رئیس بهزیستی بافق: آموزش مهارت های زندگی زوج های جوانان ضروری است

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
سه‌شنبه - 31 تیر 1393

رئیس بهزیستی بافق با اشاره به 115 پرونده  پذیرش شده در اورژانس اجتماعی بافق، گفت: از مجموع پرونده های طلاقی که از خدمات مشاوره و مددکاری اورژانس اجتماعی بافق بهره مند شده اند بیش از 60 درصد به صلح و سازش زوج ها منجر شده است.
محسن خوشگذران در گفت و گو با «بافق فردا» عنوان کرد: اورژانس اجتماعی بافق با فعالیت یک مسئول و کارشناس، یک مددکار و 2 مشاور حقوقی و مذهبی پاره وقت فعالیت دارد.
رئیس بهزیستی بافق بااشاره به پذیرش 48 بحران اجتماعی و 115 پرونده طلاق در سال 92، افزود: اختلاف های خانوادگی حاد، همسر و کودک آزاری، سالمندآزاری، معلول آزاری، اقدام و یا قصد خودکشی، اختلال های هویت جنسی، دختران و زنان در معرض آسیب و آسیب دیده، دختران فراری، کودکان خیابانی از گروه های هدف این مرکز است.
رئیس بهزیستی بافق با اشاره به خدمات تخصصی این مرکز، گفت: کنترل و کاهش بحران های فردی، خانوادگی و اجتماعی مانند طلاق، اعتیاد و غیره از وظایف این اورژانس است.
کودکان در خطرترین در بحران های اجتماعی
وی ارائه به موقع خدمات را از دیگر ویژگی های با اهمیت و قابل توجه این اورژانس دانست و افزود: در آسیب های اشاره شده یکی از در خطر ترین گروه ها فرزندان و کودکان بوده که تدابیری برای جلوگیری و یا کاهش آسیب ها به این گروه در این مرکز اتخاذ می شود.
وی ارتقای توانمندی های افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی را از وظایف اورژانس اجتماعی دانست و عنوان کرد: انجام مشاوره و ارایه برنامه هایی در زمینه افزایش مهارت زندگی شامل مقابله با مسایل و مشکلات و مهارت های ارتباطی و غیره همچنین حرفه آموزی از طریق مراکز خاص مانند فنی وحرفه ای و غیره از دیگر برنامه های این مرکز است.
جایگزینی مداخلات اجتماعی قبل از مداخلات قضایی و انتظامی
خوشگذران جایگزینی مداخلات روانی و اجتماعی قبل از مداخلات قضایی و انتظامی را از دیگر اهداف این اورژانس دانست و خاطرنشان کرد: بر اساس تفاهم نامه استانی پرونده های طلاق قبل از اقدامات قضائی به این اورژانس ارائه می شود.
وی با اشاره به سند کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی و الزام 22 دستگاه عضو برای همکاری در این زمینه، تصریح کرد: انتظار داریم در بخش هایی مانند اعتیاد و برخی آسیب های اجتماعی که جای کار بیشتری دارد از سوی ادارات، نهادها و مقامات انتظامی همکاری بیش از پیش را شاهد باشیم.
تیم سیار این اورژانس و راه اندازی تلفن 123
وی با بیان این مطلب که گروه های هدف از طریق 2 روش خودمعرف و یا معرفی از سوی نهادهای انتظامی، قضائی و غیره به این مرکز مراجعه می کنند، افزود: تیم سیار و ایجاد تلفن فوریت های اجتماعی 123 از جمله جدیدترین خدمات این اورژانس است.
وی با اشاره به 51 مورد اقدام به خودکشی در سال 92 در سطح شهرستان، بیان کرد: پیش از این فردی که اقدام به خودکشی کرده بود پس از مدوا و درمان اولیه جسمی در مراکز بیمارستانی مرخص می شد ولی امسال برای نخستین بار با همکاری شبکه بهداشت خدمات مشاوره و مددکاری برای پیشگیری از آسیب های این اقدام و جلوگیری از تکرار به فرد ارائه می شود.
وی خاطرنشان کرد: خودکشی یکی از 3 علت نخست مرگ افراد 15 تا 35 سال در جهان است.
اعتیاد، روابط فرازناشویی و دخالت اطرافیان از علل طلاق
وی با اشاره 115 پرونده طلاق ارائه شده در سال 92 به این مرکز، بیان کرد: از پرونده های که به این مرکز مراجعه نموده و از خدمات مشاوره و مددکاری بهره مند شده اند بیش از 60 درصد به صلح و سازش زوج ها منجر شده است.
وی افزود: اعتیاد در سال های گذشته در بالاترین رده دلایل اختلاف و طلاق خانواده و زوج های جوان قرار گرفته است.
تاثیر مخرب ماهواره بر بنیان خانواده ها
وی با اشاره به تاثیر مخرب ماهواره و برخی وسایل ارتباطی بر بنیان خانواده ها، گفت: روابط فرازناشویی، عدم آشنایی با نیازهای جنس مخالف، دخالت خانواده و اطرافیان، ازدواج های اجباری و زودهنگام، در جایگاه های بعدی دلایل اختلاف زوج ها و طلاق است.
آموزش مهارت های زندگی در دانشگاه و آموزش و پرورش
وی با اشاره به اهمیت فراگیری آموزش های مهارت های زندگی برای زوج های جوان و پیش از ازدواج،افزود: ایجاد زمینه کلاس های آموزشی مهارت های زندگی باید بطور جدی از سوی مراکز آموزشی، دانشگاه و آموزش و پرورش دنبال شود.
رئیس بهزیستی بافق درباره مسایل و مشکلات پیش روی فعالیت های اورژانس اجتماعی بافق، عنوان کرد: کمبود نیرو و امکانات، عدم آشنایی مردم و مسئولین با وظایف این اورژانس، طولانی و پیچیده بودن فرآینده پرونده های ارجاع شده و عدم همکاری برخی مراجعین از جمله برخی مشکلات این مرکز است.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۷
برچسب ها:

You cannot copy content of this page