مجتمع معادن فلات مرکزی ایران، ذخیره گاه آهن کشور در دل کویر

دسته: اخبار ویژه , عمومی
۱۴ دیدگاه
جمعه - 20 تیر 1393

یزد – ایرنا – وجود مجتمع معدنی فلات مرکزی ایران در شهرستان بافق ، خطه کویری یزد را به ذخیره گاه مطمئنی از سنگ آهن در ایران بدل کرده است.

81232147-5814435

 

به گزارش ایرنا، ایران اکنون با تولید ۳۴ میلیون تن سنگ آهن در سال ۲۰۱۳ میلادی در جایگاه دهم جهان قرار دارد و 1.5درصد از تولید جهانی این ماده را به خود اختصاص داده است که دراین میان مجتمع معادن فلات مرکزی ایران در شهرستان بافق تغذیه کننده مهم صنعت فولادی کشور به شمار می رود.

مجتمع معدنی یاد شده از چهار معدن آنومالی 5a ، آنومالی(1a)شمالی، معادن زاغیها و سنگ آهن چاه گز تشکیل شده است.

** سنگ آهن آنومالی 5a

بر اساس نتایج تخمینی ذخیره برای مجموع ذخایر قطعی و احتمالی کانسنگ آهن با عیار حد ۳۰ درصد و عیار میانگین ۳9.86 درصد بیش از ۱۸ میلیون تن بوده و به صورت سه توده مجزا شرقی، مرکزی و غربی متمرکز شده است.

عملیات تجهیز و بهره داری از این آنومالی از اسفند سال ۱۳۹۰ شروع شده و میزان کل استخراج بالغ بر ۲۶۶هزار و 275 متر مکعب بوده که میزان باطله برداری ۲۵۳ هزار و 570 متر مکعب و حجم سنگ آهن استخراج شده 12هزار و 705 متر مکعب است.

هم اکنون با توجه به عدم همخوانی بلوک مدل با توده واقعی، اکتشاف تکمیلی این آنومالی در حال پیگیری است.

**سنگ آهن آنومالی ۱a(شمالی)

آنومالی ۱a (شمالی) در فاصله ۲۵ کیلومتری شهرستان بافق با ارتفاع ۱۱۵۰ تا ۱۲۰۰ متر از سطح آزاد دریاها و دارای آب و هوای خشک و صحرایی قرار دارد.

مطالعات اولیه اکتشافی کانسار در سال های ۶۱-۱۹۶۰ از سوی متخصصان آلمان غربی انجام شده و ذخیره استنباطی آهن آن که تا عمق ۶۰۰ متری محاسبه شده بیش از ۲۵۶ میلیون تن با عیار متوسط 28.47 ( بیست و هشت و چهل و هفت صدم) درصد است.

این آنومالی در ۲۴/۴/۱۳۹۱ همزمان با سالروز ولادت مقام معظم رهبری راه اندازی شد.

میزان کل استخراج تا پایان سال ۹۲ برابر ۲،۴۶۴،۳۷۰ مترمکعب بوده که میزان باطله برداری ۲،۱۵۰،۸۶۰ مترمکعب و میزان سنگ آهن ۳۱۳،۵۱۰ مترمکعب است.

با توجه به اینکه در نظر است در این معدن از تکنولوژی کشور اوکراین استفاده شود و لازمه آن داشتن فید ورودی ۳۵ درصد بوده بنابر این سنگ معدن فوق می بایست با سنگ معادن زاغی ها مخلوط شده تا فید مناسب کارخانه مذکور تامین شود.

** مجموعه معادن زاغیها

این آنومالی در حدود 7.3 میلیون تن سنگ آهن با عیار متوسط Fe ،P و FeO، ۴۶، ۰/۴۶و ۱۳ را داراست از ۳ آنومالی ( ۲a,2c و آنومالی ۴) با ذخیره زمین شناسی ۵۰ میلیون تن سنگ آهن با عیار متوسط ۳۰درصد تشکیل شده است .

آنومالی ۲a در فاصله هشت کیلومتری شهرستان بافق قرار دارد و عملیات حفاری آن در چهاردهم مردادماه ۱۳۹۱ مصادف با میلاد باسعادت کریم اهل بیت حضرت امام حسن مجتبی (ع) آغاز شد.

