همایش شناخت مواد مخدر و اثرات اعتیاد در بافق برگزار شد

دسته: اجتماعی , عمومی
بدون دیدگاه
سه‌شنبه - 3 تیر 1393

به گزارش روابط عمومی فرمانداری بافق ؛  همزمان با سومین روز از هفته مبارزه با مواد مخدر به منظور آشنایی با خطرات مواد مخدر و اعتیاد با حضور مسئولان و کارشناسان اجتماعی و بهداشتی شهرستان بافق ، همایش «شناخت مواد مخدر و اثرات اعتیاد » در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان برگزار شد.

معاون فرماندار بافق در جلسه ضمن گرامیداشت هفته جهانی مبارزه با مواد مخدر ، با اشاره به پیامدهای مواد مخدر و اثرات سوء  آن گفت: اعتیاد به مواد مخدر یکی از شایع ترین آسیب های اجتماعی جهان و کشور مان ایران که در مسیر ترانزیت این مواد خانمان سوز است ، به گونه ای که در حال حاضر اعتیاد به مواد مخدر یکی از بحران های اصلی  و معضلات جهانی دنیای کنونی است.

“محمد علی طالعی” افزود: اعتیاد به مواد مخدر به عنوان یکی از ریشه های نا هنجاری اجتماعی در هر جامعه محسوب می شود و متاسفانه سالانه تعداد زیادی از انسان های مبتلا به اعتیاد به مواد مخدر جان می دهند و تعداد زیادی از جوانان در دام این مرض مزمن گرفتار و جمعی زیادی از خانواده ها در اثر ابتلاء به این مرض به فروپاشی خانوادگی کشانده می شوند.

“سرگرد ابوالقاسم صالحی زاده” سخنران این همایش با تعریف مفهومی از واژه اعتیاد گفت: بیماری اعتیاد؛ یک بیماری اصلی٬ مزمن و عصبی است٬ که در اثر عواملی ژنتیکی٬ فیزیولوژیک و اجتماعی رشد و بروز پیدا می‌کند.

وی افزود : اعتیاد را می‌توان یک مسمومیت مزمن دانست که برای شخص و هم برای خانواده و جامعه اش مضر است.

کارشناس پلیس مواد مخدر استان یزد بهترین راه مبارزه با مواد مخدر را شناخت مواد موجود در جامعه و آسیب ها و مضرات آنها و نیز اطلاع رسانی گسترده به آحاد مردم دانست و افزود : یکی از شگردهای تولیدکنندگان ، تغییر مداوم انواع مواد مخدر است بگونه ای که گاهاً به صورت پاستیل ، آدامس یا پودر خوشبو کننده در مغازه ها نیز به فروش می رسد که این سبب پایین آمدن شدید سن اعتیاد خواهد شد تا حدی که ممکن است به سبب مصرف مداوم این تنقلات شاهد بروز اعتیاد در کودکان نیز باشیم.

صالحی زاده با توجه به اثرات سوء استعمال قلیان که در جامعه بویژه در بین جوانان شیوع یافته گفت: برخلاف اعتقاد مردم مضرات قلیان 10 برابر سیگار است و تنباکو به هر شکلی که استفاده شود چه به شکل سیگار، پیپ و قلیان عوارض سوء بسیاری بر جای می گذارد
و تا به حال بیش از 300 نوع ماده سمی در دود نیکوتین کشف شده است و عوارض سوء استعمال سیگار شناخته شده است که هیچ جای شک و بحثی در آن نیست. در حالی که قلیان حدود 10 برابر بیش تر از سیگار سبب ورود دود مضر به ریه ها می شود دقیقا می توان گفت مضرات آن نیز به نسبت دود سیگار افزایش پیدا می کند.

وی در ادامه ضمن اشاره بر اثرات مواد مخدر بر بدن انسان و عوامل اعتیاد بر خانواده گفت:  اهم عوارضی که به خاطر اعتیاد گریبانگیر خانواده می شود عبارتند از: سردی کانون خانواده، تأثیر منفی بر نسل،عدم پذیرش مسئولیت،تأثیر بر تربیت فرزندان ،سستی پیوند عاطفی با فرزندو در نهایت ویرانی کانون خانواده است .

سرگرد صالحی زاده یکی از دلایل مصرف مواد مخدر را احساس لذت طبیعی بیان کرد و افزود: پس از مصرف برخی از مواد مخدر، میزان دوپامینی بین ٢ تا ١٠ برابر بیشتر از احساس رضایت خاطر و لذت طبیعی در مغز آزاد می شود و در برخی از مواقع آزاد شدن دوپامین در مغز تقریبا بلافاصله پس از آغاز مصرف مواد مخدر صورت گرفته و تاثیر آن به مراتب بیشتر از حالت سرخوشی طبیعی باقي می ماند و احساس سرخوشی و رضایت خاطری که مصرف مواد مخدر در مغز انسان ایجاد می شود به حدی زیاد است که احساس رضایت خاطر ناشی از رفتارهای طبیعی همچون خوردن و روابط جنسی در برابر آن بسیار ناچیز است.

کارشناس پلیس مواد مخدر استان یزد ضمن تشریح و تاثیر مواد مخدر بر سلامت انسان گفت: افرادی که به مواد مخدر اعتیاد دارند معمولا از یک یا چند عارضه ناشی از اعتیاد همچون ناراحتی ها ریوی، قلبی، سکته، سرطان و ناراحتی ها روانی رنج می برند. تصاویر اسکن، رادیولوژی و آزمایش خون افراد معتاد نشان می دهد که مصرف مواد مخدر همه اندام های آنها را تحت تاثیر قرار داده است. برای مثال ، مصرف دخانیات عاملی برای بروز سرطان دهان، حنجره، نای، خون، ریه، معده، کلیه ها، مثانه و دهانه رحم محسوب می شود. علاوه بر این، برخی از مواد مخدر از جمله موادی که از راه بینی مصرف می شوند به سلول های عصبی نیز آسیب های فراوانی رسانده و ممکن است باعث نابودی آنها شود.

در ادامه این همایش سرگرد صالحی زاده به روشهای تهیه انواع مواد مخدر اشاره کرد و مضرات هر یک را بصورت جداگانه برای حاضرین در همایش توضیح داد.

شایان ذکر است در حاشیه این مراسم نمایشگاه عکس مواد مخدر و اعتیاد در محل برگزاری همایش برقرار بود.

IMG_0144 IMG_0151 IMG_0163 IMG_0165 IMG_0183 IMG_0196


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۸۴
برچسب ها:

You cannot copy content of this page