دوشنبه ۴ام بهمن ۱۳۹۵ ۰۴:۳۵:۲۴ قبل از ظهر

ضرورت معرفت علوی به بهانه سالروز تولد مولا امیرالمومنین (ع)

کد خبر: 4518
تعداد بازدیدکننده: 157
تاریخ: ۱۵ خرداد ۱۳۹۱

ضرورت معرفت علوی به بهانه سالروز تولد مولا امیرالمومنین (ع)

یک آیه و یک تاویل از امام صادق(ع)

به این آیه توجه کنیم:

مَنْ کانَ یُریدُ حَرْثَ اْلآخِرَهِ نَزِدْ لَهُ فی حَرْثِهِ وَ مَنْ کانَ یُریدُ حَرْثَ الدُّنْیا نُؤْتِهِ مِنْها وَ ما لَهُ فِی اْلآخِرَهِ مِنْ نَصیبٍ(۲۰شوری)

کسی که زراعت آخرت را بخواهد، به کشت او برکت و افزایش می‏دهیم و بر محصولش می‏افزاییم؛ و کسی که فقط کشت دنیا را بطلبد، کمی از آن به او می‏دهیم امّا در آخرت هیچ بهره‏ای ندارد

عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع: مَعْرِفَهُ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع وَ الْأَئِمَّهِ نَزِدْ لَهُ فِی حَرْثِهِ قَا‏لَ نَزِیدُهُ مِنْهَا قَا‏لَ یَسْتَوْفِی نَصِیبَهُ مِنْ دَوْلَتِهِمْ وَ مَنْ کانَ یُرِیدُ حَرْثَ الدُّنْیا نُؤْتِهِ مِنْها وَ ما لَهُ فِی الْآخِرَهِ مِنْ نَصِیبٍ قَالَ لَیْسَ لَهُ فِی دَوْلَهِ الْحَقِّ مَعَ الْقَائِمِ نَصِیبٌ/ کافی، ج۱، ص۴۳۵/ معجم احادیث الامام المهدی، ج۵، ص۳۹۶

ترجمه: امام صادق(ع) در مورد آیه «نَزِدْ لَهُ فِی حَرْثِهِ قَالَ نَزِیدُهُ مِنْهَا» فرمودند: معرفت امیرالمؤمنین است که خدا آن را زیاد می کند یعنی شخص بهره اش را از دولت اهل بیت(ع) به طور کامل می برد. و در مورد «وَ مَنْ کانَ یُرِیدُ حَرْثَ الدُّنْیا نُؤْتِهِ مِنْها وَ ما لَهُ فِی الْآخِرَهِ مِنْ نَصِیبٍ» فرمودند: برای او در دولت حق همراه امام زمان بهره ای نیست.

ضرورت معرفت امیرالمومنین علی (ع)

آیه و حدیث را با هم مرور کردیم . از زمان امیر مومنان علی (ع) هزار و اندی می گذرد . شناخت حضرت علی (ع)  در این زمان چه ضرورتی دارد؟ چه ارتباطی امیر مومنان با ماجرای آخرالزمان دارند که امام صادق (ع) می فرمایند نتیجه معرفت به امیر مومنان علی (ع) بهره بردن از دولت اهلبیت(ع) است؟

آیا ما نسبت به امیرمومنان معرفت داریم؟ چه نوع معرفتی مد نظر است؟

این ها سوالاتی است که در وهله ی اول به ذهن خطور می کند .

نتاتجی که می توان از این حدیث گرفت:

  • معرفت امیرمومنان علی (ع) یک ضرورت است.
  • معرفت امیر مومنان علی (ع) زمان و مکان نمی شناسد.
  • نتیجه معرفت امیر مومنان علی (ع) بهره بردن از دولت اهلبیت (ع) است.
  • برکت تضمینی خداوند و ازدیاد آن تنها در سایه ی پرداختن به اخرت است که به تاویل امام صادق(ع) معرفت امیرالمومنین است
  • عدم پرداختن به معرفت  نتیجه اش بی بهره بودن از خوان عظیم دولت اهلبیت (ع) است .
  • زراعت در آخرت یعنی معرفت امیر مومنان علی (ع)
  • به زراعت دنیا پرداختن تنها بهره اش در دنیاست و نصیبی در آخرت ندارد

چگونه معرفتی مد نظر است ؟

شاید این سوال پیش بیاید که اگر منظور از معرفت ، معرفت امیر مومنان است پس این معرفت چگونه واقع  می شود؟ هر چه هست این است که هر نوع معرفتی مد نظر نیست .

آیا منظور از معرفت ،معرفت تاریخی است؟

آیا منظور از معرفت ،معرفت سیاسی است؟

آیا منظور از معرفت ،معرفت اخلاقی است ؟

کدام معرفت به امیر مومنان انسان را از دولت اهلبیت (ع) بهره مند می کند ؟

خیلی ها تاریخ امیر مومنان را می دانند آیا این معرفت کفایت می کند؟

خیلی ها جنبه های حکومتی و اخلاقی و… را مورد بررسی قرار داده اند آیا منظور این گونه معرفتی است ؟.