میزان کل استخراج یک میلیون و 637هزار و 201مترمکعب بوده است که ۳۱۲هزار و ۳۲۳ مترمکعب سنگ آهن و یک میلیون و 324هزار و 878 مترمکعب باطله برداری بوده که با توجه به طرح پیشنهادی عملیات استخراج فاز یک در اواخر فروردین ماه ۱۳۹۲ پایان یافته است .

بخشی از سنگ آهن استخراج شده مستقیما دان بندی شده و بخش دیگر با سنگ استخراج شده از معدن آنومالی شمالی برای تهیه فید قابل استفاده در طرح ارائه شده بر اساس تکنولوژی کشور اوکراین مصرف خواهد شد.

**معادن سنگ آهن چاه گز

معادن سنگ آهن چاه گز در مختصات جغرافیایی ۵ً ۲۹ ۵۵ شرقی و ۲۶ً ۰۵ ۳۲ شمالی و در فاصله ۷۵ کیلومتری شهرستان بافق است.

میزان کل ذخیره 83میلیون و 100هزار تن و متوسط عیار آهن آن 53.16 (پنجاه و سه و شانزده صدم)درصد است که در دو توده موازی شرقی و غربی متمرکز شده است.

معادن سنگ آهن چاه گز در فاصله ۷۵ کیلومتری شهرستان بافق است.

بالاترین عیار مجتمع معدنی فلات مرکزی مربوط به این معدن بوده که با ذخیره 100میلیون تنی از عیار 53درصد برخوردار است.

حجم کل استخراج تا پایان سال ۹۲ برابر هفت میلیون و 132هزار و 877متر مکعب بوده که میزان سنگ آهن استخراج شده ۳۱۵ هزار و 911متر مکعب و حجم باطله برداری شش میلیون و 816هزار و 966متر مکعب است.

با راه اندازی سنگ شکن موبایل در این معدن تاکنون بیش از ۱۲۰هزار تن سنگ آهن دانه بندی تولید شده است.

** 34میلیون تن عملیات معدنی در مجتمع معادن سنگ فلات مرکزی ایران

مدیر عامل مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران گفت: در مجموع افزون بر 34 میلیون تن عملیات معدنی در این مجتمع انجام شد.

ˈمحمد مرشدزادهˈ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه از این میزان 30 میلیون تن باطله و مابقی سنگ آهن پر عیار است، اظهار کرد: همچنین 300 هزار تن سنگ دانه بندی در این مجتمع تولید شده است.

وی با اشاره به اینکه این مجتمع در سال 87 به منظور طراحی، تجهیز و استخراج معادن سنگ آهن در شهرستان بافق ایجاد شده است، افزود: افزایش ظرفیت تولید ،برنامه ریزی و اقدام منظم و مداوم به منظور پیشگیری از وقوع حوادث ناشی از کار و کنترل عوامل زیان آور در محیط کار از اهداف سازمانی این مجتمع است.

مرشدزاده تصریح کرد: با همکاری مقامات ذیربط تلاش داریم که تولیدات این مجتمع را فرآوری نموده و از خام فروشی محصول جلوگیری شود زیرا خام فروشی ضربه سنگینی به صنایع زیربنایی کشور وارد نموده و عمر معادن که ذخایر و پشتوانه صنعت پایه کشورند را کوتاه می کند.

به گفته مدیرعامل مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران در این مجتمع چهار معدن آنومالی 5a ، آنومالی شمالی (1a) ، معادن زاغی ها و سنگ آهن چاه گز فعال است در مجموع 550 نفر مشغول به کار هستند.

وی با بیان اینکه معدن سنگ آهن آنومالی 5a در فاصله 80 کیلومتری شهرستان بافق قرار دارد، افزود: معدن یاد شده به صورت سه توده مجزا شرقی، مرکزی و غربی متمرکز شده که عملیات تجهیز و بهره برداری از این آنومالی از اسفند سال 90 در این شهرستان آغاز شد.

** لزوم بهره گیری ازفناوری های جدید در تولید مواد معدنی

مرشدزاده با اشاره به اینکه معدن آنومالی شمالی (1a) در فاصله 25 کیلومتری شهرستان بافق واقع شده و ارتفاع آن از سطح دریاهای آزاد یکهزار و 150 تا یکهزار و 200 متر است، ادامه داد: ذخیره آهن تا عمق 600 متری در این معدن محاسبه شده و افزون بر 256 میلیون تن با عیار متوسط 47/28 درصد است.

