چرا کارگران با خصوصی سازی مخالف هستند ؟

دسته: صنعت و معدن , عمومی
بدون دیدگاه
یکشنبه - 2 شهریور 1393

به گزارش بافق فردا

به نقل از ایلنا

درمیانه دومین تحصن حدود ۵ هزار کارگر معدن سنگ آهن بافق در سال جاری، که از سه شنبه هفته گذشته (۲۸ مرداد) آغاز شده است، برای برخی از کاربران فضای مجازی این سوال پیش آمده که دلیل هراس تاریخی کارگران این معدن از خصوصی سازی چیست.

در میانه دومین دور از اعتصاب حدود ۵ هزار کارگر معدن سنگ آهن بافق در سال جاری، که از سه شنبه هفته گذشته (۲۸ مرداد) آغاز شده است، برای برخی از رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی ابهاماتی درباره دلایل واقعی اعتراض کارگران به وجود آمده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این روزها اگر به رسانه‌ها و نظرات رد و بدل شده میان کاربران فضای مجازی که راجع به اعتراض صنفی کارگران معدن سنگ آهن بافق صحبت می‌کنند، نگاهی بیندازیم، متوجه خواهیم شد دلیل اعتراض کارگران برای برخی از ناظران مبهم باقی مانده است که کارگران از اساس مخالف خصوصی‌سازی معدن‌اند یا به شرایط واگذاری معدن به بخش خصوصی اعتراض دارند.

در این گزارش سعی کردیم از زبان کارگران معدن درباره اعتراض آنان به خصوصی سازی، سرنوشت ۷۱/۵ درصد از سهام این معدن که ادعا می‌شود به صندوق بازنشستی فولاد واگذار شده، قصد کارفرما از عرضه ۲۸/۵ درصد از سهام معدن در فرابورس، ساز و کار اقتصادی شهر بافق و… نگاهی بیاندازیم.

چرا سهام معدن در فرابورس عرضه شد؟
«مهدی فتوحی» از کارگران معدن سنگ آهن بافق به ایلنا گفت: مجلس سال ۷۹ تصویب کرد دولت بدهی‌اش به صندوق بازنشستگی فولاد را پرداخت کند زیرا این صندوق برای پرداخت حقوق بازنشستگان به مشکل برخورده بود. دولت‌‌‌ همان زمان به صورت شفاهی اعلام کرد حقوق بازنشستگان صنایع فولاد را از سود معدن سنگ آهن بافق پرداخت می‌کند.

این کارگر با اشاره به تامین بودجه معدن سنگ آهن بافق در دو سال گذشته توسط دولت، تاکید کرد واگذاری ۷۱/۵ درصد از سهام معدن به صندوق بازنشستگی فولاد صحت ندارد.

او گفت: عرضه ۲۸/۵ درصد از سهام معدن در فرابورس به قصد واگذاری‌‌‌ باقی مانده سهام – ۷۱/۵ درصد – به صندوق بازنشستگی فولاد طرح شده است، زیرا باید حداقل ۵ درصد از سهام معدن را در فرابورس عرضه می‌کردند و قیمت پایه را بدست می‌آوردند تا بتوانند ۷۱/۵ درصد را به صندوق بازنشستگی فولاد واگذار کنند.

فتوحی با بیان اینکه «خصوصی سازی امنیت شغلی را پایین می‌آورد»، تصریح کرد: این معدن در ‌‌‌نهایت ۱۰ سال دیگر عمر می‌کند و هیچ کارخانه جوار معدنی در بافق شروع به کار نکرده است. با اتمام ذخایر معدن سنگ آهن مرکزی، حدود ۵ هزار کارگر بیکار می‌شوند و اقتصاد بافق که به کارکرد این معدن وابسته است، مختل می‌شود.

او افزود: مردم شهر معدنی بافق از خصوصی سازی خاطرات تلخی دارند زیرا خصوصی سازی همواره با تعدیل نیرو و کاهش دستمزد همراه بوده است.

این کارگر معدن سنگ آهن بافق در پایان گفت: برکناری مدیرعامل معدن و جایگرینی او با مدیری بومی، متعهد و متخصص، لغو کامل خصوصی سازی و آزادی ۹ کارگر بازداشت شده، ۳ مطالبه اصلی حدود ۵ هزار کارگر این معدن است.

خصوصی سازی در بافق جواب نداده است
در همین رابطه، یکی دیگر از کارگران معدن که خواست نامش فاش نشود با اشاره به دو تجربه شکست خورده خصوصی سازی فولاد بافق و کاشی زمرد این شهرستان، به ایلنا گفت: خصوصی سازی در بافق جواب نداده است و مردم شهر دل خوشی از خصوصی سازی ندارند.

او افزود: اصل ۴۴ قانون اساسی می‌گوید معادن بزرگ دولتی باقی می‌مانند. ذخیره معدن سنگ آهن بافق بیش از ۲۴۰ میلیون تن است و معادنی که ذخایر آن بالای ۱۵۰ میلیون تن باشد، اموال دولت محسوب شده و مشمول خصوصی سازی نمی‌شوند.

وی تصریح کرد: می‌گویند صندوق بازنشستگی فولاد ۷۱/۵ درصد از سهام معدن بافق را خریده است اما هیچ وقت سندی به کارگران نشان ندادند. آقای تشکری، رئیس شورای شهر – که بازداشت شده است – می‌گوید معدن صددرصد دولتی است و این حرف‌ها به قصد زمینه سازی برای واگذاری کامل معدن به بخش خصوصی بیان می‌شود.

این کارگر در پایان اظهار کرد: اگر معدن خصوصی شود، سرنوشت ۵ هزار کارگر معدن چه می‌شود؟ وقتی فولاد خوزستان می‌گوید من اول خوراک خودم را تامین می‌کنم، بعد به معدن بافق کمک می‌کنم،


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۲
برچسب ها:

You cannot copy content of this page