تعالی خانواده در گرو رفتار ماست.(به بهانه میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) و روز زن )

دسته: بانوان، کودکان , مقالات
۲ دیدگاه
جمعه - 29 فروردین 1393
78

از شخصیت فاطمه سخن گفتن بسیار دشوار است.فاطمه یک زن بود ، آنچنان که اسلام می خواهد که زن باشد.تصویر سیمای او را پیامبر ، خود رسم کرده بود و او را در کوره های سختی و فقر و مبارزه و آموزش های عمیق و شگفت انسانی خویش پرورده و ناب ساخته بود.
وی در همه ابعاد گوناگون ((زن بودن)) نمونه شده بود……
بعثت پیامبر که زن را از جهالت غرب نجات داد مفتخر به داشتن کوثر از سوی خداوند شد و تا در این دنیا به سر میبرد هر روز بعد از دیدار فاطمه(س) سرکار میرفت. فاطمه به عنوان یک زن و مادر انقدر ارزش داشت که پیامبر بر دستانش بوسه میزد و همواره در فضیلت حضرت فاطمه میفرمودند که فاطمه پاره تن من روح من وروشنی چشم من است و این فرمایش پیامبر اسلام تا به امروز آبشخور اشعار شاعران معتقد بوده است .
هر دختري كه ام امامت نمي شود
يا مادر پيمبر رحمت نمي شود
در مجمع خلايق حق فاطمه يكي است
اين وحدت است شامل كثرت نمي شود
گفته اند از آبادانی خانه است که به آبادانی کشور میرسیم و این یک حقیقتی است قابل اعتنا.
در هیچ جای دنیا و در قوانین هیچ کشوری مسئولیت خانه و بجه ها به طور مساوی بین زن و مرد تقسیم نشده است اما آمارقابل توجهی به دست امده که ساعات کار مادران شاغل در بیرون از خانه و در خانه 85 ساعت در هفته است در حالی که همین ساعات برای مردان 50 ساعت است(لابد این مابه التفاوت را مردان میخوابند).
زنان معمولا سه نقش را با هم ایفا میکنند:همسری مادری و شاغلی .همسر و مادر یکی از پایگاههای استوار خانه است وهمه اعضا برای رفع نیازهای خود به سوی آنها برمیگردند چرا که همواره حمایت عاطفی بیشتر در حیطه زنانه بوده است و با وجودی که همیشه در سرپا نگهداشتن خانواده زنان نقش پررنگی داشته اند اما حتی تا به امروز این نقش پنهان نگهداشته شده ؛چون فرهنگ مردسالاری حاکم بوده است .
در قرن بیستم هم با توجه به اینکه اتفاق بزرگی درجهت حضور زنان به اجتماع و مشارکت اجتماعی زنان افتاده ؛اما فرهنگ مردسالاری و پدرسالاری با اینکه ضعیف شده و گسست پیدا کرده کاملا از بین نرفته است که پس لرزه های آن تفکر هنوزباقی است .دوره انسان سالاری کم کم اوج میگیره و هویت انسانها مهم میشه نه جنسیت انها .امروزه دیگر درک کردن زن و مرد یکدیگرنفی ندارد بلکه بهتر است گفته شود زن و مرد باید تفاهم داشته باشند و برای رسیدن به تفاهم گفتگو لازم است .بعد ازگفتگوست که هرکدام میتوانند به مرحله ادراکی بالاتری برسند گفتگو کنند تا به معرفت بالاتری برسند نه اینکه بخواهند نظر خودراتحمیل کنند .
برای تغییر دادن و تغییرکردن ابتدا پذیرش لازم است .باید طرف را همانگونه که هست بپذیریم و بعد اورا درجهتی که بهتر است سوق دهیم .نکته مهمتر این است که زن و مرد باید به این احساس برسند که از پیشرفت هم نترسند گاهی هرکدام از زن و مرد نیاز دارند که به تنهایی انها احترام گذاشته شود چون هر انسانی برای خودش ساحت مقدسی دارد به نام تنهایی .نباید ان را از اوبگیریم .
نگاه زیبا شناختی زن در مدیریت خانه ؛ خانه را زیبا میکند .گفته اند مدیریت ارایشگاه را به یک اقا بدهید اما مدیریت یک موسسه تحقیقاتی را به یک خانم ؛چون در تحقیقات ساعت  اهمیت ندارد نحوه کارکردن و درست کارکردن مهم است که با شوق و ذوق اینکارانجامشود و زن از عهده این کاربهتر برمیاید .یک نکته دیگ .خطاب یه مردان و پدران .همه چیز را فدای اقتصاد نکنید.حضور پدر و نقش او درخانواده گاهیمهمتر از پول است که او به عنوان اضافه کار به خانه میآورد .
مردی که از نظرعاطفی رشد نکرده نمیتواند اجازه دهد که دیگری رشد کند .پس بیائیم هم خودمان رشد کنیم و هم اجازه دهیم دیگران رشد کنند .
تعالی خانواده بستگی به رفتار زن و مرد دارد.این شعار را هم روانشناسی فریاد میزند و هم جامعه شناسی و هم پزشکی .بزرگیهایی که حتی در یک زن معمولی وجود دارد اگر با آگاهی اراس
شود آنوقت آن زن میتواند فکرکند که در راه حضرت فاطمه (س) گام برمبدارد و بهترین راه همدلی اینست که طبیبی برای خستگیها و دلمشغولیهای همدیگر باشیم .تعاون و همکاری همان عشق گمشده ما و آرامش از دست رفته ماست و محبت کوتاهترین راه برای حل مشکلات .بیائید مکمل هم باشیم
نوشته ام را را با جمله ای زیبا از جبران خلیل جبران پایان میبرم .محبت نوری است که با دستی نورانی بر صحیفه ای از نور نوشته شده است .
ناهید مظفری


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۹
برچسب ها:
دیدگاه ها
عباس ابراهیمی خوسفی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه 29 فروردین 1393 - 10:03 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

بله دقیقا همین هست که تحریر کردید به قلمتان درودها

ماشاالله شمس الدینی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 30 فروردین 1393 - 10:20 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام
مردی که از نظرعاطفی رشد نکرده نمیتواند اجازه دهد که دیگری رشد کند .پس بیائیم هم خودمان رشد کنیم و هم اجازه دهیم دیگران رشد کنند .
چه جمله زیبا و پرمعنی داره این جمله شما.
احسنت به تفکرات مثبت و قلم شیوای شما.

You cannot copy content of this page