیار قابل توجه است، متاسفانه این اثرتاریخی بدلیل عدم توجه دچار آسیب های جدی شده و بیم تخریب آن می رود.

1376.1

IMG_10009974

باغ صدرآباد

باغ صدرآباد در دوره پهلوی اول بنا گردیده است، ودر روستایی به همین نام در نزدیکی شهر بافق قرار دارد و از بناهای زیبا و دیدنی است.

بنای این باغ در دو طبقه بطور زیبایی ایجاد شده است و محل اقامت ناظم العلماء بوده است.

اکنون بسیاری از بخش های آن تخریب  و بیم نابودی کامل آن می رود.

IMG_10000400

این 2 باغ که گوشه ای از یادگارهای ارزشمند پیشینیان این دیار است به شدت در معرض آسیب است و بیم آن می رود در صورت عدم توجه و رسیدگی فوری تا چندی دیگر تخریب و مانند برخی دیگر آثار تاریخی گذشته فقط عکسی از آن ها به یادگار بماند.

باغ صدرآباد چندی پیش:

MVC_1000083S


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۶۰
برچسب ها:
دیدگاه ها
بافقي این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 23 فروردین 1393 - 7:48 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام . اگر ميراث بودجه ندارد به بخش خصوصي واگذار كند يا به اهالي همان روستا تحويل دهد تا با حفظ ميراث قديمي به همت خودشان اباد گردد.

محمد رضا این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 23 فروردین 1393 - 10:10 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام .میراث فرهنگی فقط به میدان خان می رسد وجا های دیگر را فراموش کرده است ،مثلاً شهر مدفون شده در زیر خاک کنار قاضی میر جعفر می تواند مانند ارگ بم ارزشمند باشد ولی مورد بی توجهی قرار گرفته است .باغ صدر آباد نیز با توجه به اینکه از میراث فرهنگی است در حال تخریب می باشد .

You cannot copy content of this page