آنقدری که از بافق برده شده به شهرستان برنگشته ،حتی یک هزارمش

دسته: اخبار ویژه
بدون دیدگاه
جمعه - 14 شهریور 1393

بودجه احداث پلی کلینیک بافق بصورت صد در صد تخصیص یافته است.

فرماندار بافق روز گذشته درجمع کارگران شرکت سنگ آهن مرکزی بافق با اشاره به جلسات کارگروه مطالبات مردم بافق گفت:

جلسات کارگروه حدود 7 الی 8 جلسه بود که جلسات خوبی بوده است و منتج شد به سفر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بافق و در مورد 16 موردی که وزیر قول داده بود، یکی از مباحث، بحث پلی کلینیک بود که تقریباً مربوط به ماه رمضان بود و بحث بعدی آن اعتبارات آن بود که اعلام کرده بودند در تخصیصات 28 درصد تخصیص داشت که قرار بود پس از رمضان وزیر بیاید و پیگیری کردیم که اگر قرار شد کلنگی زده شود اعتبارش کامل شود، سپس کار شروع شود؛ و حدود 7-8 روز بعد اعلام کردند که این تخصیص، 100 درصد شده و قرار است جناب وزیر بیاید و آمدند و در حد 7 میلیارد تومان قراردادش با پیمانکار منعقد شده بود و تخصیص صددرصد؛ و سپس کار شروع شد.

بافق مانند قبل از امتیازات معدن بهره مند گردد

وی روند پی گیریهای انجام شده برای احقاق حق بافق را اینگونه تشریح کرد:

در ادامه پیگیری های خوبی، بطور مکرر توسط شورای شهر و مکاتباتی نیز توسط آنها انجام شده بود که دستور جدیدی توسط دکتر جهانگیری اخیراً در تاریخ 5/6/93 که کاظم چهره گشا که مسئول دفتر معاونت رئیس جمهور هست  خطاب به وزیر تعاون اعلام کرد و وزیر تعاون! نامه شماره 147/4 مورخ 15/3/93 شورای اسلامی شهر بافق دستور پیوست در خصوص پیشنهادات ارائه شده در ارتباط با واگذاری شرکت سنگ اهن مرکزی به استحضار دکتر جهانگیری رسید. ایشان هم در پی نوشت دستور داده اند. مثل دستور دکتر جهانگیری: جناب آقای دکتر ربیعی مردم بافق و شهرداری در دورانی که معدن در مالکیت دولت بوده از امتیازاتی برخوردار بوده‌اند لطفاً ترتیبی اتخاذ دهید که اکنون هم که معدن قرار است به دستگاه ها و نهادهای غیردولتی واگذار شود منطقه همچنان از همان امتیازات برخوردار باشد.

فرماندار بافق ادامه داد:این آخرین دستور بود که دکتر جهانگیری داد. پیرو آن پیگیری هایی که انجام شد مجدد یک دعوتی که اقای استاندار از یک مجموعه ای مشترک از وزیر محترم وزارتخانه وزارت کشور و همچنین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک هیئت اعزامی به یزد آمدند. این هیئت متشکل بود از : آقایان حسین ذوالفقاری معاون امنیتی انتظامی و دبیر شورای امنیت کشور با اختیارات تام، فیروزآبادی قائم مقام وزیر محترم تعاون کار و رفاه اجتماعی ، منیری مشاور وزیر و بازرس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، درّیه مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد کشور و آقای نوروزی مدیرکل حراست و بازرسی صندوق بازنشستگی فولاد، اعضای شورای تأمین استان هم در این جلسه حضور داشتند.

جناب آقای استاندار، آقای طالبی معاون سیاسی، آقای فتوحی فرمانده سپاه الغدیر، اقای ترحمی، آقای شاکری شمسی، آقای کاکاوند فرماندهی انتظامی، آقای احمدی اطلاعات، آقای قضاوتی دادستان عمومی، اقای حببیان رئیس دادگستری، فرماندار شهرستان که ما در خدمتشان هستیم. بعد این جلسه آقایان در ابتدا گزارشی دادند در خصوص وضعیت و مشکلاتی که داخل شهرستان وجود دارد. تنگناهایی که در شهرستان وجود دارد.

معدن در بافق با خون و پوست مردم عجین شده است

بالاخره در نشستی هم که آقای ربیعی آن شب در آن تأکید کردند که این معدن عجین شده با رنگ و پوست و خون و مسائل اجتماعی و سیاسی و فرهنگی این مردم.