وی تصریح کرد: مقرر شده در این معدن از تکنولوژی کشور اوکراین استفاده شود و لازمه آن داشتن فید ورودی 35درصد است به همین خاطر باید با سنگ آهن پرعیار معادن زاغیها مخلوط شده تا فید مناسب کارخانه مذکور تامین شود.

وی با اشاره به اینکه معادن سنگ آهن چاه گز نیز در فاصله 65 کیلومتری شهرستان بافق قرار گرفته است، گفت: میزان کل ذخیره این معدن مجموعا 83 میلیون و یکصد تن و متوسط عیار آهن آن 53.16 درصد می باشد که در دو توده موازی شرقی و غربی متمرکز شده است.

مرشد زاده همچنین میزان تولید سنگ آهن پر عیار دانه بندی در این معدن را افزون بر 133 هزار تن بیان کرد.

وی ادامه داد: همچنین مجموعه معادن زاغیها متشکل از چهار آنومالی ( 2a,2b,2c,4 ) با ذخیره زمین شناسی 50 میلیون تن سنگ آهن با عیار متوسط 30 درصد است که در فاصله 10کیلومتری شهرستان بافق قرار دارد.

مرشدزاده، با اشاره به اینکه یک دستگاه سنگ شکن موبایل با ظرفیت اسمی 80 تن در ساعت نصب در سال گذشته در این مجموعه راه اندازی شد ، ادامه داد :حجم خرد کنندگی آن با وجود اینکه در مراحل تست و راه اندازی اولیه افزون بر150هزار تن بوده و تا اردیبهشت ماه به 160هزارتن رسیده است.

وی با بیان اینکه ضرورت دارد برای افزایش تولید سنگ آهن به عنوان ماده اصلی تولید فولاد از روش های جدید استفاده شود، تصریح کرد: کمبود آب در منطقه و پایین بودن متوسط عیار در سطح 36درصد در معادن این مجتمع سبب شده تا برنامه استفاده از فن آوری های نوین در دستور کار قرار گیرد.

**یزد بهشت معادن ایران

در این میان استان یزد نیز از این قافله عقب نمانده و با ذخیره بزرگی که در حوزه معدن دارد خود را به عنوان دومین استان معدنی کشور معرفی کرده در در کنار استان کرمان در رأس هرم بزرگ معدنی کشور قرار گرفته است.

با توجه به اینکه استان یزد از شرایط اقلیمی و زیستی مناسبی برخوردار نیست و نمی‏تواند کشاورزی پررونقی داشته باشد، تشکیلات زمین شناسی این استان ذخایر بسیار عظیم معدنی را در دل خود جای داده است.

این استان یکی از مناطق بسیار غنی کشور از نقطه نظر ذخایر معدنی گوناگون و یکی از پر سابقه‏ترین قطب های معدن کاری و صنایع مربوط به معدن در کشور محسوب می‏شود.

بزرگترین قطب های معدنی آهن کشور از جمله سنگ آهن چغارت، سنگ آهن چادرملو و سنگ آهن منگنز دار ناریکان در استان یزد قرار دارد.

همچنین معادن غنی سرب و روی مهدی آباد، کوشک، دره انجیر و منصور آباد و بوکسیت صدر آباد از جمله بزرگترین معادن فلزی استان و کشور به شمار می‏رود.

برآوردها در این حوزه حکایت از شناسایی بالغ بر ۵۰ نوع ماده معدنی در استان بوده که از این میزان تنها ۳۰ نوع قابل بهره برداری است. ک 4

1968/616


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۸۲
برچسب ها:
دیدگاه ها
رضايي این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه 20 تیر 1393 - 10:07 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

جناب آقاي مهندس مرشد زاده..ممنون از زحمات شما. انشاالله قدردان زحماتتان باشيم

نقی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه 20 تیر 1393 - 10:50 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

آقای مهندس …….. خواهشا به خاطر پست به غریبه ها باج نده

بهابادی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه 20 تیر 1393 - 11:03 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

لطفا اصلاح کنید.معدن چاه گز نه.معدن چاه گز بهاباد

دلسوز این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه 20 تیر 1393 - 11:22 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

