تجربه ای تازه در ارائه عملکرد

دسته: عمومی
۶ دیدگاه
دوشنبه - 22 خرداد 1391

شهرداری و شورای شهر بافق، لوح فشرده ای (DVD) را تهیه کرده اند با عنوان بافق، خورشیدی در آسمان کویر و در آن هم از عملکرد خود سخن گفته اند، هم از بافق و هم از مشکلات این شهر.

این لوح فشرده چهار قسمت تقریباً مجزا دارد، بخش اول آن به حضور در شهرداری و شورای شهر اختصاص دارد و در آن شهردار سخن گفته و نمونه ایی از جلسات شورای شهر بافق به تصویر کشیده شده است. در بخش دوم به معرفی آثار و ابنیه تاریخی بافق پرداخته شده است. در بخش سوم و با حضور یکی از اعضای شورای شهر در محل پروژه ،مشخصات و اعتبارهای صرف شده برای طرح های عمرانی که در چند سال گذشته اجرا شده ، بیان می گردد و در بخش پایانی با اشاره به ذخایر عظیم معدنی بافق به مشکل  گاز و سختی های تهیه آن با کپسول های قرمزش می پردازد.

چند نکته را در مورد این فیلم یادآور می شوم.

اول آنکه جای خوشحالی دارد که عزیزان به اهمیت تصویر و نگاه تازه و تجربه نو در ارائه عملکرد رسیده اند. بی تردید یک تصویر می تواند بسیار تاثیرگذارتر و ماناتر از دهها سخنرانی و خطابه باشد. من کمتر دیده بودم که ارگانی از این شیوه برای معرفی خود و کارهایش استفاده کند.

بعضی از تصاویر این مجموعه بسیار بدیع و دیدنی است. مخصوصاً بخشی که به معرفی آثار تاریخی و پیشینه بافق می پردازد. همین طور برخی از نماها که از شهر بافق گرفته شده است.به نظر من این بخش درخشان است و خوب کار شده است. البته لغزش هایی از نظر تاریخی دارد مثلاً آنجا که در رابطه با خانه وحشی بافقی سخن می گوید.

اما چند ضعف که به نظرم رسید.

یکی آنکه باز هم گرفتار کلیشه ی رئیس و میز و ژست هستیم. حتماً دیده اید که همه ی روسا عکس هایی دارند که درحالیکه به دوربین نگاه می کنند مشغول نوشتن هستند. بعضی و حتی می توانم بگویم همه ی سخنرانی های این مجموعه خسته کننده و تصنعی است. می شد با بیننده خودمانی تر بود. حرکت کرد و از دست میز، دررفت.

در این فیلم، جلسه شورا کاملاً غیرطبیعی است. وجود دوربین در آن حس می شود. کاش اعضای محترم شورا به طور طبیعی و همانطور که همیشه هستند، رفتار می کردند. مطمئنم باورپذیر تر می شد.

حضور یکی از اعضای شورا در محل همه طرح های عمرانی و ادای توضیح و تکرار زیاد چهره ایشان، کمی زاید می نماید. حتی شائبه سفارشی شدن هم به ذهن می آید. می شد از افراد دیگر نیز استفاده کرد.

با وجود آنکه زنده نگه داشتن سنت ها و اشاره به آنها، پسندیده است اما برخی تصاویر به علت نادر بودن در زندگی روزانه مردم، شانیتی برای عرضه نداشت. نه آنکه بخواهم بگویم همه چیز را بزک کرده نمایش دهیم.

در فیلم سعی شده که محرومیت بافق نشان داده شود. مثلاً در بحث گاز و چگونگی تهیه آن توسط مردم.همین دیدگاه موجب شده که فیلم ساز برای آنکه دل مسئولان بالا دست را بسوزاند، کمی پیاز داغ مسئله را زیاد کند و تا اندازه ای از دایره حقیقت دور شود.

در این فیلم کمتر به مراکز فرهنگی و علمی و فکری بافق توجه نشان داده شده است و یا اصلاً توجه ای نشده است. جا داشت چنین کنند.

درمجموع ضمن دست مریزاد به سازندگان و پدید آورندگان این اثر و ابراز خوشحالی از اینکه تعدادی از همشهریان حاضر شده اند در برابر چشم دوربین، ظاهر شوند و سخنی بگویند، اما این فیلم به هیچ روی معرف بافق نیست. به عنوان یک قدم، قابل تقدیر است اما هنوز جای کار فراوان دارد. امیدوارم شورای محترم شهر، همتی کنند و با نمایش این فیلم برای تعدادی از بزرگان  و دریافت نقطه نظرهای آنها، نسبت به بازسازی فیلم اقدام نمایند تا این تجربه نو، خاطره ماندگاری برای بافق گردیده و بدان پایه و مرتبه برسد که بتوانیم به خانه هر دوست و آشنایی در هر کجا می رویم با افتخار بگوئیم :

 من از بافق هستم. شهری که چون خورشیدی در آسمان کویر ایران می درخشد. و اگر باور نکردند بگوئیم:

بیائید فیلمش را هم ببینید.

 محمد علی پورفلاح


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۵
برچسب ها:
دیدگاه ها
تقی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 22 خرداد 1391 - 11:41 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

جا دارد از آقای پورفلاح به خاطر متنشان تشکر کرد و از ایشان سئوال کنیم که سی دی دانشگاه را که تهیه کردند آیا واقعاً تصاویر واقعی بود .تمام نقاط قوت را نمایش داده بودید

اذر این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 23 خرداد 1391 - 6:24 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

کاش به جای فیلم ساختن زودتر خیابان هایی را که دست زده اند می ساختند تا بیشتر در دید مردم باشند وکارها رالاک پشت گونه پیش نمی بردند

همشهری این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 23 خرداد 1391 - 9:41 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

سیدی رو از کجا تهیه کنیم آقای پورفلاح

در پناه حق این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 24 خرداد 1391 - 1:39 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

با سلام—اینبار در کل شهرداری فعالیتش 10 برابر شده.. از تمام مسئولین زحمتکش شهرمان کمال تشکر را در نوبه خود دارم

با تشکر علی ف بافقی Ali -f- bafq

منطقی باشیم این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 25 خرداد 1391 - 7:22 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

من این فیلم را بارها دیدم
هرچند اصل کار بسیار زیباست ولی بسیار كچ سلیقگی ودر کمال بی هنری فیلم ساخته شده است وای کاش فیلم هرگز توزيع نمیشد چون با دیدن این فیلم باید بافقی بودن خود را کتمان نماییم (چیزی که صمیمانه به آن افتخار میکنیم)اوج كچ سلیقگی انجاست که در ابتدای فیلم مرد الاغ سواری را نشان میدهد که در شهر رفت وآمد میکند !!مگر چند درصد مردم با الاغ در این شهر رفت وآمد میکنند !!!یا پیر مرد محترمی را نشان داده که برای گرفتن کپسول گاز پشت وانت سوارش میکنند ودر شهر میچرخوانند در حالی که جلو وانت پیکان خالی است !!!کجا در این شهر با كهن سالان محترم اینگونه برخورد میکنند!!! کارگردان در اوج بی سلیقگی چهره شهر را به تصویر کشیده است که جای تاسف دارد

امیر این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 30 خرداد 1391 - 1:26 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

باسلام
آقای منطقی باشیم شما تا به حال چند فیلم ساخته اید که اینچنین نظر می دهید.از هنر سر رشته ای دارید؟تا حالا چند فیلم مستند ساخته اید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

You cannot copy content of this page