معدن شاید در خیلی از نقاط دیگر کشور هم باشد.آنها هم مثل ما یک معدن داشته باشند اما در کنارش کارخانه ها و واحدهای متعددی است.

مثلاً من طبس را مثال می زنم. در طبس عمدتاً معادن زغال سنگ است اما شاید شغل مردم چیزهای دیگری بغیر از معدن هم باشد. فاصله ای که خود معدن به شهرستان دارد شاید 100 الی 120 کیلومتر باشد، ولی اینجا معدن کنار شهر است. زندگی و معاش مردم به این معدن وابسته است. اگر یک روز، دو روز یا ده روز برای معدن مشکلی پیش بیاید شهر خوابیده است. همه این مسائل، کامل منتقل شد و کامل در جریان بودند.

آنطوری که باید و شاید به بافق نرسیده‌اند

فرماندار بافق ادامه داد:خدا می‌داند، من خدا را گواه می‌گیرم و قسم یاد می‌کنم که تک تک اعضای تأمین استان بر اینکه حق و حقوق مردم بافق به این وضعیت درآید و خدا می داند که آنقدری که از بافق برده شده به شهرستان برنگشته ،حتی یک هزارمش را هم تأکید دارند. الان هم من اینجا به عنوان فرماندار جلوی دوربین و جلوی جمع اعلام می کنم آنطوری که باید و شاید به بافق نرسیده‌اند. بعد از 40-35 سال هنوز جاده ما مشکل دارد. هنوز مباحث گاز مشکل دارد. گاز و جاده شاید درآمد یک ماه بافق باشد وگرنه کل آن حل می‌شود. این ها همه منتقل شده و عامه هم پذیرفته‌اند.

یک موضوعی که در مسائل قبلی 39 روز اعتصاب اگر دوستان خاطرشان باشد دستوری که بالأخره در آن شرایط داده شد این بود که:

نماینده دبیر شورای امنیت ملی با اختیار تام به جلسه شورای تامین یزد آمد

فعلاً واگذاری 28/5 درصد متوقف تا با نظر مسئولین شهرستان و استان اقدام بعدی آن را انجام دهند. این هیئتی که از تهران آمدند از جمله نماینده تام‌الاختیار دبیر شورای امنیت ملی کشور بود که در جلسه حضور داشتند. آقای ذوالفقاری آنجا گفتند: من با اختیارات تام آمده‌ام. آقای وزیر تعاون به من اعلام کرده که شما اختیاردار هستید. هر تصمیمی که گرفتید باید اجرا شود. نهایت جمع‌بندی‌ها این بود که باید:

– واگذاری 28/5 باید کاملاً متوقف شود نه اینکه فعلاً و یا اینکه نماینده‌ها الان تصمیم بگیرند یا دو ماه دیگر. 5/28% متوقف شد.

– موضوع بعدی این بود که با 28/5 چه کاری انجام بدهند. من عین مصوباتی که در این جلسه اتفاق افتاد را با خود آورده‌ام و به دوستان شورای شهر می‌دهم تا همگی در جریان باشند. اطلاع‌رسانی آن را هم انجام می‌دهیم.

یکی از مواردی که باعث نگرانی بود آن نامه 16 موردی بود که وزیر اعلام کرده بود. آن روز در جلسه مصوب شد که این 16 مورد را آقایان، دوستان، مسئولین محلی خود شهرستان بنشینند و بگویند که اولویت اول ما در این 16 مورد این هست. اولویت دوم، سوم، چهارم و به همین ترتیب الی آخر. با نظر خود شهرستان کارها شروع شود و گزارشاتی هم دوماهه در بعضی موارد و در بحث 15% و سایر موارد هم چهار ماهه ارائه شود که من عیناً مصوبات را برای عزیزان می‌خوانم.

صورتجلسه مورخ 8/6/93 یعنی 5 روز بعد از اینکه دکتر جهانگیری آن دستور جدید را داده بود. در ساعت 11:30 دقیقه مورخ 8/6/93 به منظور بحث و تبادل نظر پیرامون مسئله شرکت سنگ‌آهن مرکزی– بافق که منجر به اعتصاب شده است؛ جلسه با حضور هیئت اعزامی از مرکز، اعضای شورای تأمین استان و فرماندار شهرستان بافق تشکیل، ضمن بررسی روند گذشته در مورد مطالبات و اقدامات انجام شده در شهرستان بافق تصمیمات ذیل با توجه به اختیارات هیئت اعزامی از مرکز اتخاذ و مقرر گردید در سطح ملی و استانی به اجرا گذارده شود.