بهابادی با سلام
بخور تا توانی به بازوی خویش

استاد این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه 20 تیر 1393 - 12:26 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

معدن چه مال بافق باشه چه مال بهاباد.هیچ تاثیری در اوضاع غارش میش این دو شهرستان ندارد.همانطور که در متن بالا خواندید معادن بافق از عمده معادن ذخیره سنگ اهن در کشور وحتی خاورمیانه هستند.همه بافق را بخاطر سنگ اهن میشناسند.هیج کس بافق را بخاطر خودش نمیشناسد.چون بافق از لحاظ فرهنگ،اوضاع معیشتی مردم،اوضاع شهر،جاده،اب، گاز،اتحاد مردم،وخیلی چیزهای دیگه خیلی خیلی ضعیف است.

جواد این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه 20 تیر 1393 - 1:30 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

ظاهرا آقای ….. که خیلی هم ادعای بافقی بون دارددنبال این است که یکی از دوستان بهابادی خود را که الان در سه چاهون شاغل است به عنوان مدیر این معدن به جای مرشدزاده قالب کند و رایزیهایی هم داشته ولی کسی به حرفش توجه نکرده در این خصوص برای افکار عمومی بافق اطلاع رسانی کنید

مبارز این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه 20 تیر 1393 - 2:20 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

مهندس مرشدزاده دستت درد نکنه… ممنون از اطلاع رسانی کامل شما… ممنون

مرشد زاده این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه 20 تیر 1393 - 5:15 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

اقای مرشد زاده معادن استان یزد نه معادن شهرستان بافق یعنی بلوک معدنی بافق
تصحیح کنین

soheil8 این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه 20 تیر 1393 - 5:38 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

پس آقای مرشد زاده یک کارخانه کنار بافق یزنید تا نسبت به معادن مذکور مرکزیت داشته باشه و هم سنگ آهن فراوری شه و همم خام فروشی نشه و دین خود را به بافق ادا کرده باشید.

آرام این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 21 تیر 1393 - 7:51 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام
از زحمات و تلاش های کلیه پرسنل زحمتکش مجتمع فلات مرکزی و مدیریت لارج جناب مهندس مرشدزاده تشکر می کنم.

مجتبی دهقان این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 21 تیر 1393 - 2:10 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام.
من به عنوان عضو کوچک این مجتمع می توانم فقط در یک جمله کل حرفهایم را به تفسیر و به زبان بیاورم،که تنها مدیری را تا این لحظه دیدم که توانسته به جوانان اطمینان داشته باشند. که کلیه فعالیتهای معدنی این مجتمع حول و حوش 95 درصد آن توسط همین جوانان اداره میشود و به استخراج و تولید خودهمچنان ادامه می دهد،وخواهد داد.من شخصأ به ریسک پذیری، جرأت، اعتماد و اطمینان چنین مدیری به خودم میبالم.إن شأا… همیشه موفق و موید باشند.

محمد حسین این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه 22 تیر 1393 - 2:44 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

جناب اقای مرشدزاده از زحمات شما کمال تشکر را دارم و مطمئن باشید نمیگذاریم شما راهم مثل دیگر مدیران بومی که در شهر فعالیت می کردند از دست بدهیم .در همین جا لازم است از همکاریها ومساعدتهایی که در شهر انجام داده اید و انجام میدهید کمال تشکر را داشته باشم

اسدی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه 22 تیر 1393 - 8:56 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

خواهشا کمی عمیق تر به مسایل نگاه کنید ….. با اینکه بافقی است تمام خدماتش جهت افراد خارج بافق هست نمونه ساپورت تجمع ورزشگاه آزادی جهت (ر-م) می باشد کسانی که با وی همکار بوده یا همدوره بوده اند بیشتر میشناسند!!! فعلا که ذخایر عظیم آهن به اسم فلات مرکزی به تاراج میرود و شهر کمتر نظارتی نسبت به این مسیله دارد .

خیرخواه این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 23 تیر 1393 - 1:47 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

آقای مرشدزاده کارخانه جوار معدنی در کجای بافق قرار خواهد گرفت اگر طرحی دارید لااقل جزئیات بیشتری بدهید تا اطمینان همگان حاصل شود-

You cannot copy content of this page