مسلما این نوع معرفت مد نظر نیست . با کلید وازه هایی که خودشان دستمان می دهند باید سراغ هدف بگردیم .

منظور کلید واژه ای به نام مَعْرِفَتی بِالنُّورانِیَّه است. بیاییم با این کلید واژه به هدف نزدیکتر شویم .

معرفت امیرالمومنین علی (ع) با توجه به حدیث مَعْرِفَتی بِالنُّورانِیَّه

     نمی دانم شما با این حدیث نورانی برخورد کرده اید یا نه ولی می دانم اکثرا با این حدیث آشنا هستند . اگر مطالعه نکرده اید حتما مطالعه کنید .

       یک حدیث طولانی از امیر مومنان علی (ع) به نقل از ابوذر غفاری است . ابوذر سوال برایش پیش می آ ید که معرفت به نورانیت یعنی چه ؟ از سلمان (ع) می پرسد که او هم نمی داند لذا نزد مولا امیر مومنان می روند و سوال می کنند که این معرفت به نورانیت چیست . اول امیر مومنان از این سوال آنها خوششان می اید و به انها آفرین     می گویند (اینجا یک نکته است یاران با وفای مولا در سوال پرسیدن هم دقیقند به گونه ای سوال می کنند که لبخند بر لبان مولا می نشیند) و سپس در حدیثی طولانی به شرح این موضوع می پردازند. ابتدای حدیث اینگونه است:

 سأل أبو ذر الغفاری سلمان الفارسی رضی الله عنهما یا أبا عبد الله مامعرفه الامام أمیر المؤمنین (علیه السلام) بالنورانیه ؟ قال: یا جندب فامض بنا حتىنسأله عن ذلک، قال: فأتیناه فلم نجده. قال: فانتظرناه حتى جاء قال صلوات الله علیه:ما جاء بکما ؟ قالا جئناک یا أمیر المؤمنین نسألک عن معرفتک بالنورانیه قال صلوات الله علیه: مرحبا بکما من ولیین متعاهدین لدینه لستما بمقصرین، لعمری أن ذلک الواجب على کل مؤمن ومؤمنه، ثم قال صلوات الله علیه: یا سلمان ویا جندب قالا: لبیک یا أمیرالمؤمنین، قال (علیه السلام): إنه لا یستکمل أحد الایمان حتى یعرفنی کنه معرفتی بالنورانیه فإذا عرفنی بهذه المعرفه فقد امتحن الله قلبه  للایمان وشرح صدره للاسلام وصار عارفا مستبصرا، ومن قصر عن معرفه ذلک فهو شاک ومرتاب، یا سلمان ویا جندب قالا:لبیک یا أمیر المؤمنین، قال (علیه السلام): معرفتی بالنورانیه معرفه الله عزوجل ومعرفه الله عزوجل معرفتی بالنورانیه وهو الدین الخالص الذی قال الله تعالى: ” وما امروا إلا لیعبدوا الله مخلصین له حنفاء ویقیموا الصلاه ویؤتوا الزکاه (۱) وذلک دین القیمه “…..

تا این جای کلام

  • ما دعوت شده ایم به معرفت امیر المومنین علی (ع)
  • در صورت داشتن چنین معرفتی می توانیم در دولت اهلبیت (ع) بهره مند باشیم
  • منظور از معرفت هرگونه معرفتی نیست
  • معرفت به نورانیت مد نظر است

معرفت به نورانیت یعنی چه ؟

     همانطور که می بینیم شکل معرفت فرق می کند . اگر معرفت تاریخی بود راحت می رفتیم سراغ تاریخ امیرالمومنین و از جنبه تاریخی ایشان را می شناختیم .

    اگر معرفت از جنبه سیاسی یا اجتماعی مد نظر بود در کلام و رفتار ایشان دقت می کردیم و از این ابعاد با ایشان آشنا می شدیم . اگر معرفت جغرافیایی بود با موقعیت جغرافیایی زندگی ایشان آشنا می شدیم . …

   اما در اینجا صحبت از معرفت به نورانیت است یعنی جنبه ی نورانی امیر مومنان علی (ع) .حال که صحبت از جنبه نورانی ایشان است ، به این نتیجه می رسیم که دیگر این شناخت مد نظر ،  مربوط به گذشته نیست، مربوط به تاریخ جنگ های ایشان نیست .

معرفت به نورانیت یعنی ، مولای ما بعدی نورانی دارند که این بعد بسیار کارساز و تربیت کننده است و شناخت این بعد در زمینه سازی دولت اهلبیت (ع) بسیار اثر گذار است لذا دعوت به این موضوع شده ایم .