1-شروع به اجرایی نمودن تصمیمات 16 بندی نامه وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اولویت و حساسیت مردم نسبت به موارد ذکر شده.

2-موضوع فروش 28/5 درصد شرکت فوق‌الذکر بصورت قطعی منتفی اعلام می گردد.

3-در صورتیکه اشخاص حقیقی یا حقوقی بومی و یا مورد پیشنهاد مسئولین محلی، نهادهای دولتی یا خصوصی آمادگی خرید داشته باشند در قالب خصوصی سازی امکان واگذاری تا سقف 28/5 درصد سهام وجود دارد.

طلایی مقدم افزود:بعد از این جلسه و مصوبات خیلی خوبی که در این جلسه انجام شد. یکی از موارد قرار شد که 5 نفر از اعضای شورای تأمین استان به اتفاق فرماندار شهرستان بیایند و اینجا در جلسه ای در خدمت عزیزان بودیم. این 5 نفر عبارت بود از: سردار فتوحی فرمانده محترم سپاه الغدیر استان، دکتر طالبی معاون محترم سیاسی امنیتی استانداری و جناب سرهنگ کاکاوند فرمانده نیروی انتظامی استان به اتفاق آقای دُرّیه مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد و نفر پنجم هم خود فرماندار شهرستان. این جلسه را ما در دو روز گذشته در شهرستان گذاشتیم. فکر می کنم از ساعت 8 بعدازظهر شروع شد تا 5 صبح. شاید به گفته خیلی از آقایان که همین امروز یکی از دوستان شورا می گفتند که بی سابقه است. از معدود جلسات و تنها جلسه ای بود که حاج آقا سلیمانی زحمت کشیده و از اول تا انتهای جلسه تشریف آورده بودند. روی موارد هم بحث می شد. روی بندبند صورتجلسه دوستان شورا، آقای صباغیان، سایر عزیزان و دوستان کارگروه نظر می دادند. تقریباً ساعت 4:15 بامداد به جمع بندی رسید و در همان جا تایپ و صورتجلسه شد تا انشاا… به سمت اجرایی کردن موارد مرتبط با شهرستان برویم. من عین صورتجلسه را برای عزیزان می خوانم:

با عنایت به مصوبه جلسه مشترک شورای تأمین استان (همین صورتجلسه‌ای که خدمت عزیزان عرض کردم) و هیئت اعزامی از تهران در مورخ 8/6/93 مبنی بر لغو کامل واگذاری 5/28 درصد سهام سنگ آهن و آمادگی جهت واگذاری آن به شهرستان و تأکید بر اجرایی شدن موارد مندرج در نامه وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی جلسه ای با حضور امضاکنندگان زیر برگزار و تصمیمات به شرح ذیل اتخاذ گردید:

1-    مقرر شد در اجرای مصوبه شماره یک صورتجلسه مورخ 8/ 6/ 93 شورای تأمین استان و هیئت اعزامی از مرکز تا پایان شهریور 93 هماهنگی لازم بین مسئولین شهرستان و هیئت مدیره صندوق بازنشستگی فولاد در خصوص اولویت بندی و اجرای بندهای 16 گنه تعهدات وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت گیرد.

که این مورد را با دوستان شورا و کارگروه باید بنشینیم و بگوییم که اولویت بندی ما در این 16 مورد این است و تا پایان شهریور هم حداکثر به آنها اعلام کنیم.

2-    مقرر گردید صندوق بازنشستگی فولاد حداکثر تا پایان شهریور 93 نسبت به ارائه برنامه زمان بندی اجرای چرخه کامل فولاد شهرستان همراه با میزان سرمایه گذاری سالیانه به استانداری ، فرمانداری و شورای شهر اقدام کنند.

یکی از مواردی که همه تأکید داشتند. بالاخره معدن یکسال دیگر ، 5 سال دیگر ، 10 سال دیگر ، 50 سال دیگر، تمام خواهد شد. تابلو بافق در سطح کشور و استان و الان هم که در سطح جهان بحث معادنش هست.

