پرسشگری، چرا و چگونه؟

دسته: مقالات
۵ دیدگاه
شنبه - 6 خرداد 1391

خبر رسیده که پس از مدتها، مسئول محترمی حاضر شده است به پرسش های همشهریان به صورت رودررو پاسخ گوید. البته این شیوه در زمان دولت گذشته، بسیار معمول بود و مخصوصاً اعضای شورای شهر و شهردار به تناوب در اینگونه جلسه ها حاضر و پاسخ هایی  هم می دادند.

خودم در اکثر این جلسه ها بودم و با وجود آنکه نفس کار را خوب می دانم اما با اطمینان می گویم که مناسب نبود و  منتج به خیر و صلاحی هم نشد. الخصوص در دوره ای که میان برخی از مسئولان شهر، شکرآب بود و همین جلسه ها منجر به بدبینی و گاهی بدگویی هم شد.

اما چرا جلسات پرسش و پاسخ نمی تواند راهکار خوبی برای بیان خواسته ها باشد. به چند دلیل.

اول و مهمتر از همه اینکه هیچ مسئولی نمی تواند، همه ی آنچه می داند را برای عموم بازگو کند. این طبیعت کار است. برخی مسایل، سیاست های کلی است که در یک نگاه کلان به تصویب رسیده و هر مسئولی هم بیاید، باید اجرا کند. از این رو دست و بال مسئولان برای پاسخگویی بسته است.

دوم آنکه در اینگونه جلسه ها عموم سوال ها به سمت مسائل جزئی و گاهی محله ای و بعضاً شخصی سوق پیدا می کند. برای مثال تصور کنید قرار است خیابانی تعریض شود، عده ای که زمینشان در معرض تخریب است یک نگاه به مسئله دارند و کسانی که ملکشان پس از تخریب زمین دیگران، ارزش مضاعف می یابد نگاه دیگری به مسئله دارند و همین تفاوت برداشت، منجر به طرح سوال های بسیار و در مواردی بی ارزش می شود.

سوم آنکه همه ما دوست می داریم که کارهامان تا حد ممکن سریع و مطابق میل مان انجام پذیرد، درحالیکه مسئولان باید مطابق برنامه ها و دستور العمل ها، فعالیت کنند.

مسئله مهم دیگر این است که مسئولان به دلیل ضیق مالی و کمبود اعتبارها، قادر به برآورده کردن خواسته مردم نیستند. صدها خواسته به حق مردم در محاق بی اعتباری و بی پولی می ماند و اجرایی نمی شود.

محدودیت زمانی و مکانی و اینکه در این جلسات به خاطر حفظ نظم و رعایت خطوط کلی مجبور به نوشتن سوالات هستیم  و همه، این توانایی را ندارند که آنچه در ذهن دارند، به کلمه و پرسش تبدیل کنند از ضعف های جلسه های پرسش و پاسخ است. علاوه بر آنکه چون اکثر مردم به طور تخصصی از مسائل سر درنمی آورند، پاسخ ها می تواند کلی و به دردنخور باشد و کسی هم متوجه نشود.

در این جلسه ها تعداد خاص و مشخصی از مردم شرکت می کنند، به همین دلیل سوال ها نمی تواند مشخص کننده خواستهای کل جامعه باشد.

حالا پرسش اینجاست که چگونه باید مردم از مسئولان چیزی بخواهند و بپرسند؟

راهکار این مسئله در نظام های مردم سالار به عهده رکن چهارم دمکراسی یعنی مطبوعات و رسانه ها افتاده است.

در این عصر و زمانه دیگر مردم فرصت و امکان و حتی تخصص آنرا ندارند که در محلی جمع شوند و تک تک، خواسته های خود را بپرسند، این مسئولیت به نیابت از مردم به دوش و عهده مطبوعات افتاده است.

مطبوعات با آزادی نسبی که دارند، می تواند خواسته های مردم را بیان و تا رسیدن به نتیجه پیگیری کنند و باز به مردم گزارش بدهند. مطبوعات قادرند با این کار افکار عمومی را به سوی مسئله ی خاص سوق دهند.

قوای سه گانه مققنه، مجریه و قضائیه با شیوه های معمول به انجام وظیفه می پردازند و مطبوعات به عنوان چشم و وجدان بیدار جامعه عملکرد آنان را زیر ذربین برده و هرگونه خطا و ناراستی آنها را به مردم گزارش می دهد و از آنجا که همه ی قدرت از مردم نشات گرفته، مسئول نادرست در طرفه العینی مجبور به اصلاح رفتار یا ترک مسند خود می شود.

ما نیز برای آنکه پرسشگری در جامعه مان _ به عنوان یک صفت ارزشمند _ نهادینه شود نیازمند مطبوعات و رسانه های آزاد و قدرتمند هستیم تا درهر کجا و در هر مسئله ی که مردم نیاز دانستند، ورود پیدا کرده و حقیقت را آشکار سازند.

محمد علی پورفلاح


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۱
برچسب ها:
دیدگاه ها
علیزاده این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 6 خرداد 1391 - 11:45 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

کلامتان به جا و متین
این جلسه هم مثل جلسه ای که در امامزاده برگزار شد با طولانی شدن و سربسته صحبت کردن تمام می شود و نهایت به بنری میرسد در 5 بند که چندتایی از آنها رفت در صف اجرا:
(گاز-بزرگراه- فولاد-پلی کلینیک-کارخانه اساس لوکومتیو)
اما خوبی این جلسات این است که جمعی از مردم آزادانه سوالاتشان را مطرح می کنند صحبتها و نظرات مختلف شنیده میشود و …(کمترین نتیجه آن این است که باعث میشود مردم بیشتر با مسائل شهرشان درگیر و با موانع رفع آن آشنا میشوند)
در خلاصه اگر این جلسات باشد و روشن و شفاف ، صادقانه و عمومی قطعا مسئول ما برای سال بعد با تمام توان وارد عمل خدمت می شود و قطعا برای جواب دادن به همه آن سوالاتی که در روز پاسخگوئی مطرح خواهد شد جوابی عملی و منطقی آماده خواهد کرد…

    شهروند این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 11 خرداد 1391 - 12:18 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

    قطعا همین گونه خواهد بودو بیداری مردم و دغدغه مند شدن مردم را در پی دارد

دانشجو این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه 7 خرداد 1391 - 10:58 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

حالا شاید فرجی شد باید جلسات برگزار شودتا مسئولین بدانند که جوانان بافقی اهل فکرو شعور هستند

شهروند این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 11 خرداد 1391 - 12:16 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام این جلسات باعث می شود که مسئولین بیشتر تلاش کنندو حداقل حساب دستشون بیاد که باید جوابگو باشند و می توانندبه چالش کشیده شوند

امید این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه 12 خرداد 1391 - 10:30 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام خدمت اقای پور فلاح شما بک راه حلی ارائه کن شما که با هر روشی مخالفی برادر من

You cannot copy content of this page