چرخه فولاد خود را که برخی برای به سرانجام رساندن آن جانشان را گذاشتند براحتی از دست ندهیم

دسته: عمومی
۶ دیدگاه
یکشنبه - 4 خرداد 1393


چرخه فولاد طبق اطلاعات بنده متشکل از حلقه های زیر می باشد  : 
1- استخراج ماده معدنی 
2- خردایش آن ( دانه بندی ) 
3- کارخانه فرآوری 
4- کارخانه آگلومراسیون
5- کارخانه گندله سازی
6- کوره بلند
7- احیاء و فولاد سازی
سی و چند سال شرکت سنگ آهن و ما مردم نجیب، ذخایر خدادادی معدنی منطقه خود را استخراج، در کارخانه خردایش دانه بندی و جهت آبادی اصفهان و تامین خوراک ذوب آهن آن ارسال کردیم. 
در سالهای اخیر و با سیاستی خاص و زیرکانه، اقدامات زیر در جهت تکمیل چرخه فولاد شهرستان صورت گرفت : 
1- کارخانه فرآوری چغارت با هدف مصرف سنگ آهن با عیار پایین و تولید کنسانتره ( خوراک کارخانه های گندله سازی ) در زمان مدیر عامل فقید راه اندازی گردید و هم اکنون در حال تولید 3.2 میلیون کنسانتره در سال بوده که به ذوب آهن اصفهان و کارخانه فولاد سازی کشور ارسال می گردد. 
2- کارخانه آگلومراسیون با هدف مصرف سنگ آهن ریز دانه چغارت که به جهت اندازه برای کوره بلند مناسب نیست راه اندازی گردیده که بالطبع در حال حاضر محصول آن نیز پس از تولید باید به ذوب آهن اصفهان حمل گردد. 
3- کارخانه دو میلیون تنی کنسانتره و فرآوری سنگ های کم عیار شرکت که قرارداد آن منعقد و با توجه به تعهد ایجاد شده برای شرکت، در مرحله ای بی بازگشت به جهت بهره برداری قرار گرفته است. 
4- مجوز احداث کارخانه کوره بلند یک میلیون تنی که توسط شرکت سنگ آهن و به همراهی شرکت شهداب از مالک آن ( معظمی ) خریداری و با توجه به اینکه مالک اصلی ( 51 در صد ) این کارخانه شرکت شهداب بوده و خصوصی محسوب می شود، امکان سنگ اندازی از ذوب آهن اصفهان و نه هیچ کس دیگری در این خصوص وجود ندارد. 
5- کارخانه گندله سازی سه چاهون نیز با هدف جلوگیری از خروج 5 میلیون تن کنسانتره تولیدی شرکت از شهرستان، پیگیری شده و در اواخر سال قبل مجوز فاینانس آن صادر و با سرمایه گذاری کشور چین، تقریباً در مرحله ای بی بازگشت به جهت بهره برداری قرار گرفته است. 
اما در این میان سرنوشت حلقه نهایی که می توانیم با آن پا جای پای ذوب آهن اصفهان گذاشته ( کابوس مافیای فولاد ) و به جرات می توان گفت به دلیل وجود ذخایر فراوان معدنی در منطقه و عدم وجود هزینه سرسام آور حمل سنگ، حتی جلوتر از آن قرار بگیریم؛ کارخانه فولاد سازی و احیای ابویی که پس از گذشت چندین سال از واگذاری آن، در هاله ای از ابهام قرار گرفته است . 
آیا از خود پرسیده ایم چرا خریدار آن به دلایل واهی از ساخت آن طفره می رود؟ 
آیا حساسیتی که به جهت واگذاری شرکت سنگ آهن وجود دارد در پیگیری ساخت آن کارخانه در ما وجود داشته است؟ 
علی ایحال اگر بنده را متهم به ساده لوحی و خوش بینی نمی کنید می خواهم بگویم که در صورت عدم وقفه در کارهای زیر بنایی در حال وقوع که در بالا به آن پرداختیم، آینده شهرستان آنچنان که این روزها سیاه و وحشتناک ترسیم می شود نبوده بلکه بسیار روشن خواهد بود. اما سوال اساسی؟!!!!!!
چه کسی و یا کسانی و با چه هدفی نمی خواهند این آینده شکل بگیرد؟ آیا برخی مردم و حتی مسئولین شهرستان نیز ناخواسته ( هیچ بومی خواسته دست به چنین کاری نمی زند ) وارد این بازی شده اند؟ آیا در این لحضات حساس و سرنوشت ساز تاریخ دوباره تکرار شده و کلاه گشاد سال 86 به سرمان خواهد رفت؟ آیا آنان که از رفتن سخن می گویند برنامه ای برای آینده شرکت و شهرستان طراحی کرده اند؟ و اینکه قطعاً مرور زمان مشخص خواهد کرد خائن اصلی ( خواسته و یا ناخواسته ) در حق این مردم نجیب و رنج کشیده کیست؟ 
و اما حرف آخرم با ذوب آهن اصفهان و مافیای زخم خورده فولاد را از زبان مرحوم دهستانی در مراسم تودیع خود که با کنایه با آنان که وجودش را طاقت نیاوردند گفت می گویم : ” هواپیمای پیشرفت منطقه و شهرستان به پرواز در آمده، چه بخواهید و چه نخواهید به سر منزل مقصود خواهد رسید.