اگر معادن تمام شود بافق چیزی برای عرض اندام ندارد. من می دانم و شما هم می دانید. تنها چیزی که می تواند این تابلو را بالا نگه دارد و بافق را زنده نگه دارد صنایع جوار معدنی است.

که انشاا… آن را هم آقایان متعهد شده اند و ضمانت داده اند تا صنایع جوار معدنی تکمیل شود و قرار شد تا پایان شهریور ماه امسال این سه، چهار، طرحی که شروع شده با جدول زمان بندی اعلام کنند که مثلاً دو ما دیگر در این مرحله هستیم و همینطور جدول زمانبندی را کتباً به فرمانداری، استانداری و شورای شهر اعلام کنند و عرضه بدارند.

3-    در خصوص درخواست شورای اسلامی شهر و کارگروه ویژه مبنی بر اختصاصی سهمی برای شهرستان(15%) مقرر شد راهکارهای قانونی بررسی و توسط مسئولین استانی، کشوری، اعضای صندوق بازنشستگی فولاد با نظر مساعد نسبت به انتقال و پیگیری آن تا حصول نتیجه در مراجع ذیصلاح اقدام و نتیجه همه پیگیری ها هر 4 ماه یکبار توسط مسئولین به اطلاع شهروندان و کارگران برسد.

4-    مقرر گردید پیگیری اجرایی شدن مصوبات به عهده مسئولین مرتبط حسب نظر استانداری باشد.

5-    مقرر شد هر دو ماه طی جلسات مشترک با حضور نمایندگان صندوق، مسئولین استان و شهرستان نتایج اقدامات و گزارش پیشرفت طرح ها به مردم اعلام شود. ( صنایع جوار معدنی)

6-    بدیهی است اجرای کلیه توافقات فوق الذکر و مفاد 16 گانه نامه وزیر محترم به معاون اول رییس جمهور منوط به فعالیت معدن و جلوگیری از هر گونه اختلال است. لذا کلیه امضاکنندگان نهایت تلاش خود را به کار برند تا کارها انشاا… به نحو عالی انجام شود اسامی امضا کنندگان صورتجلسه را خدمت عزیزان عرض می‌کنم:

سلیمانی امام جمعه بافق

طالبی معاون سیاسی امنیتی استان

طلایی مقدم فرماندار شهرستان بافق

سردار فتوحی فرمانده سپاه الغدیر یزد

 سرهنگ کاکاوند فرمانده انتظامی استان

دریه مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد کشور

 شهبازی معاون اقتصادی – مالی صندوق بازنشستگی فولاد

عسکری مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی

آقای محمد رنجبر رئیس شورای شهرستان ، (آقایان  عباسی ، اقای امیرزاده، اقای مهدی رنجبر،طالعی و اخیگان اعضای شورای اسلامی شهر)، میرطاهری حراست سنگ آهن، تفکری حراست فرمانداری، سرهنگ جمالی فرمانده ناحیه مقاومت بسیج بافق و همچنین صباغیان نماینده کارگران وندافیان نماینده دخیل عباس زارعزاده.

با تکروی هیچ اقدام مثبتی انجام نمی شود

این مجموعه اقداماتی بود که به اینجا رسید و به امید خدا همانطور که اقای عباسی فرمودند با وحدت و همدلی و وفاق کارها پیش برود. با تفرقه و تکروی چه در سطح مسئولین و چه در سطح شورا هیچ اقدام مثبتی قرار نیست انجام شود. من از اول هم به همه گفته ام و اعتقاد دارم که یک سری اتفاقات باید در بافق بیفتد. پتانسیل هایی که اینجاست هیچ جای دیگر نیست.

بنده خودم بافق را برای خدمت انتخاب نموده ام

فرصتهایی بسیار خوبی است که به راحتی داریم از دست می دهیم. یکبار دیگر هم در جلسه ای در مسجد گفتم ما اینجا برای تفریح نیامده ایم. آمده ایم کار کنیم. بافق را هم کسی به من پیشنهاد نداد که برو بافق . من خودم گفتم که می خواهم به بافق بروم. هنوز اعتقاد دارم که این مسائل قابل حل است و می توانیم با کمک هم حل کنیم. وظیفه بود که مفصل گزارش هایی را خدمت عزیزان بگوی


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۷
برچسب ها:

You cannot copy content of this page