در تاریخ انبیاء(ع) که نگاه می کنیم مولای ما امیر مومنان از این بعد بسیار نقش اثر گذاری داشته اند که بسیار قابل تامل است . امت گذشته او را با عنوان ایلیا می شناختند .این بحث یعنی اثرگذاری امیر مومنان در گذشته پیش از تولد شریفشان بحث بسیار قوی و حجیمی است که فعلا نمی توانیم به آن بپردازیم .

چگونه می توانیم با این بعد از امیر مومنان (ع) آشناتر شویم و بیشترین بهره ها را ببریم

    نور امیر مومنان (ع) کجاست تا هم آن را بشناسیم و هم از آن بهره ببریم ؟.در اینجا صحبت از معرفت جسم مادی ایشان نیست صحبت از گذشته و آینده ایشان نیست که ما نتوانیم و صرفا عده خاصی بتوانند توفیق معرفت و بهره مندی از ایشان را داشته باشند بلکه صحبت از معرفت بعد نوری ایشان است . بعدی که تمام زمان ها و مکان ها را در سیطره ی خودش می گیرد. . تنها یک موضوع مانع فهم می شودو آن حجاب است . حجابی که مابین ما و امام (ع) ایجاد شده است . حجابی که اعمال و رفتار ما ایجاد کرده است . مثالی بزنیم .

    من و شما برای بهره بردن از نور خورشید باید در جایی قرار بگیرید که در پرتو نور خورشید باشید . در غار تاریک انتظار نور خورشید داشتن محال است . انسان در آنجا در تاریکی مطلق است اما اگر روزنه ای به بیرون باز شود انسان از نور خورشید بهر ه مند می شود و اولین اثرات آن هدایت است می تواند در آن نور ببیند و از خطرات بپرهیزد .

   پس وقتی صحبت از نور می شود در مقابلش ظلمت قد علم می کند. نور و ظلمت در تقابل یکدیگر هستند . جایی که نور هست ظلمت نیست و جایی که ظلمت هست نور نیست .

با این مقدمه می توان به این نتیجه رسید برای شناخت و به دنبال آن بهره برداری از جنبه نورانی مولا امیر مومنان علی (ع)  باید حجاب ها برداشته شود. انسانی که بی پروا به هر سویی حرکت می کند در لجنزار عمق دست و پا می زند در تفکرات مادی گرفتار می شود چگونه می تواند به معرفت جنبه نورانی مولا امیر مومنان علی (ع) برسد ؟؟

نتیجه ی کلام در چند جمله :

  • معرفت امیرمومنان علی (ع) یک ضرورت است.
  • معرفت امیر مومنان علی (ع) زمان و مکان نمی شناسد.
  • نتیجه معرفت امیر مومنان علی (ع) بهره بردن از دولت اهلبیت (ع) است.
  • برکت تضمینی خداوند و ازدیاد آن تنها در سایه ی پرداختن به اخرت است که به تاویل امام صادق(ع) معرفت امیرالمومنین است
  • عدم پرداختن به معرفت  نتیجه اش بی بهره بودن از خوان عظیم دولت اهلبیت (ع) است .
  • زراعت در آخرت یعنی معرفت امیر مومنان علی (ع)
  • به زراعت دنیا پرداختن تنها بهره اش در دنیاست و نصیبی در آخرت ندارد
  • منظور از معرفت هرگونه معرفتی نیست
  • معرفت به نورانیت مد نظر است
  • معرفت به نورانیت یعنی توجه به بعد نوری امیر مومنان حضرت علی (ع)
  • ما باید ظلماتی که بین قلب ما و امام(ع) حائل شده و نمی گذارد نور امام را درک کنیم، اینها را باید پس بزنیم

خدایا ! در این ایام با سعادت ماه مبارک رجب که درهای خیرات و برکاتت بسیار گشوده است و ابواب رحمتت دانسته و نداتسته بسیار بر سر بندگانت گسترده است ، ما را مشمول مغفرت و رحمتت قرار ده و حجابهایی را که ما بین ما و مولای ما واقع شده و مانع درک معرفت است؛ برطرف فرما

خدایا ! ما مولایمان را دوست داریم خدایا می خواهیم مایه ی زینت اهلبیت (ع) باشیم نمی خواهیم باعث سرافکندگی آنان باشیم ، خدایا به حق این ایام خجسته ، ما را از ظلمت های عمق رهایی بخش و در نور مولایمان قرار ده .

محمد جواد عسکری

۱ نظر

  1. ضحی می‌گه:

    یا علی دستمان بگیر .گوشه چشمی مرحمت نما واز این وادی ظلمانی دوره اخرالزمان همه مومنین ومومنات را عاقبت بخیر بفرما.سپاس میگوییم پروردگار رب الاعلی رابواسطه نعمت ولایت وسپاس ویژه از نویسنده محترم مقاله که تذکر دوباره پیرامون معرفت مولا عنایت نمودند. مولا علی نگهدارتان باد.