ذره بین


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۹
برچسب ها:
دیدگاه ها
اسحاق این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه 4 خرداد 1393 - 6:35 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

این تصمیمی بی خردانه است که پنجاه و یک درس شرکت شهداب باشد و سنگ آهن مرکزی فقط 49درصد سهامدار باشد عملا افسار این کارخانه در دست شهداب است

معدنکار این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه 4 خرداد 1393 - 8:35 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

تولید شرکت سنگ آهن بافق.
1 – استخراج ماده معدنی با عیار حدود 59 که بعد از خردایش در سنگ شکن شماره یک چغارت در دو سایز صفر تا ده میلی متر گه به علت ریز بودن باعث خفگی کوره بلند اصفهان می شود و باید قبل از تزریق به کوره بلند کلوخه گردد. کار کلوخه در کارخانه آگلومره صورت می گیرد که به روند آن آگلومراسیون می گویند . تولید سالیانه 2 میلیون تن. البته یک میلیون و دویست هزار تن هم با عیار 52 نیز تولید می شود که فروش خارجی دارد.
سایز بین 10 تا 25 گه مستقیما شارژ کوره بلند اصفهان می شود.
2-استخراج ماده معدنی با عیار زیر 50 در چغارت و زیر 40 در سه چاهون و خردایش آن به حدود 300 میلی متردر چغارت و سه چاهون و هدایت آن به خطوط کنسانتره چغارت و سه چاهون جهت پر عیار سازی و تبدیل به پودر زیر میلی متر و عیار 67 جهت کارخانه های فولاد سازی کشور در فولاد مبارکه و فولاد خوزستان ظرفیت نهایی دو خط سه میلیون دویست هزار تن.
که با توجه به ظرفیت گندله یک خط دومیلیون تن کم دارد.
** البته کارخانه آگلومره چغارت جهت تبدیل زیر 10 به کلوخه 60 در چغارت هم اکنون در حال تولید آزمایشی است. تولید 800 هزار تن در سال
حال گندله در کجای کار است؟
محصول تولیدی در خطوط کنسانتره باید در کارخانه گندله سازی به عیار حدود 70 برسد تا بتواند در فولاد سازی های مصرف شود. که این کارخانه مراحل ابتدایی خود را در ظرفیت 5 میلیون تن در چغارت با عنوان گندله سه چاهون می گذراند و حداقل سه سال مداوم و تلاش مضاعف می خواهد.
بله درست است ابویی رقیب فولادی هاست و فولاد کسری رقیب ذوب آهن اصقهان و فولاد اسفنجی نیز بیشترین تهدید برای کوره بلند اصفهان.
—استخراج از معدن در کل 3 میلیون 400 جهت دانه بندی
— 6 میلیون با عیار کم از دپوهای 60 میلیون تن و استخراج سه چاهون و چغارت.
مابقی محصولات حلقه اند که گردش همین حدود 10 میلیون تن استخراجند و فقط ارزش افزوده فراوان دارند ولی عمر معدن را کم نمی کنند.

عباس ابراهیمی خوسفی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه 4 خرداد 1393 - 8:46 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

عالیه و ای کاش همین حرفها رو با شجاعت تمام و با نام و رسم می گفتید دوست عزیز حرف حساب اگر باشه بدون اسم نمی گذارند باید شجاعت و صداقت داشته باشیم

محمد این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه 4 خرداد 1393 - 11:21 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

با عرض سلام و خسته نباشید
ایشالله با اتحاد و همدلی و همراهی مردم بیدار شده بافق و همت مسءولین و شواری شهر و مدیریت بومی شرکت به زودی شاهد تولید فولاد در بافق باشیم

مجید این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 5 خرداد 1393 - 12:26 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام
بنده آقای صباغیان رو خوب نمی شناختم ولی با این بیانیه ای که چند روز پیش گذاشتن در سایت بافق فردا به یقین رسیدم که انسان تیز هوش و مسلمان واقعیست چون به تمام مسءولین و مردم گوشزد کرده بود که الان موقع دعوا و گروه و جناح بازی نیست و الان موضوع مهمتر از آن است که کسی چشم به صندلی مدیر عاملی سنگ آهن داشته باشد و همه جناح ها را به همدلی و همکاری به دور از نفاق و حیله خوانده بود و شیر مادرشان حلالشان که به این یقین رسیده اند که الان باید همه اتحاد و همدلی داشته باشند تا این مافیا فرصت هیچ گونه سوء استفاده را نداشته باشد

رنج کشیده این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 5 خرداد 1393 - 4:11 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

باید دست این شرکت ….را ازجغارت بافق کوتاه کنن هر چی خورده بسه مگر ما در بافق شرکتهای بزرگ نداریم که …..غارت کند مگر سهام شرکت معدن چیان بافق که مال کارگران رنج کشیده سگ آهن هست نمیتواند کار کند باید تمام ماشین آلات سنگین را که در زمان مرحوم مهندس دهستانی با قیمت خیلی خیلی پایین به …. دادن پس بگیرند و تحویل یک شرکت بافقی بدن_(بفروشند) تا کار کنه ….وقتی آمد بافق چی بود حالا چی شده

You cannot copy content of this page