فرهنگ، مسئله این است

دسته: فرهنگی، هنری، مذهبی , مقالات
یک دیدگاه
پنج‌شنبه - 27 شهریور 1393

فرهنگ بعنوان عنصری مانا و پایدار در رسیدن انسان‌ها به آرمان‌ها و تکامل دستاوردهای مادی و معنوی ایشان نقشی عظیم دارد. در حقیقت آنچه مایه استغنا و استعلای روح بشری است فرهنگ نامیده می‌شود و اینرو جوامعی که بخواهند گام‌هایی سریع‌تر در کسب تعالی بردارند ناگزیرند که فرهنگ عمومی خود را به طور همه جانبه گسترش دهند. مصادیق این گفته را می توان به وضوح  در تمامی ارکان جوامع بشری یافت.

اما سؤال ما به عنوان نویسنده بافق فردا اینجاست بافق در حال حاضر از نظر فرهنگی در چه جایگاهی در بین شهرهای استان قرار دارد؟

شکی نیست که بافق از لحاظ پشتوانه و سبقه فرهنگی سرآمد شهرهای استان و منطقه است بافق در تاریخ پرافتخار خود دارای مشاهیر و مفاخری همچون وحشی بافقی است که اگر در یک کفه میزان و افتخارات  سایر شهرستان‌ها را در کفه دیگر قرار دهند بر تمامی آن‌ها سنگینی می‌کند اما باید دید در حال حاضر بافق به کجا رسیده است.

به عنوان مشتی نمونه خروار به سراغ کتابخانه‌های عمومی به عنوان یک نهاد فرهنگی غنی و مؤثر در جامعه  می‌رویم. بررسی نگارنده در کمال تاسف نشان می‌دهد به رده آخر استان رسیده‌ایم بافق تنها 3 کتابخانه عمومی دارد در حالی که اردکان، مهریز، میبد و تفت هر یک به ترتیب دارای 10، 9، 8 و 5 کتابخانه عمومی هستند. تعداد کتابخانه های عمومی بافق حتی از هرات و مروست هم کمتر است.

از نظر تعداد کتابخوان هم آمار خوبی نداریم. قدیمی‌ترین و بزرگترین کتابخانه عمومی بافق تنها 1350 نفر عضو دارد. جالب آنکه بررسی تعداد اعضا در طول سال‌های متمادی نشان می‌دهد تعداد کتاب‌خوان‌ها با شیب تندی در حال کاهش است.

بافق حتی کتابفروشی هم ندارد. امیدوارم خوانندگان محترم لوازم‌التحریری را با کتابفروشی به اشتباه یکی ندانند.

متاسفانه در این مورد از سایرین عقب افتاده‌ایم  و فاصله‌مان هم زیاد شده است انتظار دارد همه دلسوزان فرهنگ شهر توجه ویژه‌ای نمایند و به ای نحو کانا برای رفع این مشکل اقدامی نمایند.مسئولین از طریق مصوبات، مدیران شرکت‌ها و سازمان‌های متمول از طریق اختصاص بودجه‌ها، اصحاب تریبون و منبر و رسانه از طریق تشویق و ترغیب همگی می‌توانند و باید عزمشان را جزم نمایند و چاره‌ای بیاندیشند.

پی‌نوشت: ما در اینجا به بحث کتاب پرداختیم اما از سایر جنبه‌های فرهنگ هم که بنگریم  نقطه روشنی نخواهیم یافت. شما خود قضاوت کنید و اندکی در مورد تعداد پاتوق‌های قلیان، ادبیات افراد در مباحثات، نحوه رانندگی در معابر، حتی نحوه پوشش افراد در اماکن عمومی و… تامل کنید.

سید احسان شریعتی


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۸
برچسب ها:
دیدگاه ها
ناشناس این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 31 شهریور 1393 - 6:44 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام.ممنون از مطلبتون .لازم به ذکر است که در اکثر شهرهای کشور تهاجم فرهنگی و پوشش لباس از کشورهای غربی وارد منطقه می شود ولی درشهر ما پوشش لباس از کشور های شرقی (افغانستان و پاکستان)وارد شده است .(منظور نوع پوشش افراد با شلوار گشاد و راحتی )در معابرعمومی می باشد.

You cannot copy content of this page